Ještě v loňském roce varoval světový přepravní gigant Maersk před slabou poptávkou, protože sklady po celém světě se plnily nežádoucím zbožím, index spotřebitelské důvěry se snižoval a dodavatelské řetězce byly přetížené. V posledních měsících se ale situace začala měnit, díky čemuž dánská firma očekává o poznání lepší budoucnost.
V nedávném rozhovoru pro CNBC to potvrdil i generální ředitel uvedené společnosti Vincent Clerc. „Pokud nedojde k jakýmkoliv negativním překvapením, doufáme, že s příchodem roku 2024 se dostaví pozvolný nárůst trhu. Pravděpodobně se nebude jednat o takový boom, jaký jsme zaznamenali v posledních několika letech, ale určitě by měla být poptávka o něco větší,“ nechal se slyšet.
Severní Amerika má slibné vyhlídky
Podle Clerca jsou klíčovými hybateli tohoto nárůstu spotřebitelé v USA a v Evropě: „Tyto trhy nás svým vzestupem překvapily. Dobře si ale vedou také mnohé rozvíjející se trhy, které se ukázaly jako odolné i navzdory obtížné ekonomické situaci. Týká se to zejména Indie, Latinské Ameriky a Afriky.“
Slibné vyhlídky má podle analytiků Maersku třeba právě severoamerický trh, a to i přes některé dlouhotrvající problémy. K nim patří především makroekonomické faktory, jako jsou ruská invaze na Ukrajinu nebo napětí mezi USA a Čínou. Současné dění ale negativně ovlivňuje také mnoho dalších velkých ekonomik.
„Až se situace způsobená těmito událostmi začne normalizovat, očekáváme oživení poptávky. Právě rozvíjející se trhy spolu se Severní Amerikou jsou totiž místy, kde vidíme největší růstový potenciál. Je také důležité, že nadcházející oživení bude poháněno převážně vyšší spotřebou, a ne korekcí skladových zásob, která se výrazně projevila v letošním roce,“ dodal Clerc.
Měnový fond radí Číně
Navzdory povzbudivým signálům ze strany Maersku ale může být cesta k oživení globálního obchodu o něco složitější. Většina velkých ekonomik totiž stále zaostává za tempem z období před začátkem covidu. Jediným významným hospodářstvím, které už obnovilo svůj předchozí růst, jsou podle agentury Reuters Spojené státy americké. Čína je zatím o čtyři procentní body pod předpandemickou úrovní, Evropa zaostává o dva a celý svět pak v součtu o tři.
Clercův optimismus pak aktuálně nesdílí ani generální ředitelka Mezinárodního měnového fondu (MMF) Kristalina Georgievová. „To, co dnes vidíme, je velmi znepokojující. Poprvé totiž globální obchod roste pomaleji než světová ekonomika. Pokud chceme, aby se obchod stal opět motorem růstu, musíme vytvořit efektivní koridory a vhodné příležitosti,“ řekla s odkazem na plánovaný námořní a železniční koridor, jenž má spojit Indii se zeměmi Středního východu a Evropou.
Zásadní bude podle Georgievové i situace v Číně. MMF chce už brzy Pekingu poslat zprávu s několika radami, které mají tamní nepříznivou situaci zlepšit. Zásadní má být především podpora slabé domácí spotřeby, opatření směřující ke změnám v problémovém sektoru nemovitostí a také snížení zadlužení měst a obcí. „Pokud nedojde ke strukturálním reformám, střednědobý růst Číny může klesnout pod čtyři procenta,“ uzavřela šéfka MMF.