Nové značení benzinu a nafty symboly E a B se na tuzemských čerpacích stanicích může objevit již v červnu. Webu Euro.cz to potvrdili zástupci z asociace a unie petrolejářů. Zvýšení cen se prý řidiči obávat nemusejí. Náklady navíc však pumpařům může přinést další nařízení z Bruselu - cenové srovnání tradičních paliv a stlačeného plynu CNG.
Brzké zavedení nového značení paliv u českých čerpacích stanic webu Euro.cz potvrdil šéf komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula: „Česká norma Paliva, identifikace, grafické vyjádření informací pro spotřebitele, která je verzí normy evropské, byla předána Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má vyjít v květnu s účinností od letošního června,“ uvedl.
Evropské nařízení má sjednotit označování různých druhů pohonných hmot (PHM) v rámci celé EU. Nejčastěji se řidiči nově setkají s E 5 (benzin 95) a symbolem B 7 (standardní nafta).
Na trhu se podle Louly mohou objevit i paliva s vysokým objemem biosložky. Například benzin s 85 procenty biolihu pod označením E 85 nebo dieselová paliva s vyšším obsahem biosložky FAME (estery mastných kyselin) pod označením B 10, B 30, B 100. Číslovka značí maximální přípustný obsah biosložky v palivu.
Novinkou u čerpacích stanic může být alternativní palivo LNG (zkapalněný zemní plyn) nebo vodík. Identifikační štítek je v kosočtverci s názvem ve zkratce LNG nebo značka prvku H2. Zatím se u veřejných stanic ale tyto dvě alternativy neprodávají.
Náklady na zavedení nových značek budou pro čerpadláře podle Louly odvislé od velikosti sítě a použitých materiálů k výrobě štítků. Konečnou cenu pohonných hmot však rozhodně neovlivní.
S tím souhlasí i šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR (ÚNP) Ivan Indráček: „Budou to drobné, na cenu PHM to jistě dopad mít nebude.“ Současně však upozorňuje na jinou potíž.
Podívejte se a přečtěte si, jak bude nové značení vypadat:
E5 a B7. Na českých pumpách se objeví nové značení paliva
„Když jde o zvýšené náklady, je před námi jiná, možná mnohem nákladnější povinnost. Pumpa musí podle novely zákona o PHM zveřejňovat srovnávací cenu stlačeného zemního plynu CNG s benzinem. Tato povinnost vychází z evropské direktivy. Můžeme diskutovat o tom, co Evropskou komisi k tomuto požadavku vedlo. Zřejmě nejblíže pravdě je snaha propagovat CNG tím, že budeme permanentně zákazníkům ukazovat, jak levné to palivo je,“ říká šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR.
Ovšem je tu problém. „Pokud nařízení nerozumíte, neděste se, nerozumí mu pořádně nikdo. Proto také ministerstvo průmyslu a obchodu podpořilo náš pozměňovací návrh a povinnost zveřejnění ceny odložilo na dobu, kdy Brusel vyjasní, co vlastně chce,“ vysvětluje Indráček.
Původní idea podle šéfa ÚNP byla, že na totemu (informační panel) se bude u benzinu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech (MJ): „Komise přitom vycházela ze studie německé společnosti Dena, která vyšla z mylného předpokladu, že každá pumpa na území EU je vybavena totemem a přidělání dalších displejů nic nestojí.“
„Otázkou je, jestli by informace o ceně za jednotku energie vůbec někomu k něčemu byla, protože to je z hlediska spotřebitele naprosto nic neříkající číslo,“ míní Indráček.
Jak to vidí čerpadláři: alternativy značení srovnávací ceny CNG a benzinu |
---|
Místo zveřejnění - totem, shop čerpačky či web (i spotřebitelské organizace v EU souhlasí s tím, že by web stačil a další cena na totemu bude jen matoucí) |
Obsah zveřejnění - cena za MJ či cena na 100 km (cena za jednotku energie nikomu nic neřekne, s přepočtem na 100 km je to podobné, každé auto má jinou spotřebu) |
Frekvence aktualizace ceny - denně, týdně, měsíčně, kvartálně (některé pumpy v některých zemích mění cenu dynamicky, i několikrát denně) |
Původ ceny - odvozeno od konkrétní čerpačky nebo celorepublikový průměr |
Spotřební daň v ceně - ano, nebo ne (je různá u každého produktu i v každé zemi EU a s časem se mění) |
Pramen: ÚNP ČR Poznámka: Generální ředitelství pro mobilitu a dopravu EK (DG MOVE) má do listopadu tohoto roku problém vyřešit a nastavit pravidla platná pro celou EU
„Pokud to dopadne tak, že každá země bude provozovat jeden web se srovnávací cenou, bude to pro nás zdarma. Když budeme muset zveřejnovat jakousi iluzi na totemech, pak to bude pro čerpací stanice náklad v řadu desítek až stovek tisíc korun, hlavně pro ty, které totem nemají. Vývoj v Bruselu sledujeme a snažíme se jej ovlivnit, aby řešení mělo hlavu a patu. Ačkoli samo zveřejňování srovnávací ceny považuji za nesmyslné,“ zakončil Indráček.
Termín zavedení nového značení PHM bude záviset na strategii a rozhodnutí každé firmy. Při celkové velikosti trhu veřejných čerpacích stanic 3900 a poloveřejných 600 stanic bude docházet k požadovaným změnám ve značení postupně. V normě je uveden povinný termín zavedení na čerpacích stanicích v ČR nejpozději do 30. září 2018.
Oba zástupci asociace a unie petrolejářů se shodují, že E a B se na českých pumpách objeví už v létě.
Je v CNG budoucnost? Čtěte polemiku:
Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček tvrdí, že využívat CNG v silniční dopravě je ekonomický nesmysl. Proč? Čtěte v tomto rozhovoru
Šéf rady plynárenského svazu Jan Valenta Indráčkovi oponuje. Jak? Čtěte: CNG je dnes nejdostupnější alternativní palivo
Čtěte také: