Význam veletrhu spotřební elektroniky sice podle některých názorů upadá, pořád to na něm ale žije
Důležitá je chytrost, vzhled, výdrž, aktivita a sdílené zájmy. Třeba je úspornost, přizpůsobivost. A na velikosti záleží! Veletrh CES 2013 v Las Vegas jako každým rokem ukázal, jak může vypadat spotřební elektronika blízké i vzdálené budoucnosti.
Televizory se například pyšnily obrazovkami s úhlopříčkou mezi 50 a 110 palci. Pro popis rozlišení by se nejlépe hodil terminus technicus teleshoppingu – ultimativní ostrost obrazu. Podle výrobců se zdá, že HDTV s rozlišením 1080p brzy dopadnou jako černobílé
televizory. Hitem budoucnosti je totiž UHDTV neboli ultra-high-definition TV, jejíž rozlišení je čtyřikrát vyšší než u „rozmazaných“ HDTV.
Japonský výrobce elektroniky Sharp nechal dokonce nahlédnout ještě dále do budoucnosti, kde budou mít televize rozlišení šestnáctkrát vyšší než dnešní HD přístroje. Kvalitnější obraz si ovšem vyžádá jiné datové
nosiče. Aby si člověk mohl vychutnat třicetiminutový film, potřeboval by na něj 6000 gigabytů dat. Současné jednovrstvé bluray disky by unesly maximálně 7,5 sekundy záznamu v potřebné kvalitě. Objevit na trhu by se technologie mohla mezi lety 2020 a 2025.
Technologie UHDTV se dostane na trh ještě letos, takže ultraostré televizory na veletrhu ukázali prakticky všichni výrobci. Snad každý se pochlubil nějakým světovým prvenstvím, a to nejlépe po dvojicích. Sony a Panasonic tak představily největší ultratelevizi s technologií OLED. Ta nepotřebuje v obrazovce podsvícení, což umožňuje přístroji výrazně zhubnout.
Samsung a LG předvedly zase přístroje s prohnutou obrazovkou. „Samsung je zaměřen na vývoj inovačních televizních řešení daleko za hranicemi toho, co si spotřebitelé dokážou představit nebo co očekávají,“ tvrdil H. S. Kim, výkonný viceprezident divize Visual Display Business společnosti Samsung Electronics. S drobnou obměnou názvů a jmen si podobné přísahy může člověk doplnit k jakémukoli výrobci.
Je se prostě na co těšit. I když se v Las Vegas zmiňovaly i technologie 3D obrazu, nebyl okolo nich takový humbuk jako loni. Ony ostatně během roku ani u zákazníků příliš neuspěly. O to zajímavější bude sledovat, nakolik se majitelé HDTV nechají přemluvit k „obohacení svého života“ ultrarozlišením. Nehlídaná okna Přestože televize na CES způsobily největší rozruch, jen těsně je netrumfla absence Microsoftu. Ne že by se zástupci gigantu do Las Vegas nepodívali, ale obešli se bez velkolepé sebeprezentace. Microsoft se po vzoru konkurenčních Applu a Googlu rozhodl, že pro něj bude lepší vykřičet své novinky do světa vlastním způsobem a ve vlastním čase. Analytiky však neuspokojil. Podle nich měl prý využít příležitosti a lépe „prodat“ stále ještě nový Windows 8, který zatím nepřitahuje tolik kupců, kolik se čekalo. „Ačkoli bylo třetí čtvrtletí ve znamení výprodeje počítačů se systémem Windows 7, předběžný výzkum neukazuje, že by to nějak výrazně stimulovalo prodeje počítačů s novou generací operačního systému ve čtvrtém čtvrtletí,“ uvedl loni analytik IDC Jay Chou.
Microsoft sice tvrdí, že prodal 60 milionů kopií „osmiček“, zatím ale nikdo neví, kolik z těchto licencí je instalováno v počítačích čekajících v obchodech a ve skladech. Celosvětové prodeje počítačů podle společnosti IDC přitom v posledním loňském kvartále meziročně klesly o 6,4 procenta. Ani akcie Microsoftu od vydání nových „oken“ zrovna netrhají rekordy. Jasnější obrázek se ukáže, až společnost 24. ledna oznámí výsledky za poslední kvartál.
Generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer si přesto střihl epizodní roličku v hlavním projevu veletrhu v režii Paula Jacobse, šéfa firmy Qualcomm. Zaměřil se na verzi Windows RT pro tablety. Vychvalování „oken“ pro stolní počítače nechal na partnerech Microsoftu, výrobcích počítačů a laptopů. A činili se všichni. Asi největší pozornost si získali Asus a Lenovo se svými verzemi all-in-one počítačů.
Po vzoru nejnovějších notebooků v sobě kombinují vlastnosti počítačů a tabletů. Příkladem je osmnáctipalcový Transformer AiO, jehož obrazovka po zvednutí z dokovací stanice připomíná přerostlý tablet. A dokáže přepínat mezi operačním systémem Windows 8 a multidotykovým Androidem ve chvíli, kdy zrovna „tabletuje“.
Stolní tablet Lenovo IdeaCentre Horizon připomíná naopak „stolní tablet“. S obrazovkou o úhlopříčce sedmadvacet palců a hmotností blížící se osmi kilům se přenáší ztuha, ale podle prezentace čínského výrobce to zvládnou dvě děti. V poloze „ležmo“ umí stejně jako ostatní all-in-one počítače přepnout do multidotykového režimu, takže se stává ideálním prostředkem k odvedení rodinné zábavy od klasických deskových her nebo pro oživení firemních porad.
Spolu se snahou srážet ceny co nejníže může tento trend pomoci oživit trh, pro který se asi bude muset najít jiné označení než „stolní počítače“. Podle pořadatelů CES ještě nedávno neexistující tablety budou letos představovat 40 procent prodejů spotřební elektroniky. Ani tablety, ani chytré mobilní telefony na CES nechyběly, větší novinky si ovšem jejich výrobci nejspíše chystají na únorový Světový mobilní kongres ve španělské Barceloně.
„Palčivá otázka, která bude pronásledovat každého návštěvníka veletrhu, zní, kolik je potřeba krytů a sluchátek pro telefony k tomu, aby své majitele učinily šťastnými. Můj hrubý odhad je, že čtvrtinu výstavní plochy zabíraly právě takové vychytávky,“ všiml si pro americký Forbes Robin Raskin, zakladatel společnosti Living in Digital Times, která nejen na CES produkuje konference a výstavy.
Mezi zajímavé příslušenství patří například projekt multifunkčních „hodinek“ Pebble, které se nosí na zápěstí a zprostředkovávají funkce nebo rovnou ovládají smartphone. Ten díky nim může zůstat v kapse. Na platformě Kickstarter, která umožňuje startupům získat podporu od drobných investorů, získal projekt Pebble přes deset milionů dolarů. Teď míří na trh s cenou 150 dolarů za kus a má 85
tisíc objednávek. Kromě jiného jsou tyto hodinky s e-papírovým displejem voděodolné – podobně jako smartphone Sony Xperia Z. Nová
vlajková loď japonského výrobce, která si v Las Vegas odbyla premiéru, se na český trh dostane v březnu.
Mezi tablety asi největší pozornost získal Razer Edge od firmy Razer, která se dosud specializovala na herní příslušenství k počítačům. Její tablet má srdce výkonného počítače. Podobně jako se jiné tablety připojují ke klávesnicím, tenhle „dokuje“ v herních ovladačích. Trh herních konzolí zase hodlají po CES obohatit vlastními stroji výrobce grafických karet Nvidia a herní vývojář Valve.
Digitální zdraví a mozek Chytrost je čím dál víc sexy. Včetně automobilů, které se stále častěji objevují na veletrzích souvisejících s elektronikou. Krátce před detroitským autosalonem ukázalo na CES hned osm výrobců své produkty. Koncerny Audi a Toyota se pochlubily samořiditelnými vozidly. Hitem však bylo hlavně zvyšování bezpečnosti a konektivity prostřednictvím internetu. Výrobce navigací Garmin například představil platformu K2, která do digitálního světa převádí celou přístrojovou desku ovládanou jak dotyky, tak hlasem.
Internet proniká rovněž do domácností.
Přístroje nekomunikují jen s jejich obyvateli, ale také mezi sebou. V případě řešení od firmy Loewe dokážou pohlídat i domácí mazlíčky nebo starší či postižené lidi. Různá „udělátka“ propojená s internetem nebo smartphony se zároveň postarají o svého majitele. Prostřednictvím různých aplikací mu ohlídají zdraví, kondici, kolik při cvičení udělá kliků. Minimálně těch 156 tisíc nadšenců, kteří letos CES navštívili, by něco takového nejspíš uvítalo. l •
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz