Menu Zavřít

Pacienti na cestách

4. 5. 2011
Autor: Euro.cz

Manažerský panel

FIN25

Nejste spokojeni s tím, jak vás ošetřil nebo léčí váš lékař? Zákon stanoví, že jej můžete jednou za tři měsíce změnit. Museli jste čekat na operaci ve vaší nemocnici nepřiměřeně dlouho? Můžete si vybrat jinou, pokud s ní má vaše zdravotní pojišťovna uzavřenu smlouvu. Neposílá vám vaše zdravotní pojišťovna přehled o poskytnuté lékařské péči, z něhož byste se dozvěděli, kolik vaše péče stála a jaké jsou vaše doplatky na léky? Jednou za rok můžete přejít k jiné, transparentnější zdravotní pojišťovně. Vy jako pacient máte právo volby. Občan tak vlastně rozhodne o tom, kde jsou mu poskytovány nejlepší zdravotnické služby, a rozděluje tak lékaře, zdravotnická zařízení i zdravotní pojišťovny na úspěšné a neúspěšné. Donedávna to platilo pouze pro Česko. Nyní přichází z Bruselu ještě radikálnější možnost volby při výběru co nejkvalitnější lékařské péče, a to kdekoli v rámci Evropské unie. A to již za dva roky.
V případě, že lékařský zákrok, který potřebujete, nebude v Česku dostupný, bude muset tuzemská pojišťovna uhradit veškeré náklady na vaši léčbu. A opět pacienti, tentokrát evropští (jde o více než 500 milionů obyvatel), budou nepřímo rozhodovat, zda bude o naše zdravotnictví zájem, zda se budou cizinci jezdit léčit do našich moderních a dobře vybavených zdravotnických zařízení, nebo naopak zda budou čeští pacienti „odcházet“ z tuzemských nemocnic. Pevně věřím v první variantu, kterou podpoří další modernizace zdravotnického systému a rozvoj personalizované medicíny, kdy lékaři budou pacienty s chronickými chorobami monitorovat na dálku, zaznamenávat objektivní informace ze zdravotnických přístrojů a přenášet je do sofistikovaného zabezpečeného elektronického systému.
Výchozí situaci má Česká republika přitom velmi dobrou, protože již čtvrtina obyvatel sdílí on-line důležité informace o svém zdravotním stavu, které jsou bezpečně a rychle dostupné zdravotnickým pracovníkům i zdravotnické záchranné službě. Lékaři sami oceňují, že potřebná data o pacientech mají včas k dispozici. Suverénní pacient, který zná svá práva, lépe komunikuje s lékaři a aktivněji přistupuje k vlastní léčbě.

  • Našli jste v článku chybu?