V Česku se objevují falzifikáty populárního batoh Kanken. Na tuzemském trhu se sice neprodávají, Češi je však kupují v zahraničí nebo objednávají u pochybných prodejců na internetu.
Prodavači v tuzemských prodejnách švédského výrobce outdoorového oblečení Fjällräven musí v poslední době řešit nepříjemnou povinnost. Děti si chodí do značkových prodejen ověřovat, zda je jejich školní batůžek jménem Kanken originální. Personál je bohužel musí často zklamat. Padělků ikonického ruksaku přibývá.
Podle Jiřího Maška ze společnosti Arctic Fox, která produkty Fjällräven prodává v Česku a na Slovensku, jde o celosvětový problém. V České republice padělky Kanken sice přímo v prodeji nejsou, řada Čechů si je však vozí ze zahraničí nebo je objednávají na zahraničních, ovšem i českojazyčných webech.
„Nejvíce padělků pochází z Číny a Hongkongu. Prodejci je nyní prodávají v Turecku, i Chorvatsku – odkud si je nejčastěji čeští turisté vozí. Stojí tam asi 400 korun, což je cena, za kterou ho výrobce Fjällräven ani nedokáže vyrobit, natož prodávat dále, nehledě na logistiku,“ uvedl Mašek. Originální Kanken stojí ve značkových prodejnách přes dva tisíce korun.
Výnosnější než prodej drog: černý byznys s falšováním jídla v EU kvete
Problémem se podle mluvčí Hany Prudičové aktuálně zabývá i Celní správa. „Z toho důvodu nechceme sdělovat bližší informace,“ odmítla však být konkrétnější.
Falšované batohy nabízí často i podvodné weby, které se tváří jako originální e-shop Fjällräven. „Dávají si i reklamy za nemalé částky na sociální sítě a lidé nám potom píší, proč jim tyto stránky neodpovídají, i když jim peníze poslali,“ dodal Mašek.
Při přípravě tohoto článku a tedy častého vyhledávání pojmu Kanken začaly skutečně na facebookovém profilu autora vyskakovat reklamy na zdánlivě značkové prodejce. Na stránkách však chyběly jakékoliv bližší informace o firmě či kontakt. V recenzích pak většina zákazníků varovala, že zaplacený batoh nikdy nedostali.
Věčný boj: prodej padělků v Česku způsobí ročně škody za 16 miliard
Arctic Fox před Vánoci v Česku a na Slovensku zavedl aspoň certifikáty pravosti. Chce tak předejít právě zklamání dětí z neoriginální verze pod stromečkem. Podle doporučení prodejce lze nejlépe rozpoznat neoriginální kus podle křivých švů, jiných zipů či nereflexního loga. Upozorňuje však, že firma nejnovější verze batohů trochu pozměnila, právě aby předešla padělání. Nová řada Kanken tak má mírně změněné logo, nálepku uvnitř a jinou visačku.
Batoh vyvinutý koncem sedmdesátých let jako reakce na rostoucí problémy se zády školních dětí je konstruován tak, aby se dovnitř vešly složky o formátu A4. Několik desetiletí šlo o záležitost skandinávských školáků, zhruba v posledních pěti letech však popularita batohu celosvětově extrémně vzrostla, z čehož byla nejvíce překvapena sama firma.
„Nikdy jsme neplánovali být zvlášť trendy nebo módní. Nijak jsme to nepodporovali a neodstartovali jsme ani žádnou marketingovou kampaň,“ podivoval se pro německý deník F.A.Z. šéf Fjällräven Martin Axelhed.
Batoh je často ke spatření na zádech nejen školáků, ale i studentů a velkoměstských hipsterů. Kolik se jich ročně prodá, výrobce tají, jde však o nejprodávanější produkt značky. Právě boom posledních let je nejspíš i příčinou zájmu padělatelů, neoriginální verze jiných produktů Fjällräven se neobjevují.
Čtěte také:
Odkud skutečně pochází zboží? Pravý původ odhalí mikrobi
Dobrý byznys: falšování olivového oleje vynáší stejně jako drogy
Trh s padělky má hodnotu 440 miliard eur. Němci ty „nejlepší“ odměňují anticenou