Menu Zavřít

Padělky!

2. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Globální byznys s napodobeninami se vymyká kontrole

Na zákaznické horké lince firmy Pfizer přijali před rokem a půl zneklidňující telefonát. Žena, která užívala přípravek Lipitor na snížení hladiny cholesterolu, si stěžovala, že tablety z nové lahvičky mají hořkou příchuť. Podezřelé pilulky poslala výrobci, který je otestoval v laboratoři v connecticutském Grotonu. Podlouhlé bílé tablety vypadaly úplně stejně jako pravé, a dokonce obsahovaly trochu účinné látky, která je v Lipitoru. Ovšem firma Pfizer brzy zjistila, že jde o padělky. V následujících dvou měsících distributoři vyřadili ze skladů a polic lékáren v celých Spojených státech přibližně 16,5 milionu tablet.
Byl to ojedinělý případ? To sotva. Loni v říjnu dostala brazilská policie tip týkající se velkého množství padělaných inkoustových kazet Hewlett-Packard a zabavila zboží v hodnotě přesahující milion dolarů. Čínská policie provedla loni razie, při nichž objevila všechno možné od padělaných předních skel automobilů Buick až po falešnou Viargu. Na Guamu tajná služba odhalila v červenci síť prodávající nepravé léky, cigarety a stodolarové bankovky vyrobené v severní Koreji. V červnu francouzští celníci zachytili více než jedenáct tisíc padělaných součástek – baterií, krytů a podobně – do mobilních telefonů značky Nokia. V lednu americký ministr obchodu Donald Evans při návštěvě Pekingu kritizoval Číňany a požadoval, aby zvýšili úsilí na ochranu před porušováním duševního vlastnictví. Evans uvedl případ filiálky společnosti General Motors, která žaluje čínského výrobce automobilů Chery Automotive za to, že ukradl design jejího miniauta Chevrolet Spark (v Česku Chevrolet Matiz - pozn. týdeníku EURO). Neuvěřitelná podobnost obou aut, jak konstatoval Evans, „se vzpírá vysvětlení, že je čistě náhodná“.

Kritické množství.

Krém na obuv Kiwi, golfové hole Callaway, počítačové čipy Intel, vrtačky Bosch, olej BP. Vyberte si libovolný výrobek jakékoli známé značky a je pravděpodobné, že se někde najde padělaná verze. Každý, kdo někdy procházel zastrčenými uličkami Hongkongu, Ria nebo Moskvy, ví, že padělky se objevují už desítky let. Jen ti nejnaivnější by opravdu uvěřili tomu, že hodinky Rolex za 20 dolarů na ulici Silom v Bangkoku nebo kabelka od Louise Vuittona za 30 dolarů na newyorské Canal Street jsou pravé.
Padělatelství se však rozmohlo a děsí nadnárodní společnosti. „V posledních pěti letech jsme svědky značného nárůstu a existuje nebezpečí, že dostane podobu nekontrolované spirály,“ uvádí Anthony Simon, šéf marketingu společnosti Unilever Bestfoods, „už nejde o zboží vyráběné podomácku.“ Světová celní organizace (WCO) odhaduje, že padělky tvoří pět až sedm procent celosvětového obchodu se zbožím, což loni odpovídalo ztrátě na prodejích ve výši 512 miliard dolarů. A odborníci tvrdí, že to je pouhý odhad. Množství padělků zabavených americkými celními orgány loni prudce stouplo o 46 procent, když padělatelé zvětšili vývoz na západní trhy. Skupina Unilever tvrdí, že množství kopií jejích šamponů, mýdel a čajů se každým rokem zvyšuje o 30 procent. Světová zdravotnická organizace uvádí, že se na celém světě padělá až deset procent léků, což znamená hrozivé riziko, které údajně přijde farmaceutický průmysl na 46 miliard dolarů ročně. Dalších dvanáct miliard ztráty na celém světě představují nepravé autodíly. „Padělání přestalo být lokální obtíží a stalo se globální hrozbou,“ konstatuje Hanns Glatz, který má na starosti duševní vlastnictví v koncernu DaimlerChrysler.
Rozsah hrozby vybízí nadnárodní společnosti k tomu, aby se o to více snažili šíření padělků zastavit, nebo alespoň zbrzdit. Firmy rozmisťují po celém světě detektivy ve stále větších počtech a zároveň tlačí na vlády od Pekingu po Brazílii, aby zasáhly. Zkoušejí vše od elektronických etiket, přes výrobky s novým designem, až po agresivní tvorbu cen, aby padělatelům zkřížily plány. K akci se rozhoupávají dokonce některé čínské podniky, rovněž postižené napodobeninami. „Jakmile čínské firmy začnou podávat žaloby na jiné čínské společnosti, situace bude vyváženější,“ domnívá se Stephen Vickers, generální ředitel konzultační firmy International Risk sídlící v Hongkongu a zabývající poradenstvím v oboru ochrany značek.
Čína je klíčem ke každému řešení. Protože je to ekonomický obr, stává se tam z padělatelství skutečná obluda: země se podílí téměř na dvou třetinách veškerého padělaného a pirátského zboží na světě. Hanns Glatz z DaimlerChrysleru se domnívá, že nepravé díly koncernu – od nárazníků po motorové bloky – uchvátily 30 procent trhu v Číně, na Tchaj-wanu a v Koreji. Čínští padělatelé stejně tak vyrábějí miliony motocyklů ročně, přičemž zvláště populární je napodobenina Hondy CG125. Ta se prodává zhruba za 300 dolarů, tedy za méně než polovinu ceny originálu. Právě jevy tohoto typu podněcují ostré americké obchodníky k výzvám, aby v souvislosti s padělky a porušováním práv duševního vlastnictví proti Číně zasáhla Světová obchodní organizace (WTO). Jejich nátlak přináší výsledky. „Vzhledem k nebývalému jednotnému volání z USA, Evropy a Japonska začíná čínská vláda brát věci vážněji,“ tvrdí Joseph Simone, právník specializující se na duševní vlastnictví ve firmě Baker & McKenzie v Hongkongu.
Zabrzdit padělatele v Číně a jinde bude však ještě vyžadovat heroické úsilí. Padělatelství totiž těží především z globalizace. Mezi její základy patří šíření kapitálu a znalostí na nové trhy, což přispívá k tomu, aby levná pracovní síla byla ideálním nástrojem pro export, který začíná na výrobě levných věcí a následně postupuje v hodnotovém řetězci výše. Osvědčilo se to v jihovýchodní Asii, osvědčilo se to v Číně. Nyní to platí o napodobeninách. Padělatelství má veškerou průbojnost kvalifikované pracovní síly, pohotové distribuce a výrobního důvtipu, aniž zabředává do nákladných podružností, jako je výzkum a budování značky.
Výsledkem je světový pseudoprůmysl, který začíná soupeřit s nadnárodními společnostmi v rychlosti, záběru a složitosti. Továrny v Číně jsou schopné okopírovat nový model golfové hole za méně než týden, jak podotýká Stu Herrington, dohlížející na ochranu značky ve firmě Callaway Golf Company. „Číňané jsou nesmírně důmyslní, tvořiví a vědecky zaměření a stávají se z nich výrobci světové třídy,“ konstatuje. Firma objevila padělatele se softwarem a zkušenostmi z oblasti trojrozměrného designu, kteří chrlili návrhy pravých holí jiných značek, takže „zpětná konstrukce nějaké golfové hole je pro ně hračkou“. A padělatelé jsou zruční v kopírování hologramů, „chytrých“ čipů a dalších bezpečnostních prostředků určených k rozlišení napodobenin od pravých výrobků. „Jednu velmi složitou technologii, jejíž vývoj trval léta, nám ukradli během několika měsíců,“ uvádí marketingový šéf Unileveru Anthony Simon.
Ambice padělatelů přitom stoupají. Při nedávných zátazích v Číně se našlo vše od padělaných periferií k herním konzolím PlayStation od Sony, až po karty rozhraní směrovačů Cisco Systems. „Když to zvládnete vy, zmáknou to i oni,“ míní David Fernyhough, ředitel pro ochranu značek ve výzkumné firmě Hill & Associates v Hongkongu. Nevěříte mu? Výrobce výtahů Shanghai Mitsubishi Elevator objevil padělaný výtah, když ho majitel jedné budovy požádal o smlouvu o údržbě. „Nevypadal jako náš výrobek,“ říká Wang Čchung-cheng, právník společnosti Shanghai Mitsubishi, „a zastavoval mezi poschodími.“
Mnohé z padělků vypadají natolik přesvědčivě, že sami manažeři postižených podniků prohlašují, že s rozeznáním od originálu mají problémy i soudní znalci. Padělatelé vybavení digitálními technologiemi dokážou zajistit dokonalé balení, což je klíč k oklamání nevědoucích distributorů a maloobchodních zákazníků. Koncern General Motors narazil na padělané vzduchové filtry, brzdové destičky a baterie. „Museli jsme je rozřezat a provést chemický rozbor, abychom je odlišili od pravých,“ konstatuje Alexander Theil, ředitel výzkumu u General Motors Asia Pacific. Životnost takových dílů může být přibližně poloviční než životnost pravých součástek, ale to se projeví až dlouho po prodeji.
Padělatelé se opičí po nadnárodních společnostech dokonce i v tom, že rozšiřují své zdroje a výrobu přes hranice. Loni v srpnu provedla filipínská policie zátah v továrně na cigarety v provincii Pampanga, dvě hodiny jízdy od Manily. To, co našla, byl světový provoz v malém. Továrna vyráběla padělky značek Davidoff a Mild Seven pro vývoz na Tchaj-wan. Závod v hodnotě šesti milionů dolarů se pyšnil nejmodernějším německým strojem na rolování cigaret, schopným vyrábět ročně asi tři miliardy kusů falešného kuřiva v hodnotě 600 milionů dolarů. Obaly nejvyšší kvality pocházely z jedné tiskárny v Malajsii. „Strojové zařízení obsluhovalo 23 Číňanů, které na Filipíny poslal jeden zločinecký syndikát se sídlem v Singapuru,“ říká Josef Gueta, ředitel manilské firmy Business Profiles, která pro nadnárodní společnosti stopuje padělatelské gangy. „Mají dopravu, skladovací prostory, znalosti i síť pro plynulý provoz,“ dodává.
Protože se takoví padělatelé stávají zavedenějšími a globálnějšími, bude stále obtížnější je vymýtit. Finance pocházejí z různých zdrojů včetně zprostředkovatelů ze Středního východu, lokálních podnikatelů a organizovaného zločinu. Někdy padělatelé provozují pochybné společnosti, ale stejně často jde o povolené firmy, jež mají svoji temnou stranu. Mnozí z nich jsou koncesovanými výrobci značkového zboží, kteří mají jednu nepovolenou směnu navíc, jejíž produkci prodávají podloudně. Nebo jsou to bývalí držitelé licencí, kteří si nechali formy a plány, jež jim umožňují, aby začali podnikat sami pro sebe. Obuvnická firma New Balance Athletic Shoe žaluje bývalého smluvního výrobce v provincii Kuang-tung za to, že neoprávněně prodává tenisky značky New Balance, které se objevily až v Austrálii a Evropě. Filipínský distributor polovodičů Sardido Industries tvrdí, že ho zruinovali padělatelé prodávající vyřazené mikroprocesory takových firem, jako Intel a Advanced Micro Devices. Jsou na nich falešná loga a výrobní čísla, aby vypadaly jako pravé, a rozprodávají se levně jako vratky nebo přebytky z výroby. Jiní padělatelé jsou výrobci neznačkového zboží, kteří melouchaří tak, že dělají napodobeniny. Společnost Yamaha udělila licenci na výrobu svých motocyklů pěti závodům v Číně, ale ve skutečnosti v zemi vyrábělo motorky značky Yamaha bezmála 50 továren.
Padělatelé se snadno najdou. Obchodní centrum C´-jüan kang v živelně rostoucím městě Kuang-čou, dvě hodiny jízdy na sever od Hongkongu, vypadá prakticky jako každé nedávno postavené čínské nákupní středisko. Zkuste však zajít dovnitř a najdete tam nekonečné řady obchodů nabízejících napodobeniny značek Gucci, Versace, Dunhill, Longines a dalších. Každý obchod má jen několik desítek vzorků, ale nabízí rozsáhlé katalogy zboží, jež může být vyrobeno a dodáno za necelý týden. V jednom obchodě nabízí prodavačka napodobeniny kabelek od Louise Vuittona v různých velikostech. „I padělky mají různé stupně jakosti a tyhle napodobeniny jsou skutečně dobré,“ chlubí se. Vývoz? Ráda zařídí přepravu do země, jakou si vyberete.
Když tohle zboží opustí Čínu, může vklouznout do libovolného zásobovacího řetězce prakticky kdekoli. Někdy se padělané součástky používají v pravých výrobcích. Například loni musela společnost Kyocera stáhnout z oběhu milion akumulátorů do mobilních telefonů, protože se ukázalo, že jde o padělky. Firmu to stálo minimálně pět milionů dolarů. Bezohlední velkoobchodníci podstrkují padělky malým autoopravnám, prodejnám kancelářských potřeb nebo lékárnám a tvrdí, že jim za výhodné ceny – ale ne podezřele levně – dodají olejové filtry, kazety do tiskáren nebo lahvičky se šamponem, které vrátil jiný maloobchodník nebo u nichž se blíží datum použitelnosti. Někteří obchodníci míchají padělky s pravým zbožím. „Je snadné zasunout štos nepravých levisek pod pravé výrobky,“ uvádí jeden šanghajský vyšetřovatel, „většina inspektorů a kupujících nepozná rozdíl.“
Padělatelé mohou své zboží maskovat, dokud nedorazí na konečné místo určení. Někteří přepravují neoznačené padělané kusy v několika zásilkách a ty se pak v cílovém místě sestaví a opatří štítkem. V květnu loňského roku kontrolovali šanghajští celníci zásilku 67 motocyklů o obsahu 100 kubických centimetrů a opatřené štítky se značkou Honling s místem určení v Dubaji. Když však odloupli samolepky na strojích, našli v litině vyryté slovo Yamaha. „Jsou velmi záludní a prohnaní, a to vyvolává silný pocit marnosti,“ stěžuje si Masajuki Hosokawa, hlavní zástupce společnosti Yamaha Motor Company v Pekingu.

Strategická obrana.

Na padělcích se dají vydělat velké peníze. Obchod s nimi se stal stejně výnosným jako prodej ilegálních narkotik, a přitom je mnohem méně riskantní. Ve většině zemí vyváznou usvědčení delikventi s výstrahou a pokutou několika tisíc dolarů. Padělatelé nemusejí hradit náklady na výzkum a vývoj, marketing ani na reklamu a většinu výdajů vynakládají na to, aby zboží vypadalo přesvědčivě, i když neplní dobře to, co by mělo. Krabička padělaných cigaret Marlboro, jejíž výroba stojí v Číně pár drobných, se nakonec může prodávat třeba na Manhattanu za sedm a půl dolaru. Jeden pár napodobených bot New Balance lze ušít přibližně za osm dolarů a prodávat v Austrálii za maloobchodní cenu 80 dolarů, kdežto výroba pravých bot stojí jedenáct až 24 dolarů a prodávají se za 120 dolarů. Hrubá marže z napodobených kazet do tiskáren vysoce přesahuje 60 procent. „Padělatelé platí zaměstnancům málo a ignorují předpisy bezpečnosti práce,“ uvádí Richard K. Willard, hlavní právní zástupce společnosti Gillette, která každý týden objevuje stovky tisíc imitací baterií Duracell. „Když se jim povede protlačit své produkty jako vysoce kvalitní výrobky, dosáhnou velké marže,“ říká.
Zatímco padělatelé hromadí zisky, nadnárodní společnosti vynakládají stále více prostředků na to, aby podloudné podnikatele zastavily. Luxusní firma Louis Vuitton Möet Hennessy (LVMH) utratila loni přes šestnáct milionů dolarů za vyšetřování, zátahy a právní poplatky. General Motors zaměstnávají na plný úvazek sedm lidí, kteří pátrají po celém světě, a Pfizer má pouze v Asii pět pracovníků. V září loňského roku začala Nokia vyrábět akumulátory s hologramy a dvacetimístnými identifikačními kódy, jejichž pravost lze ověřit on-line. Výrobce cigaret JT International zvýšil v posledních šesti letech svůj rozpočet na boj proti padělatelství z 200 tisíc na patnáct milionů dolarů a tyto peníze vynakládá na síť vyšetřovatelů, právníků a informátorů v továrnách podezřelých z výroby padělků.
Pfizer brzy zavede identifikační štítky s vysokým kmitočtem u veškeré Viagry prodávané v USA, což jí umožní sledovat toto farmaceutikum po cestě z laboratoře až do osobní lékárničky. Jiné společnosti se zase snaží nelegální výrobce a distributory co nejvíce znechutit tím, že dělají zátahy v továrnách a skladištích nebo nepatrně mění vzhled výrobků, čímž padělatelům ztěžují držet se změnami krok. JT International – která mimo USA prodává cigarety Camel a Winston – někdy pátrá v kontejnerech s odpadem z podezřelých továren a hledá padělané obaly. Společnost Callaway prozkoumává internet a hledá podezřele levné hole se svou obchodní značkou, ačkoli jakmile zastaví jednoho obchodníka, vynoří se určitě jiný. „Zbavit se problému úplně je příliš náročný úkol,“ přiznává Stu Herrington z firmy Callaway, „proto se aspoň ze všech sil snažíme padělatelům znepříjemnit život.“
Jednou ze strategií boje je přelstít padělatele na trhu. Koncern Anheuser-Busch zjistil, že Čína je zaplavena falešným Budweiserem. Padělatelé opětovně plnili staré láhve od piva Bud, a proto firma začala na lahvích používat drahou dováženou fólii, která byla v Číně velmi těžko k dostání. Anheuser-Busch přidal navíc štítek citlivý na teplotu, který v chladu zčervená. Výsledek: „Daří se nám padělání držet na poměrně nízké úrovni,“ uvádí Stephen J. Burrows, generální ředitel a prezident Anheuser-Busch International. Yamaha naopak reorganizovala způsob výroby a konstrukce motocyklů, aby snížila náklady. Její nejlevnější motocykly teď stojí v Číně 725 dolarů, kdežto dříve stály kolem osmnácti set. Aby si padělatelé zachovali konkurenceschopnost, snížili své ceny z tisíce dolarů zhruba na polovinu.
Nejobtížnější je přimět ke spolupráci Čínu. Čínské úřady nad problémem přivíraly oči převážně proto, že většinou byli poškozováni majitelé zahraničních značek a padělání bylo do značné míry považováno za pouhý přestupek. Čína postupovala tvrdě jen tehdy, když byli evidentně ohroženi Číňané. Například loni zemřelo patnáct kojenců a příčinou jejich úmrtí bylo padělané mléko v prášku. Vůdce gangu byl odsouzen k osmi letům odnětí svobody. Když je však obětí podnik, a nikoli jednotlivec, soudy jsou daleko shovívavější. V červnu loňského roku byl obchodník z provincie Kuang-tung shledán vinným z výroby předních skel označených patnácti různými zfalšovanými značkami včetně General Motors, DaimlerChrysler a Mitsubishi Motors. Dostal pokutu ve výši pouhých 97 tisíc dolarů a byl odsouzen k podmínečnému trestu. Není jasné, kolik si prodejem padělků vydělal, ale Alexander Theil z GM tvrdí, že „pokuta zdaleka neodpovídá ziskům, kterých dosáhl“.
Padělatelstvím však nyní trpí zisky většího množství čínských podnikových kruhů, a to může vést k tvrdší reakci Pekingu. Společnosti Li-Ning, čínské domácí jedničce ve výrobě sportovní obuvi a oblečení, složili padělatelé tu největší poklonu: falšují její obuv. Li-Ning proto zaměstnává na plný úvazek tři osoby, které stopují padělatele. Státní tabákový monopol provádí společné razie s velkými mezinárodními tabákovými společnostmi, jelikož padělatelé začali chrlit cigarety Double Happiness, Chunghwa a další čínské značky. Vyšetřovatelé se domnívají, že ostrý zákrok přiměl některé padělatele cigaret k tomu, aby se vytratili do Vietnamu a Barmy. A vláda si konečně uvědomuje, že pirátství – jež má na svědomí 92 procent veškerého softwaru používaného v kontinentální Číně – nepostihuje pouze společnosti jako Microsoft. „Pirátství je velkým problémem při rozvoji místního softwarového průmyslu,“ konstatuje Victor Zhang, vedoucí představitel pro Čínu v odvětvové organizaci Business Software Alliance. Někteří lidé se obávají, že západní firmy mohou snížit výdaje na výzkum v Číně, jestliže kontinentální Čína nepřijme zásadní opatření.
V současnosti Čína zpřísňuje právní postihy. V prosinci Peking snížil práh pro trestní řízení proti padělatelům. Před změnami musel mít jednotlivec po ruce zboží v hodnotě alespoň dvanácti tisíc dolarů, aby ho policie mohla stíhat. Tento předpis bylo snadné obejít tak, že se zboží rozptýlilo po okolí. Současný práh je 6000 dolarů pro padělatele přistižené s jednou značkou a 3600 dolarů pro ty se dvěma či více značkami. Koncem ledna začalo v Pekingu soudní řízení se dvěma Američany obviněnými z toho, že prodali přes internet okopírované CD a DVD disky v hodnotě 840 tisíc dolarů vyrobené v Číně. Když bude oběma prokázána vina, mohou být posláni do vězení až na patnáct let.
Příliš mnoho podvodníků má ovšem vazby na místní úředníky, kteří padělatelské operace považují za významný zdroj zaměstnanosti a pilíř místní ekonomiky. „Dva nebo tři z našich zátahů ztroskotaly kvůli místnímu protekcionismu,“ uvádí Joseph Tsang, předseda představenstva hongkongské společnosti Marksman Consultants, která pomáhala organizovat zátahy jménem firem Titleist a Nike Golf. Při razii provedené loni v srpnu v provincii Fu-ťien policie objevila zaprášený poklop, který zakrýval schodiště vedoucí do temné jeskyně. V ní byl rolovací stroj, cigaretový papír a matrice na ražení obalů cigaret Marlboro a Double Happiness. Sami padělatelé však předtím zmizeli i s cigaretami. „Věděli, že tam jdeme,“ říká s povzdechem hongkongský vyšetřovatel, který se akce zúčastnil.

V bojové pohotovosti.

Peking tvrdí, že dělá, co může. Vláda nadnesla otázky duševního vlastnictví na nejvyšších úrovních: například vládce čínského obchodu a vicepremiér Wu I se od roku 2003 pravidelně scházel s Výborem na ochranu kvalitních značek. „Čínské celní úřady berou boj vážně,“ tvrdí Meng Jang, generální ředitel oddělení pro politické a právní otázky na Generálním ředitelství cel. Tato vládní organizace uspořádala v listopadu v Šanghaji konferenci s majiteli značek a celními úředníky z celého světa s cílem podrobně naplánovat strategie. Ovšem delegáti uznali, že jejich největším úkolem je najít finance pro boj s padělatelstvím, protože většina vlád se více zabývá prevencí pašování drog a zbraní.
Mohly by USA vyvinout silnější tlak na Čínu, aby přijala tvrdá opatření? „Odpovědí by bylo, kdyby vláda iniciovala řízení Světové obchodní organizace proti Číňanům,“ soudí jeden z čelných představitelů sboru washingtonských advokátů zabývajících se duševním vlastnictvím. Problémem je obstarání důkazů od amerických společností, které nutně potřebují pomoc, ale nechtějí rozzlobit Peking. Je možné, že se brzy objeví další výzvy k zásahu WTO, až úřad obchodního zástupce USA v březnu dokončí přezkoumání práv duševního vlastnictví v Číně.
Přestože je to obtížné, existují všechny důvody pro snahu vytrvat v boji za zastavení padělatelství. Jedním z nich je bezpečnost. Firma Novartis uvádí, že padělatelé použili žlutou barvu užívanou na dálnicích, aby získali správný barevný odstín pro nepravá analgetika. A v některých afrických zemích tvoří padělané nebo ilegální léky až 40 procent léčiv na trhu. „Vyskytují se dokonce antibiotika bez aktivních látek,“ konstatuje předseda představenstva Novartisu Daniel L. Vasella. Pfizer uvádí, že policie a regulační orgány v Asii objevily v roce 2003 přes 1,5 milionu padělaných dávek jejího léku Norvasc používaného na hypertenzi. „Je známo, že padělatelé využívají volný dodavatelský řetězec a přecházejí od léků ovlivňujících životní styl k lékům zachraňujícím život,“ uvádí místopředseda Pfizeru pro globální bezpečnost John Theriault, „to by mělo lidi znervózňovat.“
Dalším důvodem pro zahájení ofenzivy proti padělkům je evidentně úder, který zasazují ziskům společností – a pravděpodobnost, že rozvinuté trhy budou jednoho dne vážně kontaminovány. Dochází k tomu už teď. V červnu 2003 podala Tommy Hilfiger Corporation úspěšnou žalobu o jedenáct milionů dolarů na společnost Goody's Family Clothing za to, že měla na skladě padělané košile. Počet případů padělaných léků na předpis je v USA sice malý, ale výrazně se zvyšuje. Ve fiskálním roce 2004 zahájil americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) 58 šetření padělaných léků, kdežto v roce 2003 jich zkoumala pouze dvaadvacet.
Znepokojivějším je podle policie spojení padělatelů s podsvětím. „Padělatelství prospívá organizovanému zločinu,“ potvrzuje generální tajemník Interpolu Ronald K. Noble. Prospívá i terorismu. Noble tvrdí, že zisky z pirátských CD disků prodávaných v Latinské Americe sloužily k financování Hizballáhu na Středním východě. Vedoucí pracovník jedné tabákové firmy odhaduje, že severní Korea vydělává ročně sto milionů dolarů na poplatcích od pirátů. „Činnost tohoto druhu dokazuje, že kupování padělků není nevinné a není to hra,“ prohlašuje Bernard Arnault, předseda společnosti LVMH vyrábějící luxusní zboží.
Metla padělatelství se zatím šíří dál. Pákistán a Rusko jsou obrovskými výrobci padělaných léčiv, kdežto v Itálii tvoří podíl padělků, většinou vyráběných přímo v zemi, odhadem deset procent veškerých značkových oděvů. Paraguayské gangy posílají falešnou kosmetiku, značkové džíny a hračky z Číny do ostatních jihoamerických zemí. Bulhaři jsou mistry v nezákonné výrobě amerických značkových destilátů. Potrvá léta, než se v tomto boji bude slavit úspěch. Stál model Spark modelem? Blíží se poledne jednoho slunného lednového dne a v obchodním zastoupení firmy Chery na automobilovém trhu ve vesničce asijských her v severním Pekingu vládne čilý ruch. Je to proto, že cena populárního miniauta Chery QQ byla právě snížena o celých 725 dolarů na velmi dosažitelných 3600 dolarů. „Nejlepší je ta nízká cena,“ poznamenává jeden zákazník, který se chystá k nákupu šedého QQ, o němž říká, že má „módní tvar“.
S tím by souhlasili vedoucí pracovníci společnosti General Motors, a proto jsou také na mrtvici. Korejská dceřiná společnost GM Daewoo Auto & Technology tvrdí, že QQ je kopií jejího miniauta Matiz, které se od roku 2003 prodává v Číně jako Chevrolet Spark. „Ta auta jsou si víc než podobná,“ říká Rob Leggat, viceprezident GM Daewoo pro podnikové záležitosti, „velmi se blíží přesné kopii.“ Stejně roztomilý zvednutý nos. Stejná přední světla připomínající vypoulené oči. Stejně zaoblený vysoký zadek. A podle Leggata je možné většinu dílů QQ snadno vyměnit za součásti Sparku. Proto společnost GM Daewoo podala 16. prosince žalobu u šanghajského soudu na firmu Chery Automobile Company, že ukradla její obchodní tajemství, aby vyrobila model QQ. Firma Chery to odmítla komentovat.
Není to poprvé, co se zahraniční výrobce automobilů cítí v Číně okraden. V roce 2003 Toyota Motor Corporation žalovala firmu Geely Group se sídlem v Chang-čou za to, že okopírovala logo japonské automobilky a lepí ho na modely Geely. Toyota prohrála. Nicméně Honda Motor Company získala v prosinci rozhodnutí, jímž se zakazuje firmě Chongqing Lifan Industrial, aby prodávala motocykly pod značkou Hongda. Honda kromě toho žaluje společnost Shuanghuan Automobile Company za to, že Laibao SRV, vyráběný čínskou společností, je kopií sportovně užitkové Hondy CR-V. „Čínští výrobci automobilů pořád ještě mají omezený konstrukční potenciál,“ uvádí Ťia Sin-kuang, analytik poradenské firmy China National Automotive Industry Consulting & Developing Corporation, „Proto jich tolik kopíruje modely větších výrobců.“ Někteří lidé se však domnívají, že Čína si bude muset dát do pořádku zákon o duševním vlastnictví, pokud Chery a další automobilové závody chtějí mít úspěch v zahraničí. Podle Charlene Barshevskyové, bývalé obchodní zástupkyně USA a nyní advokátky ve Washingtonu, „porušování práv duševního vlastnictví bude jednou z hlavních překážek pro ty čínské výrobce automobilů, kteří vkládají naděje do exportu“.
Společnost Chery už má světové ambice. Loni vyvezla 8000 vozidel na Kubu, do Malajsie i jinam a začala montovat automobily v Íránu. V lednu Chery zveřejnila plány, že do roku 2007 bude vyvážet do USA pět modelů od kompaktního sedanu až po sportovní vůz. QQ však v plánovaném výběru chybí.
Doma je malý model hlavní oporou firmy Chery. Z celkových 87 tisíc automobilů prodaných loni v Číně tvořil 57 procent – podle poradenské firmy CSM Asia se prodával téměř pětkrát lépe než Chevrolet Spark.
A v odbytu nejsou žádné známky zpomalování. „Obchodní zastoupení ve vesničce Asijských her prodalo v prvních třech lednových týdnech 188 kusů QQ,“ uvádí ředitel Čang Jing a poznamenává, že po nedávné slevě model stojí zhruba o tisíc dolarů méně než Spark. Při tak velkém cenovém rozdílu není pravděpodobné, že by se Chevrolet prodával lépe než QQ. Takže společnost GM by měla raději doufat, že nad firmou Chery vyzraje u soudu.

SVĚTOVÁ VÝROBA PADĚLKŮ… Úvod do jednoho z nejrychleji rostoucích oborů podnikání na světě

JAK VELKÝ JE OBCHOD S PADĚLANÝM ZBOŽÍM?
Nikdo to neví určitě, ale Světová celní organizace (WCO) odhaduje, že sedm procent světového obchodu se zbožím tvoří patrně padělané výrobky, což by v roce 2004 činilo 512 miliard dolarů.

JAK RYCHLE SE VÝROBA ZVĚTŠUJE?
Nelze to s jistotou určit. Zprostředkovaně to však naznačuje podíl padělaného zboží zabaveného na hranicích. Loni vzrostl podíl padělků zachycených americkými celními orgány na 46 procent.

KTERÉ ZEMĚ JSOU ZAPOJENY?
Téměř dvě třetiny padělaného zboží pocházejí z Číny. Dalšími ohnisky jsou Filipíny, Vietnam, Rusko, Ukrajina, Brazílie, Pákistán a Paraguay.

JAKÁ PRŮMYSLOVÁ ODVĚTVÍ JSOU POSTIŽENA?
Nejčastěji se padělá spotřební elektronika a luxusní zboží, ale imitují se také autodíly, motocykly, paměťové čipy, cigarety, obuv, léčiva a mnoho dalších výrobků.

JAK VÝNOSNÝ JE TO BYZNYS?
Podvodníci mohou vyprodukovat padělek levněji než výrobci pravý výrobek. A bez výdajů na marketing, výzkum a vývoj nebo reklamu mohou být zisky obrovské.

…A ZÁKLADY PADĚLATELSTVÍ Obchodní triky jsou stále rafinovanější

FINANCE
Základní kapitál pochází z různých zdrojů. Obchodníci ze Středního východu investují do exportních zařízení v Číně. Kapitál poskytují místní čínští podnikatelé. Investují také zločinecké sítě. Nadnárodní společnosti, jež financují držitele licencí, někdy nevědomky podporují padělky, když držitelé licencí vyrábějí napodobeniny bokem.

ODBORNÉ ZNALOSTI
Současní a bývalí zaměstnanci koncesovaných výrobců značkového zboží mohou výrobky rozebrat a pozměnit je. Koncesované továrny mohou dát dohromady další směnu, aby chrlila padělky z levnějšího materiálu. Pořídí se důmyslné balicí zařízení, aby vzniklo zdání pravosti. V případě paměťových čipů se odpad z výroben pravých čipů pašuje k padělatelům, kteří pak do nich vyrývají názvy značek jako Intel.

DISTRIBUCE
Nejdůležitější krok. Držitelé licencí, kteří se rozhodnou vyrábět padělky, se mohou napojit na obvyklé kanály, a tak proniknout do maloobchodních prodejen, autoprodejen a podobně. Někteří padělatelé míchají pravé výrobky s nepravými. Kontejnery naložené padělky se záměrně posílají přes tolik přístavů, že je nemožné určit jejich původ.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl, j.kasl@volny.cz

  • Našli jste v článku chybu?