PRAHA (zdf) – Cena už není jedinou modlou, která rozhoduje o tom, zda zákazník v obchodě nakoupí, nebo přejde ke konkurenci. Stále důležitější roli pro spotřebitele představuje kvalita. Vyplývá to z odpovědí na otázky týdeníku EURO, které v rámci svého pravidelného šetření Trade Business Barometer pokládá společnost GfK Praha manažerům z branže maloobchodu a gastronomie. O stále větším významu kvality je rozhodně přesvědčeno 17,1 procenta respondentů, dalších čtyřiapadesát procent souhlasilo s odpovědí spíše ano.
Vzhledem k tomu, že cena již nehraje dominantní úlohu a potraviny jsou pro zákazníky stále levnější, třetina obchodníků hodlá letos zdražovat. S cenami vyššími do pěti procent počítá 21,4 procenta firem, téměř dvanáct procent respondentů počítá s výraznějším růstem. V jednašedesáti procentech případů naopak zůstanou ceny stejné jako loni, a přes šest procent dotázaných dokonce počítá s dalším zlevňováním. Víc než nutností se tak z ceny stává standardní nástroj marketingu.
Víc než peněženky zákazníků mohou nový trend pozorovat jejich oči. Tři ze čtyř firem totiž uvádějí, že vyšší poptávka po kvalitě si vynucuje také výraznější investice do vylepšování vzhledu provozoven a také rozšiřování sortimentu o nabídku cenově dražších výrobků a služeb. S tímto tvrzením rozhodně souhlasí 22,1 procenta šéfů, dalších 53,6 procenta se k němu spíše přiklání. Rozhodně s
takovým trendem nesouhlasilo jen necelé procento dotázaných.
Proč však začínají být zákazníci náročnější? Šestapadesát procent manažerů je přesvědčeno, že je to výsledkem změny spotřebitelského chování. Jen ve dvou procentech případů jde výhradně o změnu cílové skupiny zákazníků, kteří do jejich provozoven přicházejí. Třicet procent dotázaných ale míní, že jde o kombinaci obou příčin. Celých 11,4 procenta přiznalo, že důvody změny nároků zákazníků nezná.