Zadání pro víceúčelový vůz neboli MPV je jednoduché. Musí být prostorný, mít mnoho odkládacích prostorů, velký kufr, zároveň z něj má být dobře vidět, má být obratný v městském provozu a nemá mít velkou spotřebu. Řešení jeho konstrukce a designu už tak jednoduché nebývá, a to především vzhledem k protichůdnosti některých uvedených požadavků. K automobilům MPV, které se povedly, se řadí Renault Grand Modus. Zejména nízkou spotřebou a cenou je zajímavou alternativou pro středně velké rodiny.
Při pohledu zvenčí okamžitě zaujmou velká zpětná zrcátka, zaručující velmi dobrý výhled z vozu, a to hlavně při couvání s velkým nákladem v kufru, který brání ve výhledu. Pokud je spolehnutí pouze na zpětná zrcátka nutností, je příjemné, když jsou takto velká. Příjemně působí prolis táhnoucí se středem kapoty od znaku směrem k přednímu sklu. Zatmavená okna druhé poloviny vozu jednak vypadají zajímavě, ale také brání pohledům na sedačky nebo do kufru, což může být jeden z rozhodujících faktorů, který určí, zda své auto najdete na parkovišti u supermarketu v pořádku, nebo lidově řečeno vybílené.
Uvnitř vozu je vpředu dostatek místa jak pro řidiče, tak i pro spolujezdce, horší je to za nimi. Tam je místo spíše pro děti, možná pro dva dospělé. Tři běžně odrostlé osoby se ale navzdory homologaci na zadní sedadlo v základním rozpoložení vozu nesměstnají. Nedostatek místa na zadních sedadlech se ale dá obejít jejich posunutím směrem do kufru. Zmenší se ovšem zavazadlový prostor, který pojme v základu 305 litrů. Pro srovnání: například Ford Fusion má kufr o třicet litrů větší. Sklopením zadních sedadel (jejich mechanismus je povedeně jednoduchý) kufr naroste až na velmi slušný objem 1454 litrů.
Přední sedadla jsou typicky francouzsky pohodlná, ovšem stejně tak typicky bez pořádného bočního vedení. Grand Modus však není zrovna auto, které by mělo nějaké sportovní ambice, takže to zase tolik nevadí. V přímém srovnání třeba s Volkswagenem Touranem nebo Fiatem Ideou má modus výhodu v atraktivním designu, interiér touranu je ovšem luxusnější. Jediná výraznější vada v interiéru je umístění tlačítka ovládajícího tempomat. To je zcela nepochopitelně vedle páky ruční brzdy. Nejde sice o něco tak nebezpečného, jako je třeba v případě japonských a korejských aut ovládání palubního počítače tlačítkem na palubní desce, jakým se ve starých škodovkách nulovalo denní počítadlo kilometrů, přesto je ale takové nestandardní umístění úletem konstruktérů.
Opravdová perla se skrývá pod kapotou vozu. Auto jsem testoval ve zcela městském režimu, najezdil jsem po Praze ve všech denních dobách přes pět set kilometrů. Spotřeba se při tom ustálila na sotva uvěřitelných rovných pěti litrech nafty na sto kilometrů. Vezmeme-li v úvahu, že MPV má aerodynamiku letící cihly, že jezdilo dost naložené a navíc poskakovalo ve věčných kolonách kolem Rudolfina, Smetanova nábřeží, náměstí I. P. Pavlova a podobně, jde o až nepřirozeně nízkou hodnotu. Navíc podpořenou skvělou dynamikou, jakou by člověk očekával spíše od motoru o tři deci většího. V přímém srovnání s motorem o objemu 1,4 litru koncernu Volkswagen vyhrává Renault na celé čáře, i když VW ze své čtrnáctky dostane ještě o pět kilowatt více. Ty se totiž spolehlivě ztratí ve srovnání s daleko lepší kultivovaností běhu francouzského dieselu. Člověk by místy motoru dopřál ještě šestý převodový stupeň, natolik je vitální.
Jízdní vlastnosti vozu jsou poplatné jeho kategorii. Podvozek je laděný měkce, dobře pohlcuje nerovnosti, ovšem daní za komfort jsou náklony v zatáčkách. Stejně tak řízení je přeposilované, ve městském provozu jde vůz řídit doslova jedním prstem. Obrácenou stranou této mince ovšem je, že řízení o povrchu, po němž se auto pohybuje, neřekne v podstatě nic. Hlavní výhoda vozu spočívá v nízké ceně a nízkých provozních nákladech daných malým objemem motoru a také velice nízkou spotřebou.
Klady:
extrémně úsporný motor
skvělý výhled
velká zpětná zrcátka
pohodlí
dobře čitelný displej
odkládací prostory
kultivovaný běh
Zápory:
necitlivé řazení
umístění tlačítka tempomatu
prostor na zadních sedadlech
tabulka:
Renault Grand Modus
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1461 ccm
Výkon: 70 koní
Maximální rychlost 158 km/h
Zrychlení: 15,7 s (0-100 km/h)
Převodovka: manuální pětistupňová
Spotřeba: 5,0/4,2/4,6
Cena: 396 200 Kč - testovaný vůz