Perspektivního byznysu se účastní i dvě tuzemské firmy, které vyvíjejí nové technologie Jeden přenosný agregát dokáže vyrábět pro dům elektřinu i teplo a pohánět auto. Energetickým hitem nejbližších let se podle mnohých expertů stanou vodíkové palivové články.
Perspektivního byznysu se účastní i dvě tuzemské firmy, které vyvíjejí nové technologie
Jeden přenosný agregát dokáže vyrábět pro dům elektřinu i teplo a pohánět auto.
Energetickým hitem nejbližších let se podle mnohých expertů stanou vodíkové palivové články. V minulých dnech se realizoval zatím největší projekt jejich použití, kdy byla v německém Kielu na vodu spuštěna první nejaderná superponorka nové třídy na vodíkový pohon. Palivové články umožňují této ponorce zůstat pod hladinou celé týdny, nevytvářejí hluk ani teplo z odpadních plynů. „Je to počátek revoluce v energetice,“ hodnotili nasazení ponorky do běžného provozu někteří experti. Na vývoj palivových článků pro pohon ponorek se již delší dobu například orientovala firma Siemens. Podle Aloise Brandejského, předsedy Vodíkové společnosti ČR, na sebe nenechají čekat další státy. Rovněž Rusové mají prý připravenu obří ponorku na palivové články, kde palivem je vodík. Sám Brandejský si chce během roku pořídit do svého domku palivový článek a vyrábět elektřinu. Nový zdroj energie, kde ne spalováním, ale chemickou cestou slučování vodíku s kyslíkem se vyrábí elektřina a teplo, bude podle něho brzy dostupný širokému použití v dopravě a ve výrobě elektřiny a tepla.
Velcí hráči se nebrání využití nové technologie
Hlavním důvodem k rozšiřování tohoto zdroje energie je především ekologie, protože vodíkové palivové články neprodukují zplodiny. „Nebojíme se této konkurence, je to jedna z vážných alternativ. Rádi bychom je využili jako jednu z možných cest,“ předpokládá generální ředitel Pražské teplárenské a předseda Teplárenského sdružení Luboš Pavlas. Dodává, že i velcí dodavatelé tepla se budou muset věnovat otázce začlenění palivových článků do svých zdrojů. Nástup palivových článků na český trh předpokládá František Holec, viceprezident Hospodářské komory. Již v loňském roce se snažil, aby se na veletrhu Aquatherm objevila expozice s tímto zdrojem energie. Masivní nasazení palivových článků se očekává především v automobilovém průmyslu, kde největší firmy investovaly do jejich vývoje více než miliardu dolarů. Všechny významnější automobilky mají v současnosti vlastní prototyp autobusu nebo osobního automobilu poháněného motorem na palivové články. Ve srovnání s automobily se spalovacími motory na benzin nebo naftu nenarušují životní prostředí, jediným odpadním produktem je čistá voda. Jsou téměř bezhlučné, mají vysokou, téměř dvojnásobnou účinnost a vyznačují se minimálními nároky na údržbu. S jednou nádrží paliva ujedou přibližně třikrát větší vzdálenost než automobily se spalovacími motory.
Evropští komisaři povolili jen ekobus
Tyto přednosti vedly například Evropskou komisi k pokynu testovat přímo v Bruselu ekobus poháněný palivovými články, a to během nedávného Evropského dne bez aut. Evropští komisaři slíbili, že bude-li prototyp úspěšný, bude projekt vodíkové dopravy zatím zkušebně zaveden do devíti evropských měst a přispějí na něj částkou 18,5 milionu eur z celkového rozpočtu projektu 52 miliony eur. „Palivový článek se stane převládajícím zdrojem pro domácí a firemní použití,“ vyjádřil se Larry Burn, víceprezident pro výzkum a vývoj Generals Motors. Největší světová automobilka se chce stát firmou, která do roku 2008 jako první vyrobí milion automobilů s palivovými články.
První české vlaštovky
Na vzniku nového energetického odvětví se podílejí také dvě tuzemské firmy. Za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu vyvíjí benešovská firma Astris přenosný alkalický palivový článek o výkonu 2,5 kilowattu, rozměrech 30 x 40 x 60 cm a váze asi 40 kg. Je schopen vyrábět pro firmu nebo domácnost teplo a elektřinu a také pohánět auto. Výzkumný projekt by měl být ukončen v příštím roce a na něj by měla navazovat již sériová výroba článků s celkovým výkonem až 2000 kW za rok. Podle Radka Kotoučka z firmy Astris by cena proudu z palivových článků měla vycházet již levněji než z benzinových nebo dieselových generátorů. Samotný článek bude zatím stát asi 1000 dolarů za jeden kW. Firma počítá zatím s produkcí pro export, zejména do Kanady, kde sídlí mateřská společnost. S rozšířením výroby by pořizovací cena palivových článků měla dále klesat.
Cena šla dolů
Na membránové palivové články se zaměřila firma Mega Stráž pod Ralskem, která nyní dokončuje vývojový projekt pro Ministerstvo obrany ČR. Podle představitele této společnosti Aleše Černína předpokládá rovněž zavedení palivového článku do sériové výroby. Ve světě tomu bránila vysoká cena článků, dosahující před lety několika tisíc dolarů za kW, v poslední době se pohybovala ve stovkách dolarů. Pracovníkům Megy se podařilo cenu dále srazit, takže sériové výrobě by cenová bariéra již neměla bránit.