Menu Zavřít

Památkáři v Itálii jsou přísnější než v Praze

20. 5. 2013
Autor: Euro.cz

Italští developeři vlastní velké množství budov v Praze 1 a 2, říká šéfka italské obchodní komory

Italsko-česká obchodní a průmyslová komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů, kteří podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací a cateringu. Činné jsou italské společnosti také v průmyslu. „V neposlední řadě patří mezi naše členy také přední hráči na poli bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali,“ vypočítává Livia Romani, generální tajemnice komory.

* Jak dlouho v Česku funguje Italsko-česká obchodní a průmyslová komora, kolik má v současné době členů a z jakých oblastí byznysu se rekrutují?

Naše komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů. Naši členové podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací, cateringu či v průmyslu a v neposlední řadě jsou našimi členy i lídři v bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali.

* Podepsala se ekonomická recese na vzájemné obchodní spolupráci italských a českých firem? Co momentálně této kooperaci vévodí?

Krize dolehla především na český export do Itálie, jenž se v roce 2012 snížil o 9,6 procenta, zatímco import do ČR od roku 2009 neustále roste. Mezi hlavní odvětví vzájemného zahraničního obchodu pak patří strojírenský a automobilový průmysl. Jeho objem mezi oběma zeměmi zůstává stabilní a do budoucnosti lze předpokládat, že se Itálie udrží v top 10 obchodních partnerů ČR, ačkoli vzestup rychle rostoucích zemí ještě může s tímto pořadím zamíchat.

* Můžete prosím popsat konkrétní pomoc ze strany komory vůči jejím členům působícím v Česku?

Komora je především místo, kde je možné se setkat s dalšími podnikateli a navázat nové osobní a obchodní kontakty. Mnozí Italové podnikající v ČR také oceňují naše odborné dvojjazyčné semináře s aktuálními ekonomickými a právními tématy a zároveň zprostředkování informací o dění v České republice prostřednictvím našich stránek a newsletteru. Komora je důležitá i pro začínající firmy, kterým dokáže poradit s celou řadou administrativních, právních a daňových záležitostí. Komora má také důležitou roli pro ty firmy, které chtějí proniknout na italský či český trh.

* Je známo, že poměrně silně jsou italské firmy zastoupeny v Moravskoslezském kraji, mohla byste uvést, o které firmy jde a čím se zabývají?

Naši členové v Moravskoslezském kraji podnikají především v automobilovém průmyslu. Mezi největší tamní italské firmy patří výrobci brzdových destiček Brembo a ITT či výrobce litých kol Cromodora Wheels. Důležitá je také přítomnost společnosti Comdata, jež poskytuje rozvinuté služby business process outsourcingu. A právě posledně zmíněná investice je v souladu se snahou Magistrátu města Ostravy, která chce přilákat do regionu i investory v odvětví rozvinutých služeb.

* V Praze 1 a 2 působí italští developeři, kteří se zasloužili o renovaci těchto dvou městských částí, na co naráželi a kde zajišťovali finance na rekonstrukce?

Italští developeři vlastní velké množství historické zástavby v těchto čtvrtích. Díky tomu, že Italové jsou přítomni na místním trhu již od začátku 90. let, tak zásadním dílem přispěli k oživení a rekonstrukci centra Prahy. Nezaznamenala jsem nějaké zásadní obtíže už proto, že v Itálii je památkový dozor a legislativní prostředí přísnější než v Praze. V posledních letech je však i v centru Prahy cítit krize, která dolehla na celý realitní sektor.

* Daří se italským gastronomickým firmám a dovozcům vína vyrovnávat se s konkurencí na českém trhu?

bitcoin_skoleni

Italské potraviny a víno si vytvořily na českém trhu specifickou niku, o kterou je stále větší zájem, jak také dokazuje stále větší počet obchodů zaměřených exkluzivně na italskou gastronomii. Hlavní konkurence tak není s českými potravinami či s výrobky z dalších důležitých zemí, například z Francie, ale mezi jednotlivými dovozci a italskými výrobci, jejichž zájem o český trh kvůli oslabené poptávce v Itálii stále roste.

O autorovi| Božena Hažová, hazova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?