Nedostatek deště způsobující nevídané sucho. I tak by se dala popsat situace, jež v současnosti trápí středoamerickou Panamu. Tento nepříznivý stav má přitom dopady na celosvětovou námořní dopravu, jelikož se v zemi nachází velmi vytížený Panamský průplav. Čekací doba i čas potřebný na proplutí kanálu tedy v poslední době prudce narůstá.
Podle nových údajů, které s webem Business Insider sdílel americký startup zabývající se dodavatelskými řetězci Project44, se od června prodloužila čekací doba pro lodě bez rezervace o přibližně 280 procent. Zatímco dříve trvalo plavidlům proplutí Panamského průplavu asi 60 hodin, aktuálně jim to zabere přibližně devět a půl dne.
Klíčová je rezervace
Za obří zpoždění můžou do velké míry přísná omezení vydaná panamskými úřady. Restrikce se týkají jak počtu lodí, které smějí kanálem proplout, tak i množství nákladu, jež může každé plavidlo převézt. Právě tyto faktory pak mají za následek nebývale dlouhé čekací doby. Platí přitom, že nepříznivá situace se pravděpodobně hned tak nezlepší.
„Současné předpisy týkající se sucha v Panamském průplavu byly tamními úřady prodlouženy nejméně o dalších deset měsíců. To znamená, že omezení velmi pravděpodobně ovlivní letošní vánoční nákupy,“ řekla datová analytička společnosti Project44 Jenna Slagleová.
Právě s blížícím se koncem roku se dá přitom očekávat, že poptávka po lodní přepravě dále naroste, což celou situaci ještě výrazně zhorší. „Blíží se doba vrcholné přepravní sezóny, kdy maloobchodníci posílají větší počet zásilek, aby zvládli uspokojit vysokou poptávku po zboží v období před Vánocemi,“ doplnila Slagleová.
Stále důležitějším faktorem rychlosti proplutí se proto stává rezervace určitého časového slotu u správy průplavu. „Zpoždění většinou dopadají na lodě bez rezervace. Přepravci, kteří proaktivně plánují termíny a domlouvají se na nich se správou kanálu, zažívají výrazně méně omezení oproti společnostem, jež to nedělají,“ vysvětlila datová analytička.
Může dojít ke zdražení zboží
Lze předpokládat, že výrazné problémy s dodržením termínu dodání bude mít hlavně zboží, které plulo na lodích bez zmíněné rezervace. To se může projevit třeba tím, že obchodníkům určité položky před Vánocemi dojdou, přičemž už je nestihnou včas doplnit. Další komplikaci pak může představovat i případné navýšení ceny za použití Panamského průplavu, o čemž rozhoduje jeho správa.
Pokud by k uvedenému kroku došlo, může mít přímý vliv na zdražení přepravy zboží ze strany lodních společností, což by následně vedlo i k nárůstu prodejních cen u jednotlivých položek. „Společnosti se pravděpodobně budou snažit vyšší náklady přenést na spotřebitele, což může v konečném důsledku zvýšit ceny veškerého zboží, které je přepravováno přes tuto klíčovou námořní trasu,“ uzavřela Slagleová.