Zatímco kina, restaurace nebo cestovky se kvůli koronakrizi ocitly na samé hranici svých ekonomických možností, internetoví prodejci si mnou ruce a těší se z výsledků, které by pro ně ještě před rokem byly nepředstavitelné. Rekordní tržby, zisky i růst již ohlásila celá řada z nich a nyní se k nim přidává i česká Alza.
Tuzemský e-shop loni z pohledu tržeb meziročně vyrostl o impozantních 28 procent. Jeho pracovníci zaevidovali celkem 15,8 milionu objednávek, díky nimž se obrat společnosti podle předběžných výsledků vyšplhal na úroveň 37,2 miliardy korun bez DPH, tedy nejvýše v dosavadní historii Alzy. Pozitivní čísla navíc nepřicházejí pouze z Česka, ale i z ostatních středoevropských trhů.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech zemích, kde působíme,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz. „V ČR jsme rostli o 23 procent, na Slovensku to bylo 36 procent a v Maďarsku 27 procent. Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250, respektive 236 procent.“
Zmíněné úspěchy dodávají českému prodejci velké sebevědomí. Netají se tím, že by v horizontu příštích pěti let chtěl působit hned v 10 zemích Evropské unie. Kterých konkrétních trhů by se to mělo týkat, nicméně podle serveru Lupa.cz vedení společnosti zatím nerozhodlo.
Na dračku šly mobily, notebooky i zahradní sortiment
Nejvíce peněz firma utržila z prodeje mobilních telefonů – více než čtyři miliardy korun. V pořadí druhou nejžádanější skupinou výrobků byly notebooky, následované domácím elektrem, příslušenstvím pro IT a telefony. Miliardovou hranici pak v loňském roce překonalo celkem 15 jednotlivých segmentů. „Mezi nové miliardové speciálky se zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál,“ vyjmenoval marketingový ředitel Alza.cz Jan Sadílek.
Rekordním dnem byl v roce 2020 pro Alzu 14. prosinec – společnost tehdy zaevidovala celkem 119 715 objednávek v hodnotě 292,5 milionů korun.
Výši samotného zisku se vedení internetového obchodu rozhodlo neprozrazovat, ten předloňský nicméně činil 1,06 miliardy korun po zdanění.
Počet lidí, kteří u Alzy během loňského roku uskutečnili alespoň jednu objednávku, se přiblížil hranici pěti milionů. Čtvrtinu z nich si pak během sezóny vyzvedli prostřednictvím AlzaBoxů, jichž má společnost aktuálně na sedm stovek.
Právě stále oblíbenější AlzaBoxy se v časech pandemie ukázaly být jako jedna z nejpraktičtějších a nejbezpečnějších forem doručování jednotlivých zásilek. Proto by e-shop do budoucna chtěl jejich síť dále rozšiřovat. Během příštího roku by v Česku a na Slovensku mělo existovat až tři tisíce takovýchto výdejních míst se zhruba 300 tisíci schránek.
Změna chování
Ve více než dvou třetinách případů sáhli loni zákazníci Alzy po možnosti platby kartou, přičemž 46 procent objednávek bylo uhrazeno online, a to na úkor dříve oblíbené platby dobírkou nebo v hotovosti během samotného převzetí. Celkem 56 milionů korun pak firma během loňského roku utržila v bitcoinech. Prostřednictvím této kryptoměny nakupovali zákazníci především mobily, notebooky a komponenty.
E-shop Alza.cz zaznamenal během loňského roku na 411 milionů návštěv. 60 procent z nich se na něj podívalo z chytrého telefonu. Poprvé v historii zavítalo na stránky tohoto internetového obchodu více žen než mužů.