Luxusní a úsporný vůz, který nedráždí ekology
Lexus LS 600h v současné době představuje nejluxusnější hybridní vůz na trhu. Jeho spalovací motor 5,0 l V8 je doplněn výkonným elektromotorem, přičemž dohromady by tato dvojice měla řidiči zprostředkovat výkon na úrovni dvanáctiválcového šestilitru. Ve skutečnosti jsou při srovnání s konkurenty BMW 760 iL a Mercedes S 600 L jeho dynamické parametry nejslabší, oba německé vozy lexus předčí ve zrychlení a jsou lehčí. Ovšem lexus v porovnání s těmito německými automobily spotřebuje v kombinovaném režimu o pětačtyřicet procent méně paliva, a v čistě městském provozu je dokonce na sto kilometrů jeho spotřeba nižší o dvě třetiny.
Na lexusu je skvělé to, že v něm hybrid nepoznáte. Například vejčitý aerodynamický design a ukrytá zadní kola priusu přímo křičí, že auto je postavené jako velmi úsporné. Jenže takové linie se nemusejí líbit každému a v segmentu konzervativních manažerských vozů, do nichž GS patří, to platí dvojnásob. Stačí vzpomenout, jaký rozruch způsobil design poslední generace vozů BMW. Co se pod kabátem vozu ukrývá, ukáže až pohled do kufru. Akumulátor bohužel potřebuje hodně místa a ubírat prostor vzadu cestujícím osobám je u vozů luxusní třídy nemyslitelné. Takže výsledek je necelých 380 litrů, a to je málo.
Po nastartování není slyšet motor ani při otevřených dveřích. Prostě proto, že neběží. Až po sešlápnutí plynu se auto neslyšně rozjede a displej informuje, že spalovací motor stojí a k pohonu se využívá elektřiny. Když ale poněkud přitlačíte na plyn nebo překročíte rychlost čtyřiceti kilometrů v hodině, přidá se i osmiválec. Zadupnutí pedálu do podlahy spustí pravé rodeo. Rychlost je za dvě vteřiny za městským limitem a za další tři a kousek i za dálničním. Při maximální rychlosti 250 km v hodině je stále ticho. Chvíle klidné jízdy při odstavení plynu umožní řidiči na displeji sledovat, jak se dobíjí akumulátor. Po většinu následného poskakování v koloně se spalovací motor ke slovu nepřihlásí a vůz pohání čistě jen elektromotor. Když nastavíte adaptivní tempomat a necháte vůz jet, sám si přibrzdí i zastaví, je-li to nutné, a pouze lehký dotek plynového pedálu zajistí, že auto aktivuje elektromotor a pokračuje v jízdě opět zcela potichu. Lexus toho dosahuje jednak vynikající aerodynamikou a také elektronickým systémem, který snímá zdroje nežádoucího hluku a z devatenácti reproduktorů, jimiž je vůz vybavený, vysílá nasnímané zvuky v protifázi. Výsledkem je jejich vzájemné vyrušení a ticho. Devatenáct reproduktorů kromě navození klidu ale umí i pořádně rámusit. Za pár drobných totiž Japonci do vozu dodávají audiosoustavu značky Mark Levinson, jejíž obchodní šéf se už nechal slyšet, že vlastnit lexus je jednou z nejlevnějších variant, jak si jejich audiosystém pořídit. Základní verze, tedy dva reproduktory, zesilovač a DVD přehrávač totiž stojí zhruba patnáct tisíc dolarů. Ekvivalent „toho rádia“ v lexusu, které lze do vozu koupit za poměrně směšných pětasedmdesát tisíc, by v domácím provedení přišel přibližně na jeden a půl milionu korun.
V seznamu základní výbavy je šestnáct elektronických vychytávek, které dvoutunové auto umožňují ovládat, jako by to byl poloviční sporťáček. Kromě chytrého podvozku ale Lexus umí i jiná kouzla. LKA, jedna z tajemných zkratek, je něco, co zatím znají spíše piloti dopravních letadel. Jde totiž o zárodek autopilota. Systém pracuje ve spojení s adaptivním tempomatem, který pomocí radaru a kamer zkoumá prostor před vozem. LKA dokáže rozlišit bílé čáry na vozovce a auto pomocí jemných impulzů do řízení držet mezi nimi. V případě, že vůz vyjíždí ze silnice, kromě korekce směru varuje řidiče i zapípáním. A že vůz umí sám zaparkovat pomocí kamery a ultrazvukových senzorů a na zádi, přičemž od řidiče se vyžaduje nedotýkat se volantu a pouze kontrolovat rychlost couvání, je už dnes přece samozřejmost. Stejně jako pravá zadní sedačka pro CEO. Otoman s několika masážními funkcemi a polohováním, na jaké jsou zvyklí snad jen pasažéři první třídy u těch nejluxusnějších aerolinek, to je něco, co konkurence nemá.
Lexus LS 600h
Motor: zážehový osmiválec, elektromotor
Objem: 4696 cm3
Maximální výkon: 327 kW (včetně elektromotoru)
Převodovka: automatická E-CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,3 s
Spotřeba (kombi): 9,3 l/100 km)
Cena: testovaný vůz 3 841 000 Kč
Klady:
+ nízká spotřeba
+ nízké emise
+ dokonalé odhlučnění
+ aerodynamika
+ úroveň výbavy
Zápory:
- rozmístění některých ovladačů
- malý zavazadlový prostor