Menu Zavřít

Pánové se rádi parádí

18. 2. 2009
Autor: Euro.cz

U návrhářských es nebývá zvykem, aby se zastavila u nastupujících trendů

Nad módou se nikdy nestahují mraky, vysvětloval trpělivě Roberto Cavalli ze své pozice vedle mola, tónem paní učitelky, která právě opakuje žáčkům školní trivium. „Nad módou slunce nikdy nezapadá!“ dodal ještě pro jedince slabší duchem. Jinak řečeno, netřeba se stále zaobírat nějakou krizí, všemožnými krachy a jinými těžkostmi. Když se přihlásí ke slovu móda, můžeme klidně zavřít deštníky, tady žádné přeháňky nehrozí.
Ta zatrolená krize ale samozřejmě pronikla do všech sfér a tak či onak poznamenala úplně všechny a všechno. Mnozí z módních návrhářů usoudili, že těžké časy si žádají střízlivost a tlumené barvy, jiní zase, že teď je ta pravá chvíle pro pestré palety odstínů a nespoutanou fantazii. Ke slovu se dostal dokonce i smoking; když už je situace nahnutá a loď se už potápí, ať si alespoň hezky zatancujeme. Oslavy módy se navíc tentokrát pěkně protáhly. Začalo to 13. ledna ve Florencii řadou Pitti Uomo a následně převzala štafetu milánská mola. Kdože to, prosím vás, prohlásil, že pánové se neradi parádí?

REDINGOTY, SVETRY, LEGÍNY I FURÁL Podle dvojice Dolce&Gabbana pánové nejenže módu přímo milují, ale navíc v oblékání vyžadují za každou cenu originalitu a nezaleknou se ani drobných výstřelků. Dokonce do té míry, že jedním z hlavních taháků přehlídky D&G byl letos starý dobrý panský redingot, prošívaný, v kovových či fuchsiových odstínech, a prošívané byly i kalhoty, které s ním tvořily komplet. Zajímavým způsobem tak tyto dva prošívané kusy budí trochu rapperský, streetstylový dojem i přes usedlou klasiku redingotu. Přehlídka se nesla ve znamení Sicílie, a když nepočítáme modely jižanského typu, odkazy na kulturu čarokrásného ostrova se vyskytovaly prakticky u každého předváděného modelu. Stefano Gabbana to vysvětloval tím, že v době krize, kdy je všechno tak nejisté, návrháři v touze najít pevný bod sáhli až ke kořenům.
Kolekce Armani a Emporio Armani sklidila všeobecný úspěch. Dominovala šedá barva, krátká, precizně střižená saka a kalhoty o něco kratší než loni. Giorgio zůstal věrný svému stylu a nabídl ležérní, nositelnou eleganci v aktuálním, moderním vydání. I tentokrát hrály důležitou roli materiály, především žerzej a jemná vlna. Obzvláště šik byly jeho pulovry s originálním řasením, případně s šálovým límcem. Za zmínku stojí, že v týdnu, jenž následoval po přehlídce, panoval v hlavním Armaniho stanu stejný, nebo dokonce ještě větší ruch než obvykle. Slavného tvůrce jako by se krize skutečně nedotkla. Dá se to snad vykládat tak, že těm nejlepším se vyhýbá?
Prada se přidržela klasiky, tmavé barvy tu a tam ozdobily cvočky a jiné prvky v drsnějším rockovém stylu, véčkové výstřihy u svetrů se zakulatily. Celkový dojem byl elegantní a originální zároveň – ztělesnění městského chlapíka. Naproti tomu Cavalli vyslal na molo spíše typy zálesáků a dřevorubců, ve svetrech po kolena a v hrubě tkaných košilích. Leckteré široké, frajersky přehozené vlněné šály nad sametovými saky evokovaly bohémský styl venkovských redaktorů z počátku minulého století. Versace byla optimistická, svěží a atraktivní. Ostatně Donatellu rozjařil Barack Obama a příslib začátku nové éry, takže rozhovory na jakékoli jiné téma odmítala. Za nejkrásnější kousky její přehlídky lze označit kabáty. Gucciho kolekce hýřila mladistvými, rockovými inspiracemi, přehlídce vévodil typ podobný rebelovi Peteru Dohertymu, ale ve zdravějším vydání. Těsná, maximálně upnutá saka, „legíny“ neboli přiléhavé kalhoty a na krku cosi, co ani omylem nelze nazvat kravatou, spíše dlouhým, úzkým fulárem. Některé modely působily mírně překombinovaně a zdravě pěstěný muž se díky večerním botám se zrcadlovými podpatky rázem proměnil v uhlazeného metrosexuála.

VŠE O DVĚ ČÍSLA MENŠÍ Gucciho modelové nebyli v tomto směru výjimkou; tábor těch, kdo jsou toho názoru, že díky luxusu se člověk může cítit po všech stránkách skvěle, vyrukoval dokonce i s norkovou vestou a oslnivými botami z pravé krokodýlí kůže. Kožené materiály hrály důležitou roli i jinde, téměř každý model Dolce&Gabbany za sebou na catwalku táhl i nádherně zpracovaný cestovní bag s krokodýlím či hadím potiskem a i kožené bundy se honosily nápadnými, pěkně vypracovanými potisky. U obleků přicházela v úvahu pouze kostka esterházy nebo vlasový proužek na šedém základě. Druhou dominantní barvou byla sytě modrá a co se týče sak, převládal samet. Punc originality a efektnosti nesly klasické pánské polobotky od Prady, pobité ozdobnými cvočky.
Aktuální trendy, které udávají tón už v těchto dnech, byly nejpatrnější na přehlídce Ferrého, přestože se nová dvojice návrhářského domu se samostatnou pánskou kolekcí poprvé představila teprve letos. Zřekli se i klasického mola a nechali své modely v úzkých, krátkých a projmutých sakách a kalhotách promenovat po velkém podstavci ve tvaru kostky. Základní požadavek zněl, aby oblečení bylo alespoň o dvě čísla menší, takže rukávy saka se vyšplhaly někam k loktům a kalhoty zvané „roury“ ke kotníkům, což dokreslilo životní pocit charakterizovaný větou „kristepane, mně je to malý“, jenž tak dobře známe z pubertálních let. Bez ohledu na všemožné názory a hodnocení lze objektivně říct, že daný styl je v módě prakticky už nyní. Ten z laskavých čtenářů, který se jím případně nechá inspirovat, si může být v letošní sezoně jist, že vsadil na správného koně. K jeho vizáži budou právem náležet přívlastky „in“ a „cool“. Otázka je, co bude v kurzu napřesrok? U módních es nebývá zvykem, aby se zastavila u nastupujících trendů.

SMOKING POŘÁD V KURZU Mimochodem, velká část kolekcí byla určena mladým, a když se na tuto skutečnost zeptali Miuccii Prady, odpověděla: „Mé představy zkrátka momentálně nejvíce vystihovala tahle věková skupina. Dokázali byste si snad představit zralého muže, řekněme třeba George Clooneyho, v kalhotách, co vypadají, jako když čeká velkou vodu?“ Módního Oscara si letos odnesl smoking – takřka všichni návrháři měli v kolekci pár zajímavých exemplářů. Důraz kladli zejména na to, aby byl zajímavě zkombinovaný, třeba s riflemi, jako u dvojice D-squared, případně s živými, křiklavými barvami a lesklými „techno“ materiály. Tvůrci dělali vše pro to, aby ani náhodou nemohl být označen za klasickou eleganci. Baloňáky a pláštěnky sahaly ke kolenům, a to dokonce i klasické trenčkoty. Ze sak se objevovala především ta na dva knoflíky a široce vykrojená od hrudníku k pasu. Co se týče známějších jmen, nejbarevnější a nejvýstřednější byla kolekce Vivienne Westwoodové, inspirovaná údajně stylem oblékání jejího domácího zahradníka. Tuto historku vyprávěl manžel Westwoodové (jedna z nejsympatičtějších postav dnů módy), který ji zastupoval a v zájmu co největšího připodobnění své ženě přijímal otázky novinářů v nedbale nasazené dámské paruce.

NEOPISUJTE, UČEDNÍCI! U velkolepých recepcí a koktejlových party nemůže samozřejmě chybět ani pořádný skandál, jenž poslouží návštěvníkům jako vděčné téma k rautovému pohoštění. Letos se o něj postarala sama Jeho Výsost Giorgio Armani, který veřejně nařkl dvojici Dolce&Gabbana, že jednoduše okopírovali jeho prošívané kalhoty. Inu, takové věci se občas stávají i v módní branži, veřejnost se o tom ale většinou nedozví a dotčené strany si vystačí se satisfakcí ve formě posměšných anekdot a jízlivého vtipkování. Tentokrát se ale spor rozhořel i na stránkách časopisů. Reakce Dolceho a spol. zněla zhruba následovně: „Zcela jistě se máme ještě hodně co učit … ale určitě ne od Armaniho!“ Poněkud troufalé, jen co je pravda, ačkoli oni sami pochodili stejně před pár lety, když Valentino pogratuloval Stefanu Gabbanovi následujícími slovy: „Poslyš, ty jsi vážně talent, v mé firmě bys byl výborným asistentem!“ Ani Armani teď samozřejmě nezaváhal a pospíšil si s odpovědí: „Zatím pouze kopírují, jako kdysi malířští učni, tvořit se naučí až později.“ Jeden satirický pořad italské televize zase přiřknul nesouhlasně reptajícímu Domenicu Dolcemu „Zlatého tapíra“, což je cena za největší způsobené faux pas.
Pereme se, tedy jsme? V dnešních složitých časech je i to samo o sobě zpráva dne.

bitcoin_skoleni

***

Překlad: Adéla Gálová

  • Našli jste v článku chybu?