Terminus technicus
• „pušapka“ – podprsenka typu push-up, silně vyztužená, prsa opticky zvětší a vyzdvihne, měla by se nosit do výstřihu; proslavila Evu Herzigovou a Andreu Sklenaříkovou, které ji propagovaly na billboardech, což zavinilo řadu dopravních nehod
• košíčky – přední část podprsenky, která může být různě vyztužená, viz dále
• kostice – vyztužení pomocí drátěného nebo plastového půloblouku ve spodní části košíčku
• gelové či olejové vycpávky – přidávají se jako výztuha podprsenek, opticky zvětší objem prsou až o jednu velikost; nezkoušejte je propíchnout – s prsy takhle také neexperimentujete
• body – a Doyle; body je specifický typ prádla, pro které čeština zatím nenalezla ekvivalent; vypadá podobně jako jednodílné plavky, s tím rozdílem, že spodní část kalhotek má zapínání
• tanga, stringy – kalhotky, které mají minimalizovaný zadní díl – v případě string jej tvoří pouze tři šňůrky.
• podvazky – respektive podvazkový pás, dříve funkční kus oděvu, který držel punčochy; dnes jde spíš o estetickou libůstku
David si prostě připadal divně. Cítil se před obchodem s dámským prádlem jako hodný strýček před školou.
„Přece nejsem úchyl. Jsem prostě zákazník. Chci koupit dámské prádlo. Kraječky, šňůrky, zapínání. A ani to nechci pro sebe!“ uklidnil se a vstoupil. Padesátiletá prodavačka si ho ale měřila. „Co si přejete?“ zeptala se (ne že by to už z praxe neměla vědět).
„N-nějaké prádlo. Dámské. Tedy… Pro manželku.“
„Samozřejmě.“
Jak, samozřejmě? A co kdybych ho chtěl pro sebe? napadlo Davida (a nechal si to radši pro sebe).
„A co byste si představoval?“ vypálila zpoza pultu. „No, normálně. Prádlo. Nějaké hezké.“ Tak, a snaž se.
„A barvu?“
Sakra. „Černou. Nebo ne, to je takové pohřební. Tak červenou. Ale aby v tom nevypadala jako… moc vyzývavě.“ (Ať dělal, co dělal, cítil se jako… zpoceně.)
„Máme tady pěkný bodýčka, teď přišla nová pušapka s gelovýma vycpávkama, super lehká, nebo klasické soupravičky s vyztuženýma košíčkama podprsenky, tady máme jednu celokrajkovou jenom s kosticemi, k tomu jsou i podvazky, ale kalhotky máme jenom tanga. Tak co vy na to?“
„Úúú!“ Ani nevěděl, jak vypadl ze dveří.
Vybrat spodní prádlo pro přítelkyni by mělo patřit k základní vybavenosti moderního muže pro život. Zvlášť, když se po staletích spodniček, šněrovaček a korzetů dámské prádlo redukovalo na dvojici „podprsenka-kalhotky“. A někteří muži mají dokonce takové štěstí, že jejich partnerky nosí jenom kalhotky. A v létě ani ty ne.
Aby ale na módním trhu nebyla nuda, objevují se kromě nepřeberných variací na kalhotkové a podprsenkové téma nejčastěji také „body“, tedy jakési prádlové „plavky“, nebo krajková či vyztužená tílka, košilky, korzety a podobně. Z historie zatím stále přežívá podvazkový pás nebo podvazky spojené s korzetem, i když se už jedná spíše o estetickou libůstku. Za jejich zápis do knihy ohrožených druhů prádla může zejména vynález punčoch, které díky silikonovým proužkům drží na stehnech jako přilepené. Nicméně pokud to všechno sečteme, základní vybavenost moderního muže pro život se začne blížit další maturitní zkoušce, byť skýtá záživnější formy studia.
Mezi spodní prádlo se u nás ovšem počítají i různé noční košilky, pyžámka a župánky. Nenechte se zmást tím, že leckdy vypadají jako večerní šaty a také se tak nosí. To je prostě móda. Výjimečné bývají cenou, která může šaty několikanásobně převýšit. Ostatně ke vzájemné inspiraci mezi světem „spodního“ a „vrchního“ oblečení dochází tak často, že jediným odlišením bývá zařazení do různých oddělení obchodu. Až potkáte na vánočním večírku kolegyni v korzetu, nemyslete si o ní nic horšího (nebo lepšího), než že je „out“ – má na sobě šaty z loňského výprodeje. Ostatně kombiné se módním návrhářům zalíbilo natolik, že ho přejmenovali na šaty a vypustili na červený koberec v Hollywoodu. Bohužel to způsobilo jeden nezamýšlený efekt: kombiné se vytratilo z obchodů se spodním prádlem.
Uplynulo čtrnáct dní a David, cítiv se již zocelen, odhodlal se k dalšímu činu. „Ženský jsou na nic. Zeptám se chlapa.“ Právě s kolegou obědvali.
„Hele, vybíral jsi někdy manželce spodní prádlo?“ zeptal se jakoby nic.
„Jasně,“ zaznělo světácky od protější polévky.
„A?“
„Co a? Koupil jsem jí kalhotky. Takový ty, co maj vzadu jenom tři šňůrky.“
Tanga nebo stringy, vybavily se Davidovi poznatky z internetu.
„A líbily se jí?“
„Jo“, připustil kolega. „Ale mně ne“.
Muži přitom prádlo svým partnerkám kupují často a rádi. A neomezují se jenom na roli nosiče platební karty. Z bleskového průzkumu v obchodech v centru Prahy vyplynulo, že muži vybírají ponejvíc krajkové soupravy podprsenky a kalhotek, někdy i s podvazky, noční košilky se župánky anebo jenom kalhotky. Nejčastěji partnerkám k narozeninám, k Vánocům, anebo prostě jen tak. Podvazkové pásy prý nejvíce kupují muži v pátek, aby si je o víkendu stačili užít – ale statistiky to nepotvrzují.
„Zrovna včera jsme tu měli scénu,“ vypráví prodavačka v Pařížské ulici. „Pán trval na tom, že jeho partnerka musí nosit jen prádlo bílé barvy. A ona chtěla vínové.“ Takového partnera lze na pevné podprsence i oběsit.
Vybrat prádlo, které je nejenom hezké, ale i dobře sedí, ale bývá někdy běh na dlouhou trať. Ženy často volí mezi kategoriemi praktické (pohodlné, nenápadné, hladké) a sexy (krajkové, malinké, rafinované). Někdy se to ale nepovede a dívat se do očí postarší blondýně, která na obchodní schůzku zvolila průhledné tričko a „zvedací“ podprsenku, může být neudržitelné. Zvlášť když přetékající tvary vytvoří ne dva kopečky, ale čtyři.
David se smířil s tím, že k Vánocům ženě koupí nový lux.
Jenže v obchodech s dámským prádlem už byl tak často, že se bál, aby ho tam nakonec žena nepotkala. Už málem koupil světlou košilku, k tomu župánek, nojo, ale když on chtěl přece Něco! Ne to, v čem by šla klidně otevřít sousedovi.
Navíc, jako by začala něco tušit, nedávno prohodila, že nutně potřebuje novou podprsenku a že se jí žádná nelíbí, jenom tedy ta v soupravičce od Diora za dvacet tisíc. A to ještě celý večer brečela při Prázdninách v Římě. Už vážně nevěděl, co si myslet. „Tady… nelíbí… dvacet tisíc… v Římě…“ Že ho to nenapadlo dřív!
„Co kdybychom si vyrazili na Vánoce do Říma, drahoušku? Španělské schody, večeře při svíčkách, pokojík nad městem, společně tam vybereme nějaké hezké prádélko…“ slyšel, jak říká povědomý hlas. Jako by patřil mladému muži opouštějícímu bezpečné břehy lemované výhodnými nabídkami elektrických spotřebičů pro domácnost.
Test
Jaké dámské prádlo máte nejradši?
• Krajkové – Ne, nebojte se. Jste naprosto normální, průměrný muž.
• Bílé – Jeďte do Japonska. „Nevěsty“ v bílém krajkovém prádle i s podvazky a punčochami jsou tam druhým nejžádanějším artiklem; hned po školačkách v uniformách.
• Jednoduché – To je zvláštní. Této kategorii jsem nikdy nepřišla na kloub. Buď je pro vás prádlo jen funkční záležitostí, kterou je stejně nejlépe odstranit, nebo… jste tak konzervativní, že se schováváte za jednoduchý design, kterému se nedá nic vytknout?
• Retro – Matka. Hitchcock. To zavání psychoanalýzou. Nebo novým módním trendem. Já pro něj mám taky slabost.
• Žádné – A nemáte rád taky krajkové?
Trendy v dámském prádle 2004/05
Styly:
• černé, dramatické prádlo pro femme fatale
• záplava barev pro amazonky z jihoamerické džungle
• retro ve stylu padesátých let pro vaši učitelku
• kombinace prádla a šperků pro arabské princezny
• asijské motivy pro gejši
Technologie:
• silikonové proužky, které pomáhají prádlu nebo punčochám držet „přisáté“ na těle
• gelové vycpávky podprsenek – lepší než plastika
• bezešvé spojování – mnohem lépe vyhovuje novým materiálům než klasické šití, které látku propíchá a vytvoří plastický šev; zatím se prosazuje spíše ve sportovním a jednoduchém prádle
Trendsetteři:
• sexy agentky londýnského Agenta Provocateura
• fialový proužek krajky, spojující kalhotky a podprsenku od La Perly
• tygrované kalhotky Dolceho a Gabbany
• žluto-červeno-zelené pruhy Jamajky na všem od tenisek po kalhotky od Johna Galliana pro Dior
Zahraj si s agentkou...
Nedaleko rušné Oxford Street zapadnete do temných uliček londýnské Soho. Je to čtvrť barů, hospod, sex shopů - a Agenta Provocateura. Za pouhých deset let své existence se toto jméno stalo jednou z nejvýraznějších ikon ve světě dámského prádla. Pověst prudérních Angličanů nabouraly – stejně jako v sedmdesátých letech – geny módní návrhářky Vivienne Westwoodové, jejíž syn Joseph Corre je duchovním otcem Agenta Provocateura.
Otevřete dveře malého krámku v zastrčené uličce a proboříte se do hlubokého koberce. Je to vážně jenom obchod s dámským prádlem? Nebo jste omylem vstoupili do pánského klubu padesátých let? Asistentka v roztomilé uniformičce vám to ráda vysvětlí. Tedy, pokud jste při pohledu na zelené oči a třešňové rty schopni vnímat, co říká. Jestliže jen zíráte, nevadí – prádlo mají agentky na sobě. Vyberete si soupravičku nebo jiný titěrný kousek. Ve zkušební kabince v budoárovém stylu už čeká hedvábný župánek od Vivienne Westwoodové. Abyste se nenachladily při převlékání. Bohužel, jako na potvoru vám zrovna sedí všechno perfektně, takže se vaše platební karta několikrát obrátí v hrobě. Slaďoučká agentka prádélko zabalí do hedvábného papíru, poté do růžové krabičky, převáže mašličkou, vloží do taštičky a se slovy: „Děkujeme, miláčku!“ vás vyprovodí zpět do zastrčené uličky.