Mezinárodní obchodní komora v České republice (ICC ČR) rozjíždí pod záštitou Ministerstva financí projekt elektronických účtenek, které by v budoucnu mohly zcela nahradit ty papírové.
Autor: Luděk Vycpálek
Iniciativa je v souladu s cíli Evropské komise na snižování administrativní zátěže pro malé a střední podniky (SMEs). Podnikatelé budou mít lepší přehled o svých výdajích a odpadnou jim starosti s uchováváním papírových účtenek.
Malé a střední podniky (obvykle se tímto pojmem označují subjekty s maximálně 250 zaměstnanci a obratem do 50 milionů eur) tvoří v Unii 99% firem a zaměstnávají asi tři čtvrtiny lidí působících v soukromém sektoru.
Kromě toho, že Komise usilovně propaguje SMEs v mnoha podnikatelských iniciativách (asi nejvýznamnější z nich je Lisabonská strategie pro růst a zaměstnanost), v červnu minulého roku představila tzv. Akt pro malé a střední podniky (Small Business Act - SBA). Tento soubor doporučení, schválený summitem Unie v prosinci 2008, je jakýmsi „desaterem“, které má ulehčit SMEs život.
Hlavní závazek Unie zní: do roku 2012 snížíme administrativní zátěž malým a středním firmám o 25%.
Největším v Česku doposud přijatým opatřením v rámci naplňování zásad SBA je novela živnostenského zákona, který mimo jiné přinesl elektronizaci v komunikaci podnikatelů s úřady, zřízení jediné volné živnosti nebo zrušení místní příslušnosti k živnostenským úřadům. Úsilí o snižování administrativní zátěže se ale projevilo například také v zákoně o odpadech, o sociálním zabezpečení nebo o dani z příjmů.
Startuje se na podzim
Mezinárodní obchodní komora oznámila, že spolu se zástupci Ministerstva financí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory ČR a telekomunikačními firmami úspěšně ověřila funkčnost systému elektronických účtenek iDTAX, který se na podzim začne zavádět do praxe.
Zatím se počítá s tím, že iDTAX bude možno využívat u čerpacích stanic, což je ale podle ICC ČR pouze „první vlaštovka“ (v současnosti probíhají například jednání se zástupci obchodních řetězců).
Malým podnikatelům a běžným spotřebitelům, kteří se rozhodnou službu využívat, by tak do budoucna mohly odpadnout starosti se skladováním běžných účtenek; má dojít k odbourání problémů s jejich blednutím, ztrátou nebo poškozením například při povodni nebo požáru.
Jak konkrétně má celý systém fungovat, vysvětluje výkonný ředitel ICC ČR Vladimír Šiška: „Každý klient obdrží kartu s unikátní identifikací, kterou při placení předloží obchodníkovi. Ten vystaví účtenku v elektronické podobě a odešle ji na server – k ostatním dokladům zákazníka.“
Další výhody pro podnikatele
Kromě snadnějšího uchovávání účtenek má iDTAX pro podnikatele přinést ještě řadu dalších výhod: dobrý přehled o výdajích, snadnější reklamaci, efektivnější systém kontroly a celkové snížení administrativních nákladů a rizika zneužití firemních peněz.
„Nabízí se také možnost integrace systému iDTAX s aplikacemi účetních systémů a v budoucnu třeba i přístup kontrolních orgánů státní správy k těmto dokladům,“ dodává Šiška.