Tomáš Maršík rád létá v helikoptéře. Taky má rád koně, prostorné bydlení a prvotřídní architekturu. Tohle všechno se rozhodl spojit ve své nové rezidenci, jejíž návrh svěřil architektonickému studiu ADR.
Byznysmen ze strojírny v Litvínově před lety prolétal ve svém vrtulníku nad areálem staré opuštěné cihelny v Kostelci nad Ohří a okamžitě se do místa zamiloval. Mělo atmosféru, stála na něm stylová industriální budova poznamenaná časem a z opuštěného prostoru se nabízel krásný výhled do Českého středohoří. Podnikatel pozemek zanedlouho koupil a vypsal architektonickou soutěž o návrh na bydlení pro sebe a svou ženu.
„Řekli jsme si, že uděláme něco jiného, nějaký „úlet“, no a majitelům se to zjevně líbilo,“ tvrdí Aleš Lapka, architekt z ateliéru ADR, který výběrové řízení vyhrál. Výsledkem práce Aleše Lapky a Petra Koláře je přízemní budova bez schodů, která je ale přes sto metrů dlouhá. Celková užitná plocha činí 1003 metrů čtverečních, které se, kromě sklepa, do posledního centimetru nachází v jediné rovině.
Tak rozlehlé sídlo umožňovala obrovská výměra pozemku, na němž se kromě vlastního domu nachází ještě budova pro správce areálu, vinice a sklep na lisování vína, sportoviště, hangár na helikoptéru a stáj pro koně. Poslední dva jmenované objekty stojí na nejvyšším místě pozemku při jeho západní hranici. Může tu žít šest koní a za jejich ustájením už pokračují pouze pole. Ze severu se pak lichoběžníkový pozemek svažuje k Malé Ohři, na východě sousedí s další parcelou a na jihu pod rozsáhlou vinicí vede silnice spojující Kostelec nad Ohří a Poplze.
Nic navíc
Jednoduše strohý objekt s výrazně horizontálním tvarem není od příjezdové cesty skoro vidět, což bylo ostatně záměrem. Samotná vila je stavba monolitické formy, soustředěná na detailní vyznění materiálu. Základ tvoří dvě vodorovné betonové plochy – podlaha a strop. Mezi nimi všemu vévodí dispoziční i údržbová jednoduchost.
V domě podle architekta navzdory jeho vzhledu není nic navíc a ani není tak obrovský, jak se zdá při pohledu zvenčí. „Interiér je příjemný a má velmi lidské měřítko,“ tvrdí Lapka. Vnitřní prostor dělí symetricky napůl hlavní chodba. Z ní se vstupuje do dvou dětských pokojů, ložnice rodičů, obývací části, kuchyně, pokoje pro hosty, fitnessu a k velkému bazénu. „Ten je asi trochu nadstandardní, to je pravda,“ přiznává architekt.
Koncept domu je přitom postaven na průhledech k jednotlivým vrcholům Českého středohoří. Budova je orientována tak, že z jednoho konce chodby se nabízí pohled na horu Říp a na opačném konci lze vidět zříceninu hradu Hazmburk.
„Mně osobně se nejvíc líbí kuchyň s jídelnou, ze kterých jsou moc hezké výhledy na všechny strany, jsou propojené s venkovní kuchyní a terasou, je to zkrátka velmi příjemný prostor. Vlastně si upřímně myslím, že celý dům je velmi příjemný prostor,“ říká autor návrhu. Všechny místnosti domu jsou pak v souladu s okolní přírodou díky tomu, že z každé z nich lze vyjít přímo ven na jednu z pěti teras.
Komín ve sklepě
Okolo stavby to vypadá jako louka či pastvina s několika samostatnými stromy, které poskytují stín především ve výběžku pro koně. Těsně u domu je pak upravený anglický trávník a ve vzdálenějších částech pozemku si mohou obyvatelé zahrát na hřištích tenis nebo volejbal. U vstupu sídlí správce a poblíž jeho domu mají majitelé venkovní jízdárnu. Jižní část pozemku ale patří vínu. Vedle samotného vinohradu pod zemí leží vinný sklípek postavený ze zbytků komína původní cihelny. Architekti ho chtěli zachovat, ale z technických důvodů to nešlo. Proto ho rozebrali a staré cihly použili na vystavění sklepa, kde se alkoholický nápoj lisuje.
„Při stavbě rodinného domu je důležitých věcí mnoho, především je velmi rozhodující pozemek, ale také soulad a porozumění si s majiteli, pak už to jde takzvaně samo,“ vypráví Lapka. „S majiteli jsme si v tomto případě porozuměli již od začátku prací na projektu, bez toho by to, myslím, ani nešlo. Navíc díky tomuto projektu vznikla další spolupráce, kdy jsme pro investora navrhli sérii minipivovarů v několika evropských městech pod dnes již známou značkou OSSEGG,“ pokračuje.
Barevné pivovary
Restaurace a pivovary jsou další specialitou studia ADR. Aleš Lapka se podílel na návrzích pražských hospod značek Pivovar Hostivar a Spojovna, minipivovaru v Mostu a pivovaru Trautenberk. Návrhy restaurací a obytných domů u Lapky spojuje jednoduchost: „Snažíme se domy nekomplikovat a nepřidávat žádné „ozdoby“, vycházíme se základních kubických tvarů a podobně. Také je vždy důležité, aby domy fungovaly uvnitř i venku a aby bylo promyšlené propojení interiéru s exteriérem. To platí jak pro vilu, tak pro hospodu.“
Jinak se ale při navrhování drží účelu stavby. Tvrdí, že v při tvorbě pivovaru si může dovolit se více „odvázat“. Lidé sem chodí jednou za čas na chvíli do společnosti, takže v interiéru mohou hrát jasné přitažlivé barvy. Naopak na místnosti doma se musíte dívat stále, i když jste unavení nebo nemáte nápadu. Proto jsou vhodné tlumenější barvy, měkká světla a přírodní materiály. Přesně toho se drží, když s investorem pracují na pivovarech, i když navrhoval jeho dům.
„Jsem přesvědčen, že majitelé jsou s výsledkem spokojeni. Není však jednoduché udržovat tak velký pozemek a několik budov. Vyžaduje to soustavnou práci, výsledek ale stojí za to,“ uzavírá Lapka.