Pro inspiraci na velkokapacitní parkovací dům na Zličíně si Praha zajela do německého Stuttgartu. Výsledkem má být až 3400 parkovacích míst včetně ploch vyčleněných pro elektromobily. První etapa stavby má odstartovat v roce 2018. Náklady město vyčíslilo až na 1,5 miliardy korun.
Terminál je navržen ve dvou variantách, první počítá s místem pro 1950 osobních vozů, druhá varianta, která navazuje na první a rozšiřuje ji, má nabídnout přibližně 3400 parkovacích míst pro osobní vozy, 80 míst pro autobusy a deset nástupišť. Takzvaná varianta B by podle magistrátu mohla také přispět k řešení problematické dopravní situace v okolí, kde je koncentrováno velké množství nákupních center.
Dvojici propojených parkovacích objektů má podle návrhu dělit Řevnická ulice a mají stát nad Rozvadovskou spojkou. Auta by podjížděla pod nimi. „Snažíme se dívat do budoucna a reagovat na situaci, která bude v Praze v roce 2030,“ uvedl radní Karek Grabein Procházka (ANO).
Podívejte se na vizualizace velkokapacitního parkovacího domu:
Praha projekt připravuje ve spolupráci se soukromou firmou Č. R., která zpracovala pro Prahu 13 studii celé lokality i s návrhem domu a má pronajatou část pozemků. Podle dokumentu, který už prošel pražskou radou, firma nabídla, že do roka vypracuje projektovou dokumentaci pro parkovací dům i celé dopravní řešení.
Do financování projektu by bylo možné podle radního Procházky zapojit i evropské fondy či peníze soukromých investorů. „Vybudování jednoho parkovacího místa vychází na 450 tisíc korun, což je o polovinu méně, než je v Praze obvyklé,“ zmínil Procházka.
Obě varianty parkovacího domu zahrnují velkokapacitní nabíjecí stanice pro elektromobily, počítají s umístěním techniky integrovaného záchranného systému a městských služeb. Díky solárním panelům na střeše má být parkovací dům zčásti energeticky soběstačný.
S dokončením první varianty počítá město v roce 2019. Pokud by město přistoupilo i na variantu B, bude stavba podle Procházky trvat tři až čtyři roky.
Dva roky po Blance: Podzemní garáže na Letné se otevřou řidičům
Terminál by měl být napojený přímo na stanici metra Zličín. Provozovala by ho městská společnost Trade Centre Praha, která už dostala na starosti například správu osvětlení. V souvislosti se stavbou domu by bylo nutné vybudovat nové komunikace a rozšířit některé stávající, včetně dvou mostů.
Radní Procházka poznamenal, že podobné parkovací domy by měla mít metropole alespoň tři, a to na hlavních tazích do hlavního města.
Město má vytipovaných několik desítek lokalit, kde by v budoucnu měla vzniknout nová parkoviště P+R. Nedávno radní vybrali projektanta na stavbu záchytného parkoviště na Opatově a vypsali veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci k výstavbě parkoviště na Černém Mostě. Nové P+R parkoviště Praha zprovoznila naposled v roce 2008 v Letňanech v souvislosti s prodloužením metra C. Kapacita systému je dlouhodobě nedostačující.