Kapitola XLII.
Nečas jako Škromach * Jeden panadol nestačí * Zlatí imigranti * Ponorková velmoc
Nečas jako Škromach
Proces dohody o vládní koalici by měl připomínat jednání o koupě firmy. Účastníci podepíší Letter of Intent, který bude obsahovat i dohodu o exkluzivitě, že zúčastněné strany po nějakou dobu s nikým jiným nebudou vyjednávat.
Místopředseda ODS Petr Nečas si minulé pondělí v rozhovoru pro ČRo 1 - Radiožurnál postěžoval na Jiřího Paroubka, že v době, kdy jednal s ODS, zároveň vedl koaliční rozhovory i s lidovci. „… jednám s nějakým politickým partnerem, kdy jednání se blíží nějakému bodu, tak pod naprosto lživým a nepravdivým argumentem jednání přeruším a ukáže se, že ve skutečnosti jsem jednal s někým jiným a že to celé nebylo skutečné seriózní jednání, ale pouze hra na jednání,“ prohlásil Nečas. Navíc „…krokem pana Paroubka nebyli překvapeni jenom aktéři politické scény z jiných stran, ale dokonce jeho vlastní místopředsedové pan Škromach a pan Sobotka“, dodal.
Věděl místopředseda Nečas vše, co se dělo kolem jednání? Nebo spíše byl na tom stejně jako Škromach a Sobotka? Podle informací týdeníku EURO totiž Jiří Paroubek před jednáním s ODS nabídl, že podepíše na určitou dobu dohodu o exkluzivitě. Ale Mirek Topolánek, jemuž tuto nabídku měl prostředkovat zástupce Kanceláře prezidenta republiky, o písemnou dohodu údajně nestál. Pokud je to pravda a Nečas to věděl, měl by přiznat, že ODS udělala chybu, když nepodepsala s Paroubkem písemnou dohodu o exkluzivitě, a nedělat z ČSSD a z voličů hlupáky.
Jeden panadol nestačí
Farmaceutické firmy se v marketingu učí i od výrobců žvýkaček. Ti ve svých novějších reklamách většinou navádějí zákazníky, aby vzali najednou dva polštářky. Všichni jsme to viděli v televizi, a jelikož na mnoho lidí reklama funguje, výrobce jednoduše prodá žvýkaček více. V tomto duchu natočila společnost GlaxoSmithKline pro svůj lék proti bolesti a horečce Panadol Extra novou televizní reklamu: Ze skleničky padají místo jedné tablety najednou dvě. A lidi, které bolí hlava, si pomalu zvyknou na nový trendový způsob užívání Panadolu Extra. A časem už jim ani nebude vadit, že obsah tobolky od firmy Wrigley se trochu liší od výrobku GlaxoSmithKline.
Zlatí imigranti
Co zatím české úřady nepochopily, Řekové už chápou. Totiž že přistěhovalci jsou nejlepšími klienty bank. Přišli chudí, za vidinou lepší budoucnosti. Nyní se již většina ekonomických migrantů integrovala do řecké společnosti a stala se součástí jejích produktivních sil, čímž významně přispívá k ekonomickému růstu.
Odhady společnosti Bank of Greece, které zveřejnil deník International Herald Tribune, uvádějí, že ekonomičtí migranti přispívají do hrubého národního produktu až 1,5 procenty. Jejich přínos spočívá ve zvýšení produktivity v různých sektorech ekonomiky, ale zároveň i v růstu spotřeby. Podle údajů zveřejněných řeckými bankami vlastní všechny domácnosti přistěhovalců televizi, 80 procent má telefon (pevnou linku a/nebo mobil) a více než 20 procent je majiteli automobilu. V poslední době také začali žádat o spotřebitelský úvěr a hypotéku. Tyto skutečnosti společně s jejich výraznou tendencí ke spoření (ušetří více než Řekové) a průměrným ročním příjmem domácnosti převyšujícím dvanáct tisíc eur z nich učinily oblíbené zákazníky řeckých bank.
Bankovní údaje ukazují, že průměrná bilance spořicích účtů je u rodin migrantů dvanáct tisíc eur, ve srovnání s pouhými osmi tisíci u průměrné řecké rodiny. Celková částka úspor přistěhovalců přesáhla sumu pěti miliard eur. Část z těchto peněz posílají příbuzným, kteří zůstali ve vlasti: převody do Albánie jsou odhadovány na 500 milionů, tento trend však nyní již slábne. Podle odhadů bylo z 500 tisíc bankovních účtů založených přistěhovalci asi 150 tisíc otevřeno za účelem urychlení získání zelené karty (povolení k pobytu).
Studie řecké Alpha Banky zkoumá vliv přistěhovalců na společnost, systém sociálního zabezpečení a politiku. Uvádí, že vlna migrantů bude mít rovněž vliv na demografickou perspektivu země, neboť přistěhovalci mají tendenci k vyšší porodnosti. Jedním z přínosů migrace, který si většina populace neuvědomuje, je skutečnost, že přítomnost přistěhovalců oddálila přesun některých firem na sousední trhy s nižšími náklady na pracovní sílu. Týká se to zemědělských produktů, textilu, potravinářských výrobků a turistického ruchu. Přistěhovalci také velkou měrou přispěli k obrovské výstavbě související s pořádáním olympijských her v Aténách.
Ponorková velmoc
„Izrael podepsal v červenci kontrakt na nákup DVOU německých dieselelektrických ponorek třídy Dolphin,“ napsal 25. srpna levicový deník Právo. Avšak pod titulkem „Německo prodá Izraeli TŘI nové ponorky“. V intencích současné „nezávislé a objektivní žurnalistiky“, tak jak pokrývá současný blízkovýchodní konflikt, bychom se na titulní stránce tohoto listu také mohli dočíst, že Izrael skupuje ponorky celého světa. Kdyby však článek naopak pokračoval v tomto sestupném duchu dále, došli bychom zřejmě poznání, že Izraelci ani neumějí plavat.