Menu Zavřít

Partner pro formuli, okruhy i rallye

14. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Firma spolupracuje se špičkovými tuzemskými závodními jezdci

Česká pojišťovna je známa svou podporou nadějných talentů i stálic českého sportovního nebe. Je například partnerem Českého olympijského týmu, Českého svazu ledního hokeje, české hokejové reprezentace, Jágr teamu či Velké pardubické. Motoristé proto možná tuší, že s Českou pojišťovnou mají možnost setkat se i jinak než jako se spolehlivým partnerem pro oblast havarijního pojištění a povinného ručení. Největší pojišťovna v ČR má již léta ve své stáji i motoristické partnery: testovacího jezdce F1 Jarka Janiše, prvního českého pilota v F1 Tomáše Engeho nebo legendárního jezdce Rallye Paříž Dakar Karla Lopraise. Jezdci a projekty, které si Česká pojišťovna vybrala ke spolupráci, se vždy vyznačovali vysokými cíli. A stejné priority ctí i největší tuzemská pojišťovací společnost.

Do desáté sezony.

Před dvěma měsíci se na mosteckém Autodromu Duhové Energie odjel závěrečný podnik letošního, už devátého ročníku Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu. Pohár vstoupil na začátku sezony do zcela nové etapy s pozměněnými pravidly. Nyní, po konci ročníku, nelze letošní závody hodnotit jinak než jako velmi úspěšné. Poprvé se jelo na nových octaviích. Jejich okruhové varianty jsou proti předchůdkyním hezčí, mají ještě víc závodního ducha a jsou rychlejší. Na okruzích viděly fyzicky závody desítky tisíc lidí. Mnohem víc než v předchozích ročnících si poháru všímaly i televize, takže informace o něm bylo možné vidět ve sportovním zpravodajství i v hlavním vysílacím čase. Týmy, které se Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu účastní, se již dnes připravují na start prvního závodu desátého ročníku. Ten bude opět znamenat v mnoha parametrech posun vpřed. Zatímco letos se v průměru závodu účastnilo dvacet vozů, pořadatelé očekávají, že na jaře 2006 na startu uvidíme až pětadvacet automobilů. O kdysi výlučně domácí soutěž, do které po počátečním váhání vstoupila postupně celá domácí jezdecká elita, mají totiž stále větší zájem i zahraniční účastníci. Spojení dvou nejsilnějších společností v republice - České pojišťovny a Škody Auto - za přispění promotérské společnosti Ring Promotion Racing přináší již devět let skutečně velice zajímavé výsledky. Jméno, které si pohár během prvních několika let dokázal vybudovat, má dnes zvuk, jakým se žádná jiná česká série rozhodně pyšnit nemůže. Plnost startovního pole, dravost jezdců, kontakty vozů v plné rychlosti a výlety mimo trať, to všechno jsou atributy úspěšnosti poháru, o němž platí, že je prostě tím nejlepším na okruzích.

Stála u nich od počátku.

Významnou podporu od České pojišťovny dostávají také závodníci Tomáš Enge a Jaroslav Janiš a jejich projekty. Nejsilnější tuzemská pojišťovna byla nejen u jejich začátků ve formuli 3000, ale jako jedna z nemnoha světových firem díky nim pronikla do nejprestižnější automobilové soutěže – do formule 1. Česká pojišťovna zůstává partnerem obou jezdců i nyní, kdy se angažují v jiných projektech. Tomáš Enge (29) začal svoji kariéru v patnácti letech po absolvování Automobilové jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal závodní licenci a v šestnácti letech startoval ve svém prvním závodě s vozem Ford Fiesta v seriálu závodů Ford Fiesta Cup v týmu Světa motorů. Později přestoupil na formulové vozy. Začínal ve formuli Ford, pokračoval ve Formuli 3, Formuli 3000 a v roce 1999 se stal testovacím jezdcem týmu F1 Jordan. V roce 2000 absolvoval Tomáš Enge FIA F3000 International Championship v týmu mySAP.com, kde skončil celkově šestý. V roce 2001 se stal prvním českým jezdcem, který startoval v závodech formule 1 a to ve francouzském týmu Prost Grand Prix. Vyzkoušel si také americký šampionát IRL a v současnosti jezdí okruhový seriál A1 Grand Prix.

MM25_AI

ČP znají i v Japonsku.

Také o sedm let mladší Jaroslav Janiš patří k velkým talentům domácího automobilového sportu. Již začátkem roku 2000 se účastnil společně s Engem testování Formule 3000 ve španělském Jerezu a v září 2001 místo něho jel závod F 3000 v italské Monze. V roce 2002 byl jezdcem Mezinárodního mistrovství Evropské série Formule 3000, která je obecně označována za „přípravku“ do Formule 1. Netrvalo dlouho a opravdu v ní místo našel. Koncem roku 2003 se totiž stal testovacím jezdcem stále F1 Jordan. V loňském roce přesedl Janiš z formulových vozů do závodů cestovních vozů německého šampionátu DTM v týmu Sonax Dark Dog AMG Mercedes. Na konci sezony poprvé usedl do kokpitu zámořské formule ChampCar a po úspěšně zvládnutých testech se zúčastnil závodu v australském Surfers Paradise v týmu Dale Coyne Racing. Poté absolvoval další dva testy s monopostem s týmem Forsythe Racing, ve kterých patřil mezi nejrychlejší. Část letošní sezony strávil Jaroslav Janiš, kterému nikdo neřekne jinak než Jarek, s týmem Kondo Racing v japonském šampionátu formule Nippon. Janiš také nastoupil v italském šampionátu Formule 3000, kde debutoval ve druhém závodu sezony ve Vallelunze s ma-con Charouz Junior týmem. Ihned patřil mezi nejrychlejší a v závodu byl druhý. V italské Imole znovu předvedl svoji rychlost a dojel si pro třetí místo. V celoročním bodování letos nakonec skončil ve formuli 3000 na druhém místě, když v Misanu udolal v přímém souboji Lucu Filippiho.

Šestinásobný král pouště.

Karla Lopraise (56) netřeba představovat. S nákladními automobily Tatra se účastní již bezmála dvě desítky let nejnáročnější rallye světa. Když se Tatra rozhodla v roce 1986 zapojit do maratonské soutěže Paříž - Dakar, hledala vhodné typy řidičů mezi svými soutěžními jezdci. Volba padla na zkušeného Karla Lopraise. Ten se hned v premiérovém startu (v posádce se spolujezdci Krpcem a Stachurou) držel až do předposlední etapy na medailové příčce. Hluboké bahno a paradoxně vzájemná solidarita truckerů, kteří pomáhali vyprošťovat zapadlá vozidla, způsobily, že nejen tatrovácká posádka byla vyloučena pro překročení časového limitu. V následujícím roce 1987 již Loprais dovedl svůj vůz do cíle na skvělém druhém místě. Pro následující sezony Tatra připravila dvounápravovou variantu 4×4. Původní třínápravové vozy byly přece jen méně obratné a nehodily se do písečného terénu. To se ostatně potvrdilo při třetím a čtvrtém startu. V roce 1988 totiž Loprais soutěž kamionů suverénně vyhrál. Během dalších let svůj triumf zopakoval ještě pětkrát, mnohokrát se umístil i na dalších místech v čele tabulky celkového pořadí a vytvořil tak mezi kamiony ojedinělý rekord. Lopraise ale ani to, že se již stal legendou - účastníci soutěže mu přezdívají Monsieur Dakar - nepřipravilo o chuť vyhrát znovu. Koncem srpna proběhlo na Slovensku první testování zbrusu nového závodního vozidla TATRA DAKAR 2006. Následně byl vůz testován také na africké poušti v Maroku. Proti loňsku se totiž soutěžní speciál Tatra výrazně změnil. Z původního vozu zůstaly jen některé díly, které jsou nyní namontovány na zcela novém rámu. Kabina je posunuta o pětašedesát centimetrů dozadu, motor je také posunut, ale jen o deset centimetrů a celý vůz je postaven o deset centimetrů výš. Od změny pravidel, kdy již není možné mít motor umístěn ve středu vozu mezi nápravami, byla totiž Tatra s motorem nad předními koly ve sjezdech příliš těžká na přední nápravu. Letošní ročník Rallye Lisabon-Dakar 2006 startuje 31. prosince 2005 v Lisabonu v Portugalsku a končí 15. ledna 2006 v Dakaru. Rallye se odehraje v zemích Evropy a Afriky (Portugalsko, Maroko, Mauretánie, Mali, Guinea a Senegal). Tým Tatry podporovaný Českou pojišťovnou se na soutěži představí v nových - žlutých barvách. Přejme Lopraisovu týmu, aby svůj devatenáctý start v soutěži proměnil ve vítězství.

  • Našli jste v článku chybu?