Sektor letecké dopravy se vzpamatovává z dosud největší výzvy ve své zhruba sto let dlouhé historii. Jde to však jen velmi pozvolna. Dokládají to například čísla, která ve čtvrtek publikovalo Letiště Václava Havla Praha. Největší vzdušný přístav v zemi stihl během loňského roku odbavit přesně 4 388 826 cestujících, tedy o 19,7 procenta více než předloni.
Za normálních okolností by se takový nárůst dal zařadit mezi ty z říše snů, pakliže se ale zasadí do kontextu, člověk rázem zjistí, že se jedná o čísla veskrze smutná. Ve srovnání s dobou před covidem, tedy rokem 2019, se totiž počty cestujících snížily o masivních 75,4 procenta.
Podobné statistiky přináší též ukazatel takzvaných pohybů, za kterým se neskrývá nic jiného než počet vzletů a přistání jednotlivých letadel - i ten je na tom lépe než předloni, a to o rovných 13 procent. Stinnou stránkou ovšem je, že nejnovější hodnota 61 164 pohybů nedosahuje ani 40 procent toho, na co bylo pražské letiště zvyklé ještě tři roky nazpět.
Lákalo hlavně Španělsko či Amsterdam
Mezi neoblíbenějšími destinacemi, do kterých cestující z Prahy v uplynulých 12 kalendářních měsících létali, byly tradiční dovolenkové země typu Španělska, Řecka či Itálie. Pokud jde o konkrétní města, směřovali nejčastěji do Amsterdamu, Paříže, respektive Londýna. Má to logické opodstatnění - právě zde se totiž nacházejí hlavní evropské přestupní huby, skrze které následně pokračují do cíle.
„V průběhu roku převládal hlavně výjezdový turismus. U některých dovolenkových destinací jsme zaznamenali nárůst zájmu v řádech stovek procent,“ vyzdvihuje jedno z těch pozitivnějších zjištění předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Noví dopravci i destinace
Navzdory stále relativně velkým cestovním restrikcím spojeným s nižší než obvyklou aktivitou si vedení pražského vzdušného přístavu přichystalo během loňska pro pasažéry i několik novinek. „Přivítali jsme pět zcela nových dopravců a přidali spojení do šesti nových destinací, včetně vzdálených exotických míst,“ zdůrazňuje Pos.
Díky tomu mohou lidé z Letiště Václava Havla nyní cestovat i na palubách letadel ukrajinských nízkonákladovek Bees Airline, rumunské společnosti Blue Air, řeckých Bluebird Airways či izraelského Israiru. Kromě nich z Prahy nově létají též stroje EgyptAiru.
Co se týče jednotlivých destinací, počínaje rokem 2021 se pasažéři dostanou z našeho hlavního města přímými spoji do Hamburku, Lvova, Nice, ale také na Zanzibar, Maledivy či do vyhlášeného střediska Punta Cana situovaného v Dominikánské republice.
Aktuální útlum je jen dočasný
Nejrušnějším dnem loňského roku byla neděle 22. srpna, kdy branami pražského letiště prošlo 30 987 cestujících. Je to téměř o 40 tisíc lidé méně, než kolik jich stihl tento vzdušný přístav odbavit 28. června 2019, kterýžto den byl tehdy v rámci celého roku rovněž tím nejvytíženějším vůbec. Než se ale letiště k podobným statistikám vrátí, uběhne podle Pose naneštěstí ještě několik dlouhých let.
„Návrat na předcovidová čísla očekáváme nejdříve v roce 2026,“ objasňuje pro Euro.cz. Jak vidí ten aktuální?
„V letošním roce plánujeme odbavit 8,6 milionu cestujících. Zda se to povede, je v tuto chvíli těžké říct. Leden a únor jsou obecně slabé měsíce a kvůli omikronu některé letecké společnosti snižují frekvence letů. Věříme ale, že to bude jen dočasné a od letního letového řádu, tedy od dubna, naběhne provoz na očekávaná čísla,“ předvídá Pos a doplňuje: „Lákadlem by mohly být přímé lety do USA, které startují od května, a to dokonce až s frekvencí dva lety denně. Věřím také, že se nám podaří dojednat další dálkové linky. Na dobré cestě je spojení do Saudské Arábie a do Vietnamu.“