Česko chce zavést automatický systém vysokorychlostního vážení kamionů. Pilotní projekt už testuje napojení těchto vah na systém elektronického mýtného.
Foto: Flickr.com
Hon na přetížené kamiony, které ničí české silnice, se zrychluje. Dosavadní odchyt a převažování nákladních aut na mobilních nebo pevných vahách se v boji s těžkými auty ukázaly jako málo účinné. Novou zbraní státu se mají v blízké budoucnosti stát vysokorychlostní váhy, které budou zabudovány přímo v silnici a zváží kamion za jízdy. První překážky na cestě k tomuto sytému už padly. Český metrologický institut schválil tři typy vah určených k vážení kamionů, s jejichž pomocí budou úřady nepoctivé dopravce pokutovat.
Napojení těchto vah na systém elektronického mýta už testuje společnost Kapsch, která u nás mýtný systém provozuje. Spojení vážení a mýtného slibuje podle ministerstva dopravy úsporu nákladů, protože oba systémy mohou sdílet část technologií. Týká se to zejména kamer, napájení, datových přenosů a následného vyhodnocování získaných dat.
Zvážit a potrestat
První krok k přípravě vysokorychlostního vážení kamionů v Česku udělali poslanci už v roce 2009. Tehdy, podle zástupců dopravců příliš rychle a bez odborné diskuze, vložili do zákona o provozu na pozemních komunikacích pasáž, která úřadům používání vysokorychlostních vah povoluje. Od letošního ledna platí navíc vyhláška, podle níž je možné výsledky vážení na těchto zařízeních použít jako důkaz při trestání provozovatelů přetížených kamionů.
Vysokorychlostní váhy váží nákladní automobily přímo v běžném provozu. Nasbírané údaje posílají k vyhodnocení správci systému a následně příslušným úřadům. „Ty zahájí s provozovatelem kamionu správní řízení, pokud zjistí, že jejich auto překročilo povolenou hmotnost,“ vysvětluje Květa Kočová, mluvčí ministerstva dopravy. Výsledkem řízení by mělo být udělení pokuty. Systém tak do určité míry připomíná měření rychlosti kamerovým systémem ve městech.
Rozmístění vah určí ministerstvo dopravy ve spolupráci se správci silnic, tedy s Ředitelstvím silnic a dálnic, kraji a obcemi. V první fázi se uvažuje o instalaci vah na silnicích a dálnicích těsně za hraničními přechody. Objevují se totiž zprávy, že někteří zahraniční dopravci ještě před českými hranicemi přeloží náklad ze dvou kamionů na jeden, aby ušetřili za mýto na českých dálnicích.
Pod dohledem mýtných bran
Na vybraných místech už probíhá testování napojení vah na systém elektronického mýta. „Vysokorychlostní vážení jsme nabídli státu jako další užitečnou aplikaci elektronického mýtného systému,“ říká Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. Právě pod kontrolní mýtnou bránou, která odhaluje neplatiče mýtného, by byla váha zabudována. Záznamy z váhy a mýtných kamer projdou centrem manuálního ověření a Kapsch je následně přepošle úřadům. „Bude na celnících, případně policii, aby přetížený kamion zastavili, pokutovali a zajistili, aby dále nepokračoval v cestě,“ dodává Feix.
Zástupci dopravců považují boj proti přetíženým kamionům za správný, protože jejich provozovatelé jsou pro poctivé dopravce nekalou konkurencí. Vysokorychlostní vážení jako nástroj k trestání se jim však nelíbí. „Problém je už v tom, že přetížené kamiony zpravidla nejezdí po dálnicích. Jde většinou o automobily naložené dřevem či stavebními materiály. Ty se místům s vahami snadno vyhnou,“ uvádí Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD-Bohemia. Připravovanému systému vytýká malou přesnost, což povede ke sporům mezi dopravci a úřady o opodstatněnost vyměřené pokuty. Ve výsledku tak bude vysokorychlostní vážení administrativně velmi náročné jak pro dopravce, tak pro stát. Dopravci argumentují například tím, že zatížení náprav je ovlivněno druhem nákladu, použitou kombinací vozidel, způsobem nakládky či zvláštním režimem přepravy, což automatické váhy nebudou umět zohlednit. „Obáváme se, že to nebude fungovat spolehlivě,“ tvrdí Felix.
Přesnost ověří experti
Obavy ohledně nedostatečné přesnosti vah vyvrací Ivan Kříž z Českého metrologického institutu, který schvaluje vybrané typy vah pro použití v systému a následně kontroluje i přesnost měření jednotlivých zařízení používaných na silnicích. „Podmínky, za kterých by se mohla přesnost měření zhoršit nad míru přijatelnosti, stanoví výrobce vah. My ověřujeme odolnost zařízení proti vlivům různých podmínek měření. Pokud má váha vážit i vozidla se specifickým typem nákladu, třeba s tekutinami, musí obstát ve zkouškách, že umí tato vozidla správně zvážit. Jestliže tyto zkoušky nepodstoupí, nesmí taková vozidla pro potřeby pokutování vážit,“ dodává Kříž. Všechny tři dosud schválené typy vah sice splnily předepsané závazné tolerance měření, i tak bude ale podle Kříže důležité, jak příslušné úřady nastaví instrukce pro interpretaci výsledků vážení pro případné správní řízení.
Dopravci tvrdí, že vysokorychlostní váhy by neměly sloužit k přímému pokutování provozovatelů. „Lepší by bylo, aby jen vytipovávaly přetížená vozidla, která by pak mnohem přesněji zvážili policisté a celníci na mobilních vahách na nedalekém stanovišti,“ míní Felix z ČESMAD-Bohemia.
Myšlenky na vážící automaty se ministerstvo dopravy přesto vzdát nechce. O konečné podobě systému se ještě bude rozhodovat. Jeho napojení na mýtný systém není totiž definitivní. Ministerstvo proto zatím nemá propočet nákladů a výnosů spojených s jeho možným provozem. Vlastní start systému po konečném rozhodnutí o jeho podobě by však měl být rychlý. Kromě jedné vyhlášky totiž nevyžaduje žádné další změny v zákonech.