S bandaskou na statek, nebo závoz ke dveřím? Češi lační po potravinách přímo od sedláků
Nechci čínský česnek, španělská rajčata, holandská jablka ani polské brambory. Máme plné zuby hypermarketů a pseudopotravin, chceme podporovat české sedláky. Dejte o sobě vědět, rádi budeme nakupovat u vás. Spoustu podobně laděných ohlasů píší lidé na web, kterým mladý farmář z Vysočiny František Němec spustil akci Najdi si svého farmáře. Fandů se hlásí hodně, pracně však budou ve svém okolí hledat sedláky, ke kterým by mohli zajíždět za nákupy, nebo si s nimi domluvit zavážky čerstvých potravin až domů. Farmy s minimlékárnou, jakou má rodina Němcových v Netíně na Žďársku, jsou v českém zemědělství spíš exotikou. Odněkud se ale začít musí.
Prvních šest litrů
Když František Němec rozjížděl prodej přímo lidem, vezl třeba jen šest litrů mléka na místo vzdálené třicet kilometrů. Mlékárničku vybudoval před dvěma lety a potřeboval se chytit. Zpočátku nepočítal, na kolik ho taková luxusní dovážka vyjde. Zájemců postupně přibývalo, brzy zaplnil kufr pick-upu a později si koupil chladící auto. Nyní ho každé pondělí napěchuje jogurty, tvarohy, sýry a čerstvým mlékem a vyráží za stálými zákazníky do Prahy. S rozvážkou obvykle začíná v centru metropole u advokátní kanceláře Hájek Zrzavecký, odkud má pravidelné objednávky. „Byl to náš první zákazník v e-shopu a velmi si ho vážím,“ říká farmář při předávce. Když se lidé ve firmě nebo známí domluví a nakoupí mléčné výrobky dohromady za víc než 2000 korun, dostanou dvacetiprocentní slevu. Čerstvé výrobky, kterých má Němcova farma v sortimentu už 29, dopravuje dle objednávek přes internet až domů. „U zákazníků jsou naše jogurty a sýry nejpozději do tří dnů od výroby, někdy hned druhý den,“ zdůrazňuje. Zájemců prý přibývá, Němcovi zvládnou zásobovat svůj kraj, Brno a Prahu.
„Dodávám také do hypermarketů Globus a do obchodů většinou specializovaných na zdravou výživu. Snažím se ale co nejvíce prodat přímo lidem, do škol a mateřských školek,“ poznamenává. Za čtyři dny, co mladý zemědělec spustil stránky www.najdisisvehofarmare.cz, přibylo v jeho e-shopu patnáct nových zákazníků. Někoho ale odrazuje cena. Za litr mléka 26 korun a 75 korun za čtvrtkilogramové balení tvarohu se jim zdá moc. „Musí to být dražší, když zboží dovezu až domů. Doprava tvoří kolem pětiny nákladů. Ale všechno je čerstvé a maximálně kvalitní,“ vysvětluje farmář. Jak dodává, mléko obsahuje 4,5 až pět procent tuku. Pasterizuje ho na nejnižší možnou teplotu 72 stupňů Celsia po dobu 20 vteřin, aby v něm zachoval život a vitamíny. „Nepoužíváme žádné stabilizátory a náhražky. Do jogurtů používáme nejlepší ovoce, jaké se dá sehnat. Jahody přidáváme ručně, protože stroj by velké kusy ovoce ani nepustil,“ popisuje Němec rozdíly, které jeho farmářské výrobky odlišují od průmyslových.
Bio je napřed Ekologická farma Filoun rodiny Šourkových z Plav na Jablonecku, statek Davida Smetany z předměstí Hradce Králové či Biofarma Dvůr Ratibořice na Třebíčsku jsou mezi prvními, které se zapojily do akce Najdi si svého farmáře. Ekologičtí zemědělci z přesvědčení, nikoli jen kvůli dotacím, jsou přirozeně v přímém prodeji spotřebitelům napřed. Patří to k jejich stylu hospodaření a cestu s biovýrobky si k lidem, kteří přemýšlejí o tom, co jedí, prošlapávají už delší dobu. „Je vidět, že každý šetří. Bioprodejny od nás berou méně tvarohů a sýrů než dřív. Na druhé straně prodáváme stále více přímo lidem,“ porovnává Josef Šourek z Farmy Filoun. Šourkovi byli dlouhé roky v republice jediní, kteří z ekologického kravského mléka vyráběli na statku biomáslo, biotvaroh, biosýry a další výrobky. A teď se jako první v Libereckém kraji přihlásili do databáze organizované Františkem Němcem. Za deset dnů, co projekt oficiálně běžel, se připojilo 26 farmářů. „Nebude to jednoduché, přidávají se ale další. Dávají tím najevo, že mají snahu něco udělat, místo aby jen natahovali ruce po dotacích a vylévali mléko na pole,“ říká František Němec.