Menu Zavřít

Patrik Nacher: pan Poplatek versus banky

9. 1. 2013
Autor: Michael Tomeš

„Tohle je to, proč to všechno dělám!“ říká podnikatel a dlouholetý bojovník proti bankovním poplatkům Patrik Nacher. V ruce drží na stroji psaný dopis, který mu prý v poslední době udělal zdaleka největší radost. 81letý důchodce v dopise popisuje, jak si teprve na základě Nacherovy osvěty spočítal, že dlouhá léta zbytečně platil své bance nehorázně vysoké poplatky za vedení účtu.

„Jak jsem mohl tak blbě nechat u těchto podvodníků svoje peníze?“ zlobí se onen senior s tím, že si teď hodlá důkladně porovnat nabídky jiných bank. Proti absurdnímu stavu, kdy čeští podnikatelé a občané ještě platí za to, že bankám půjčují peníze, bojuje Patrik Nacher systematicky už sedm let. Stojí za známou anketou o nejabsurdnější bankovní poplatek roku a provozuje také vzdělávací server www.bankovnipoplatky.com. Stal se jakýmsi nepsaným ombudsmanem veřejnosti v tomhle souboji s větrnými mlýny, a často je mu proto s přívětivou ironií přezdíváno „Pan Poplatek“.

Na poplatcích vyberou banky 50 miliard za rok

V roce 2011 vybraly banky v České republice na různých poplatcích neuvěřitelných téměř 50 miliard korun, přičemž tato suma rostla několik let po sobě. „Jde to úplně proti zbytku ekonomiky. Jak to, že firmy musejí pořád víc a víc šetřit, propouštět, jak to, že občané škrtají ve svých rodinných rozpočtech, jen bankám zisky pořád stoupají? Zrovna banky přitom na rozdíl od podnikatelů nevytvářejí žádnou přidanou hodnotu, a navíc jsou do jisté míry příčinou současné finanční krize,“ podivuje se Patrik Nacher.

Nejhůře jsou na tom podle něj menší firmy. „Nemohou na banku tlačit skrze velké peníze, jak to dělají velké podniky. A na druhé straně mají živnostníci spoustu služeb dražších než řadový občan s běžným účtem. Ta dvojí cenová politika je skandální, je absurdní, pokud musí podnikatel za stejné služby platit víc než nepodnikatel,“ míní Nacher.

Sám má pestrou podnikatelskou zkušenost. Spoluzakládal například první evropský kamenný obchod pro leváky, který prodával výrobky speciálně uzpůsobené pro držení levou ruku. Vedle serveru o bankovních poplatcích provozuje několik dalších webových portálů. Samotný portál Bankovnípoplatky.com a související ankety jsou už dnes plně životaschopným podnikatelským projektem, který uživí Patrika Nachera i tři další spolupracovníky. Rozpočet, který se pohybuje řádově v milionech korun, je placen mimo jiné z reklamy nebo z využití srovnávacích kalkulátorů.

Změnu přinesla nová konkurence

Dlouhodobá kritika bankovních poplatků a konkurence nových, menších bank konečně možná přinesla kýženou změnu. V uplynulém roce se poprvé po několika letech poplatky u největších tuzemských bank snížily. U České spořitelny a Komerční banky šly meziročně výnosy z poplatků dolů v průměru zhruba o pět procent. V ČSOB klesl výnos asi o 8,5 a v bance UniCredit dokonce skoro o 30 procent. Údaje jsou z meziročního srovnání na konci září.

Hlavním pozitivem je přitom podle Nachera to, že klienti získávají sebevědomí a jsou obezřetnější, když podepisují novou smlouvu. A jestli si on sám vyrobil svým bojem proti poplatkům skvadru nepřátel? „Ten projekt se samozřejmě dal pojmout agresivně a bulvárně a lidé by mi ještě zatleskali. Ale já jsem se rozhodl zabývat se poplatky kultivovaně a korektně, takže i banky mě podle toho vzaly na vědomí,“ míní Patrik Nacher.

Ostatně ve své dlouhodobé kampani proti poplatkům se postupně začíná zaměřovat i na další obory. Figurka poplatkožrouta tak už má další varianty – úřednickou, soudní či nemocniční. „Některé soudní nebo správní poplatky nejsou vlastně ničím jiným než dalším zdaněním,“ říká Nacher. A tak si teď chce pořádně posvítit i na ně.


Patrik Nacher (38)

FIN25

vystudoval Bankovní institut v Praze, do povědomí veřejnosti se zapsal jako zaměstnanec tiskového oddělení ODS a později jako mluvčí Unie svobody. Spoluzakládal první evropský kamenný obchod pro levoruké v pražském Karlíně. Je majitelem společnosti Digitaiment, která provozuje několik webových portálů včetně nejznámějšího serveru o bankovních poplatcích.

Spolupořádá projekty, jako je anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek roku nebo celoroční hodnocení bank podle toho, jak jsou vstřícné vůči handicapovaným klientům. Je také mediálním poradcem Národní rady osob se zdravotním postižením. Patrik Nacher je ženatý a má dceru, v jeho projektech mu vypomáhá otec.

  • Našli jste v článku chybu?