Hlavní město by mělo přehodnotit kvůli kolapsu dopravy, souvisejícím s námrazou, krizové plány řízení města. Tvrdí to bývalý pražský primátor Pavel Bém. Podle něj šlo nahradit nejezdící tramvaje téměř ve sto procentech případů autobusy.
Totální výpadek MHD je zcela unikátní. Vlastně si nepamatuji s výjimkou povodní, že by se něco takového stalo. Ale povodně představovaly největší přírodní katastrofu v tisíciletých dějinách města. Mrznoucí déšť je přeci jenom něco jiného. Nechce se mi věřit, že nešlo udělat více, ale zároveň se mi nechce kritizovat opatření včetně těch preventivních, u kterých jsem nebyl. Takže nebudu dělat chytráka, že bych to zvládl lépe.
Jak jako bývalý primátor hodnotíte aktivity nového vedení města ve věci paralýzy dopravy hlavního města námrazou?
Měli jste vy připravena pro obdobnou kalamitu nějaká řešení, jaká?
Samozřejmě. Je na to vybaven celý odbor krizového řízení. Pokud nejezdí tramvaje, je možné téměř ze 100 procent zajistit náhradní autobusovou dopravu. Když stávkovali v roce 2008 tramvajáci, tak Pražané téměř nepoznali, že je nějaký problém.
Autobusy, kde byste je vzali?
Autobusy, nasmlouvanými ad hoc, je zde množství soukromých přepravců, kteří si rádi přivydělají a pochopitelně sníženými intervaly provozu pražského metra.
Existoval i nějaký plán na řešení paralýzy příměstské dopravy, respektive jejího nahrazení? Jaký?
Opět - včas kontrahovanými soukromými autobusovými přepravci, a možná částečně takzvaným „car sharingem“, ale to je asi tak všechno.
Mělo by z toho vedení města vyvodit nějaké důsledky? A jaké?
Důsledky? Nebyl bych tak přísný na zbrusu nové vedené Prahy. Měli toho, chudáci, na první den dost. Ale jedno doporučení bych měl: upravit krizové plány řízení města.
Odbočme, jak vnímáte vývoj posledních událostí kolem tunelu Blanka? Co podle vás zapříčinilo průtahy s jejím otevřením?
Co vlastně myslíte termínem „poslední události“? To, že primátor Hudeček neplatil tři roky faktury? To, že nikdo nekontroloval průběh stavby? To, že nikdo nevysoutěžil vícepráce nad 20 procent kontrahované ceny díla? To, že místo jasných rozhodnutí, pan Hudeček zastavil stavbu? To, že celou stavbu tunelu prodražil svévolně o tři miliardy a možná i více? To, že zprovoznění této části Městského okruhu prodloužil o hříšných 3,5 let? To, že se vymlouvá na všechno možné, včetně mokrých kabelů či myších zoubků? To, co předvedla poslední politická reprezentace Prahy je zločin, a Pražané by ji za to měli ukamenovat.
Jak byste řešil finalizaci této zakázky vy? Nevnímáte jako problém chování předchozí rady a zastupitelstva a i jejich pokračovatelů?
Tak, že by 1. 1. 2012 tunelem Blanka jezdilo 80 tisíc automobilů denně.
Zmizel jste z titulních stránek médií, co dnes děláte? Přemýšlíte o návratu do politiky?
Z politiky jsem stačil vystřízlivět a určitě se nechystám k návratu. Pracuji jako psychiatr a psychoterapeut. Učím na vysoké škole, přednáším doma i v zahraničí. Děkuji novinářům za to, že mi pomohli svojí negativní kampaní pochopit, že politika je pouze pro lidi s hroší kůží. A tu já nemám.
O víkendu křtíte knihu, o čem je?
O horách, o lidech, kteří v horách žijí, o kamarádství a přátelství na horolezeckém laně, o lásce i o sexu. Politiku v ní nenajdete.
Něco jsem zahlédl, na můj čtenářský vkus má trochu hodně stránek a doprovodných příloh. Jak jste knihu vydával, z čeho vydání platil?
Čtyři sta stran a osm set fotografií. To je možná hodně, ale věřte, že to stojí za to. Na českém knižním trhu takovou knihu těžko najdete. A navíc, uvnitř je spousta překvapení. Kompletní statistika všech úspěšných výstupů na K2 i všech tragédií. Jedinečná grafika. Krásný film. Kupte si ji. Vydavatelem je Empresa (mediálního byznysmena Jaromíra Soukupa), tedy významný hráč na českém trhu.
Kolik očekáváte, že se prodá výtisků?
Přesně tolik, kolik se jich vytiskne. Tedy dva a půl tisíce.
Čtěte také:
Námraza zastavila pražské tramvaje, potíže mají i v dalších městech
Blanka se v prosinci zřejmě neotevře, odstoupili další dva arbitři