Předním českým hráčem v Kazachstánu je společnost Home Credit. Ta poskytuje úvěry tamějším obyvatelům především na běžné spotřební zboží. Podle Pavla Maco, předsedy představenstva a generálního ředitele Home Credit Bank v Kazachstánu, je třeba na tamější pracovníky uplatňovat autoritativní přístup.
Foto: archív Český Export
Jak se Home Credit propracoval do Kazachstánu?
Hned po vzniku Home Creditu v České a později Slovenské republice mířily naše první kroky geografické expanze do Ruska. Teritorium SNS bylo pro nás atraktivní z několika důvodů. Za prvé je to ohromný trh, kde zkušenosti nabyté v jedné zemi jde do značné míry aplikovat i v ostatních zemích SNS, a za druhé pro úspěch na těchto trzích je potřeba mít dobré vztahy s místní komunitou a rozumět mentalitě. To jsme v té době měli, což nám umožnilo úspěšný vstup na trh. Při zvažování Kazachstánu jako dalšího státu, kde začít podnikat, hrála velkou roli stabilita země a omezená konkurence v oblasti spotřebitelského úvěrování. Byla to dobrá sázka.
Jací jsou Kazaši jako zaměstnanci? Jaké jsou vaše tipy na vedení tamějších pracovníků?
Kazachstán je z hlediska mentality obyvatel zajímavá směs „sovětského“ a asijského přístupu k životu. Pro vedení lidí to má dva důsledky. První nutností je direktivní řízení. Zaměstnanci to očekávají a cokoliv jiného by bylo chápáno jako slabost.
Druhý důsledek je nutnost neustále zaměstnance posouvat dopředu, dávat krátkodobé úkoly a často kontrolovat jejich průběžné plnění. Ale není to kritická překážka, dá se s tím poměrně úspěšně pracovat, pokud se člověk přizpůsobí. Navíc Kazachstán je země, kde našlo svůj domov neuvěřitelné množství různých národností – Kazaši, Rusové, Korejci, Turci… I v naší bance máme velmi různorodý mix národností, což nám umožňuje využívat přednosti a kompenzovat nedostatky každé z nich. Celkově jsme velmi výkonný organismus.
Co by měl podle vás český nebo moravský byznysman vědět před jeho první obchodní cestou do Kazachstánu?
Jako v každé asijské zemi je nutné mít lokální kontakty ještě před příjezdem. Hodně zde fungují rodinné vztahy, mnohdy velmi vzdálené. Najít nějakého „rodstvenika“ člověka, se kterým chcete udělat obchod, je velmi efektivní přístup. Ale i to, že jsme z České republiky, pomáhá. Lidé v Kazachstánu mají k České republice velmi dobrý vztah, mnoho z nich bylo v Karlových Varech či v Praze. Spousta mladých Kazachů v Česku studuje. Takže předpoklady máme dobré.
Z pohledu financovatele investic domácností vidíte v Kazachstánu růstový potenciál, který by mohl být zajímavý i pro české exportéry? Jaká jsou podle vás perspektivní odvětví pro naše firmy?
Kazachstán je země, kde se znatelně rozvíjí soukromá spotřeba, a to ve všech oblastech. Kromě roku 2009, charakterizovaného globálním ekonomickým útlumem, jsme pracovali v prostředí velmi rychlého růstu, který se v roce 2010 vrátil. Navíc Kazachstán jako většina zemí vyvážejících suroviny je z hlediska spotřebního zboží typická importní země. Nemyslím si, že by to byla země neobjevená českými exportéry. Při nákupech mě vždy překvapí, kolik zboží v kazašských obchodech pochází z České republiky.
Dříve jste mimo jiné působil právě na Ukrajině a v České republice. Jaký spatřujete rozdíl v oblasti spotřebitelských úvěrů a platební morálky v těchto zemích oproti Kazachstánu?
Podstatný rozdíl nevidím. Po aplikování standardních postupů při schvalování a vymáhání úvěrů jsou rizikové parametry velmi podobné. Jiné je to s charakteristikami typických úvěrových produktů. V Kazachstánu je velká rezistence vůči dlouhým úvěrům. Klienti preferují kratší závazky, nejčastěji si půjčují na šest a méně měsíců. Nicméně skladba zboží financovaného spotřebitelskými úvěry je srovnatelná s Ukrajinou nebo Českem.
Jaké jsou výsledky Home Creditu v Kazachstánu? Jak jste zvládli celosvětovou krizi?
Home Credit zvládl období celosvětového ekonomického zpomalení velmi dobře. Včas jsme identifikovali, že se něco děje, a nebáli jsme se začít škrtat náklady, zvyšovat produktivitu, upravovat nabídku produktů a přizpůsobit řízení rizik. Tato taktika se ukázala velmi prozíravou, protože když krize propukla naplno, byli jsme na rozdíl od konkurentů připraveni. V té souvislosti stojí za to zmínit, že kazachstánský Home Credit dosáhl prvního zisku právě v krizovém roce 2009. Z krize jsme, možná paradoxně, vyšli posíleni a ve velmi dobré finanční kondici.
Teď osobnější otázka ohledně atmosféry v Almaty. Jaký je váš dojem ze života v tomto městě na úpatí pohoří Ťan Šan?
Poprvé jsem přijel do Almaty v zimě, byla obleva, všude bláto, smog z aut, zataženo. Můj první pobyt trval pět dní a za celou dobu jsem neviděl hory, které obklopují město. Takže to nebyl zrovna nejlepší začátek, prostředí mě zkrátka moc nenadchlo. Ale už při druhé návštěvě, kdy bylo krásné počasí, jsem viděl, jak je Almaty pěkné místo. Nemyslím přímo město, ale spíš jeho okolí, hory, přírodu. A když k tomu přidám pohostinné a příjemné lidi, cítím se tady opravdu dobře. Město má velikost tak akorát a nabízí vše, co člověk k životu potřebuje.
Jak trávíte v Almaty volný čas? Jsou tam pro byznysmena možnosti pro sportovní a kulturní vyžití?
Hlavně se snažím jezdit ven z města. Příroda je zde úchvatná, jsou tady scenérie, které jinde neuvidíte. A máme tady jedno z nejkrásnějších golfových hřišť ve Střední Asii. A dokonce jsem se před šesti měsíci přestěhoval do bytového komplexu, který leží přímo uprostřed golfového hřiště. A hádejte co? Ještě jsem nebyl hrát ani jednou! Nebyl čas. Doufám, že v příští golfové sezoně se to zlepší.
Autor rozhovoru, Pavel Trčala, je mezinárodní konzultant společnosti Trcala Consulting.