Menu Zavřít

Pavel Páral: ANO chce odborně zruinovat Prahu

24. 10. 2014
Autor: ČTK

Tak Praha bude mít primátorku a pražská vláda většinu jediného hlasu v zastupitelstvu. V současné fázi už se zdá nepravděpodobné, že by se TOP 09 či ODS podařilo rodící se dohodu zbourat. Nebylo by to ani žádoucí, protože bude velmi zábavné sledovat počínání Adriany Krnáčové se starou gardou ČSSD za zády. Navíc je otázkou, nakolik bude rada hlavního města akceschopná při 33 hlasech v 65členném zastupitelstvu. Cena za socialistické hlasy bude pro ANO nepochybně vysoká.

Nezainteresovaný pozorovatel se bude příští čtyři roky dobře bavit za předpokladu, že nebydlí v Praze. Jinak to zase až taková zábava nebude. Zejména s ohledem na to, co tvoří nejnápadnější bod dohody nové pražské koalice. Jde o slavný slib zlevnění ročních tramvajenek o více než tisíc korun. Má cenu vítěze voleb, který se pyšní tím, že na zodpovědná místa dosazuje výhradně odborníky, zkoušet ze znalosti pražských financí? Nebo bychom chtěli moc?

I neodborník, pouhý komentátor, tuší, že s výdaji hlavního města na dopravu to není růžové. V roce 2012 vznikla studie, která upozorňovala, že dopravní subvence polykají téměř třetinu městského rozpočtu a během několika dalších let vystoupají na 40 procent městských příjmů. Důvodem je kombinace nejhustší a nejkomfortnější dopravní sítě a nejlevnějšího jízdného v podobě předplatných kuponů v Evropě.

Hromadná doprava může Prahu přijít draho

Jen pro ilustraci Vídeň nebo Amsterdam utrácejí za veřejnou dopravu kolem čtyř procent svých komunálních příjmů. Na roční jízdenku, na niž Pražan vydělává nějakých 55 hodin, musí Berlíňan makat jak Andrej téměř 90 hodin. A tamní magistrát zrovna připravuje zdražení.

Citovaná studie nejenže nepočítala se zlevněním nejlevnějšího jízdného v Evropě, ale ani se stavbou linky D pražského metra. Ta neznamená jen gigantickou investici, ale především růst provozních nákladů dopravního podniku. A to takzvaně na furt. Náklady na provoz metra jsou proti autobusům či tramvajím samozřejmě násobné. A když už jsme u toho, jen provoz tunelu Blanka přijde Prahu příští rok na nějakých 400 milionů korun.

Každý soudný člověk s elementární ekonomickou erudicí by ordinoval v současné situaci zdražování předplaceného jízdného spojené se snižováním počtu dopravních linek a redukcí zastávek. Včetně odložení dostavby metra na neurčito. To by mohlo udržet městský rozpočet v nějaké minimální rovnováze. Naopak zelená fantasmagorie přijatá za novou pražskou rozpočtovou politiku nevyhnutelně povede k drastické redukci všeho dalšího, co Praha financuje, od školství a zdravotnictví po údržbu památek. Anebo k neuvěřitelně prudkému růstu zadlužení.

Pražané budou jistě tleskat, kupovat si tramvajenky a hýřit nadšením z nové pražské vlády. Ale jen do okamžiku, než zjistí, že se město blíží bankrotu. Pak se může stát, že za roční kupon nezaplatí díky „odbornici“ Krnáčové tři a půl tisíce, ale třináct a půl.


Čtěte také:

Pražská TOP 09 chce vyšachovat ANO, ČSSD nabídla post primátora

FIN25

V Praze zahájí činnost think-tank spojený s hnutím ANO

Porcování Prahy začalo, ANO si ohlídá finance i majetek

  • Našli jste v článku chybu?