Šéfové Českého aeroholdingu jedou do Koreje vyžebrat u akcionáře ČSA, společnosti Korean Air, finanční výpomoc pro našeho národního leteckého dopravce. Jeho velmi mělký dech už mnoho nadějí na zachování životních funkcí nedává. Pomoci má i premiér Sobotka, který je v Soulu na oficiální návštěvě.
Ta pomoc není nutná ani tak pro samotnou sumu, která by se ve státní kase snadno našla. Jenže k tomu, aby mohl stát vrazit do ČSA peníze, potřebuje, aby totéž učinil i privátní investor. Bez něj by šlo o nepovolenou státní pomoc, kterou by zarazili úředníci v Bruselu. A to s velkou chutí.
A s velkou chutí si českou delegaci vychutnávají i Korejci. Aby ne. Minulý management ČSA a Nečasova vláda vyjednaly vstup asijského investora jako malý letecký zázrak. O malé aerolinky ve střední Evropě neměl a nemá nikdo ani pramalý zájem. Kontrakt byl postavený na osobních vztazích Miroslava Dvořáka a dalších lidí s Korejci. A také na konceptu, podle nějž šlo vedle záchrany aerolinek především o posílení pozice pražského letiště. Z toho se měl stát evropský hub Korean Air, z něhož bude malá česká společnost rozvážet asijské cestovatele po Evropě. Podle toho byly také nastaveny i smlouvy a práva investora.
Korean Air podle Babiš okrádají český stát
Jenže dříve, než se mohly věci pohnout k lepšímu, padla vláda. A vznikla nová. A její ministr financí, který vykonává akcionářská práva v Aeroholdingu, se rozhodl dohody ignorovat. Prohlásil je za nevýhodné pro stát. Kompletně obměnil management i statutární orgány a křehký plán rozbil napadrť z pusté neznalosti a nekompetence.
Tím, že de facto prohlásil, že Korean Air privatizačními smlouvami okrádají český stát, v podstatě zastavil jakoukoli spolupráci. Tou přitom Český aeroholding mohl jen a jen získat. A k tomu, aby nyní ČSA nezbankrotovaly, potřebuje Andrej Babiš kooperaci těch, které nepřímo označil za zloděje. Korejci samozřejmě nechtějí nést reputační následky toho, že by ČSA skončily v konkurzu. A tak je docela dobře možné, že českou delegaci přijme nějaký druhořadý manažer leteckého gigantu a pár dolarů do Prahy pošle. Tím to však skončí a umírání ČSA bude pouze prodlouženo o pár dalších měsíců. Z původních plánů už nebude nic. Žádné kšefty pro ČSA a už vůbec žádné posílení pražského letiště. Spíše opak bude pravdou a výkon letiště bude zaostávat za jeho skutečným potenciálem. Cestující z východní Asie si prostě velmi snadno najdou jiné přestupní místo.
Na stole tedy leží zcela jasný důkaz nekompetentní a ideologicky zaslepené správy státní firmy ze strany ministerstva financí. Cokoli, co se udělalo před Babišem, je přece Palermo. Důsledkem tohoto selhání je snižování hodnoty státního majetku. Stát samozřejmě nejde řídit jako firmu, ale kdyby Andrej Babiš tímto způsobem řídil firmy, které skutečně vlastní, přišly by už dávno na buben.
Čtěte také: