Zlatý důl jménem Opencard je zřejmě dotěžený. Vedení hlavního města se rozhodlo odepsat miliardu a tři čtvrtě a za pár šupů zavést jednoduchou čipovou tramvajenku. Spousta lidí rozhořčených neodůvodnitelnou výší stále rostoucích nákladů na pražský systém předplaceného jízdného jistě jásá. Vždyť firmám, za nimiž se v dávné historii rýsuje profil legendárního a veřejně uznaného pražského arcilotra Romana Janouška, konečně dojde dech.
Jen ten název, připomínající nikoli starou dobrou pražskou tramvajenku, ale tříčlenné vojenské hlídky kontrolující vojáky základní služby na vycházce mimo kasárna, je trochu zvláštní. Hlavní město by si zasloužilo asi něco trochu serióznějšího. A také je třeba říci: Jen aby to jásání nebylo předčasné. Nový systém musí předvést, že je schopen fungovat při nasazení stovek tisíc karet, dokáže komunikovat s terminály Českých drah na příměstské dopravě a v neposlední řadě neporušuje cizí autorská práva.
S tím se hned ozvala společnost EMS, jež vlastní práva k Opencard. A také dopravní podnik se bude muset nějak vyrovnat s tím, že budou přinejmenším dočasně fungovat vedle sebe tři systémy v podobě Lítačky, papírových kuponů a dožívající Opencard. Do tohoto stavu jistě Prahu dohnala i nenasytnost EMS dožadující se stále dalších absurdně vysokých částek za své řešení.
To je jistě funkční a ve své době bylo nepochybně na špičkové úrovni, ale dnes, v době virtuálních karet na cokoli v jakémkoli elektronickém zařízení, se jeví jako poněkud archaické. O ceně, která mnohonásobně přesáhla původní rozpočty, raději nemluvě. Bylo jen logické, že magistrát zatlačený do kouta hledal nějaké řešení, jak se obejít bez držitele licencí k Opencard.
SMS jízdenky
Spíše se lze podivovat, že již dávno nenasadil to, co má k dispozici v podobě předplatných kuponů zasílatelných přímo do mobilů podobně jako jednotlivé jízdenky. Jediným důvodem, proč tato funkční a zcela zaplacená technologie nebyla využívána, je fakt, že také její dodavatel bývá spojován s nějakými pražskými kmotry.
To, že se snad konečně a dokonce dlouhodobě podaří vyřešit otázku předplatných kuponů, by ale nemělo zakrývat daleko podstatnější problém, kterým je jejich cena – zdaleka nejnižší v Evropě. Navíc pro jednu z nejhustších a nejkomfortnějších sítí městské dopravy.
I bez loňské absurdní slevy ročních kuponů dělal provoz městské dopravy pořádnou díru do městského rozpočtu. Dotace pražskému dopravnímu podniku polykají ve srovnání s jakýmkoli jiným evropským velkoměstem mnohonásobný díl příjmů města a podvazují do budoucna hodně zásadně rozvoj metropole. Prošustrované skoro dvě miliardy za slavnou Opencard jsou v tomto porovnání drobné.
Čtěte také:
Potvrzeno. Praha našla náhradu za opencard, začne vydávat Lítačky