Menu Zavřít

Pavel Schreiber: Většina digitálních fotografií končí v zapomnění

14. 12. 2012
Autor: E15 Anna Vacková

Společnost Fotolab patří k největším zpracovatelům filmů a dat i prodejcům zboží pro fotografické účely. V době nástupu digitální fotografie koupil Fotolab firmu Fotostar. Díky sloučení jsme se na trhu udrželi, říká ředitel Fotolabu Pavel Schreiber. Nyní již firma opět tiskne 300 milionů fotografií ročně a pobízí zákazníky novými produkty.

E15: Digitální fotoaparáty dominují, jak se změnilo chování firmy prodávající fotoslužby?

Mnoho lidí ještě analogové fotoaparáty vlastní. Fotolab jako jeden z mála stále prodává filmy, a proto také analogovou fotografii ještě zpracováváme. Tvoří zhruba deset procent naší produkce. Digitál analogovou fotografii převálcoval především díky svojí flexibilitě. Hned vidíte výsledek, a pokud se vám nelíbí, stačí fotku smazat a pokračujete dál. Dříve bylo nutností využít služeb fotolaboratoře. Nyní se podle průzkumů 80 procent digitálních fotografií nikdy nedostane do tištěné podoby. Ale v momentě, kdy lidé fotografii vidí jen na displeji, mnohem snáze na ni zapomenou.

E15: Jaké pro vás bylo mezidobí, když analog ustupoval do pozadí a digitální fotografie ještě nevládla?

Cena fotografií šla velmi rychle dolů. Myslím si ale, že cena nebyla tím důvodem, proč si lidé nenechávali fotografie vyvolat. Šlo o nový druh pohodlí, nebylo bezpodmínečně nutné nechat si fotografie zhotovit. Byl to problém celé Evropy. V Česku kdysi existovalo 42 laboratoří a teď fungují pouze čtyři. Tohle období přálo jen připraveným, hlavně po technické stránce. Naše mateřská firma působí celoevropsky, což byla naše výhoda.

Začali jsme se na digitální dobu připravovat velmi brzo, konkrétně od roku 2002. Na poklesy jsme byli připravení, ale museli jsme tenkrát propouštět. Také nám pomohl fakt, že spousta firem zanikla. Jednu z těch největších na českém trhu – Fotostar – jsme mezitím koupili. Firmu jsme do našeho koncernu začlenili a značku stále provozujeme. Díky sloučení jsme se na trhu udrželi.

E15: Přicházíte s novými produkty?

Vymysleli jsme fotoknihu, dnes je již výrobců fotoknih deset až dvanáct. Naše firma se od nich odlišuje marketingem, servisem i garancemi. Z tohoto důvodu také pro náš produkt používáme celoevropsky ochrannou známku CeWe fotokniha. Snažíme se reflektovat požadavky zákazníků, například jsme knihu rozšířili až na 158 stran v devíti různých formátech, čímž se výrazně odlišujeme od ostatních.

E15: Jaké je nejčastější chování vašeho typického zákazníka? Chce spíše novinky, nebo si stále nechá tisknout klasické fotografie?

Samotného mě situace překvapuje, ale klasické fotografie mají mnoho příznivců. Stále 40 procent obratu fotoslužeb nám tvoří klasické fotografie z digitálního média. I v tomto segmentu se snažíme nabízet něco nového, například v letošním roce to je archivační box – místo klasického zakázkového sáčku dostanete pevnou krabičku, ve které můžete fotografie archivovat ve své knihovně bez nutnosti je ukládat do alba.

Fotografie mají stálé své kouzlo, lidé si je radši prohlížejí v ruce než na monitoru. Každý rok sem chodí jeden pán, který si před Vánocemi nechá udělat 15 tisíc fotografií. Přinese veškeré podklady, které během roku nafotí, a nechá si je vyvolat. Odnáší si asi deset obrovských krabic a s potěšením dodá, že má na rok klid od manželky, která následně fotografie archivuje.

E15: Kolik si nechají Češi ročně vytisknout fotografií? V letech, kdy nevládl ani analog, ani digitál, musel být propad objednávek celkem dramatický.

Kdysi se tisklo 200 až 300 milionů fotografií ročně. V dobrých letech jsme každý rok zpracovali zhruba osm milionů filmů. Trend poklesu se konečně zastavil a teď je trh zhruba na stejné úrovni jako tenkrát, ale to je dané novými produkty. Když si necháte udělat knihu, tak už si nenecháte vytisknout jednotlivé fotografie. Teď před Vánoci si klienti nechají udělat z nejlepších fotografií osobní fotodárky. Mezi nejoblíbenější patří vedle CeWe fotoknihy fotoobrazy nebo fotokalendáře.

E15: Existují výraznější rozdíly mezi Českem a jinými zeměmi?

Například v Maďarsku si objednávají zákazníci kalendáře v plechové krabičce. U nás se jich prodá sotva třicet a v Maďarsku jsou to tisíce. Je mi to záhadou. Ve všech zemích je úspěšná fotokniha, dokonce jsme vytvořili soutěž, kde soupeří jednotlivé regiony.

E15: Nyní provozujete 54 prodejen, přitom většinu objednávek vám tvoří internet. Jak vnímáte tuto situaci, jsou pro vás pobočky důležité i kvůli prodeji fotopotřeb?

Větší polovinu obratu nám dělají fotopotřeby či fotoaparáty. Naší výhodou je nedůvěřivost českých zákazníků. Přestože máme dva e-shopy a lidé si 80 procent produktů objednají přes internet, tak si zákazníci chtějí vyzvednout zboží v kamenném obchodě. Koneckonců i další velké e-shopy otevírají kamenné pobočky, aby si lidé mohli zboží vyzvednout. Naší výhodou je již vybudovaná sít, jež pokrývá skoro celou republiku. Pár poboček jsme museli zavřít. Zejména ty nevhodně rozmístěné. Pod jednou střechou nabízíme fotoaparáty a zároveň fotoslužby, na které se může zákazník přímo podívat.

E15: Máte v plánu síť dál rozšiřovat?

Chceme se pohybovat kolem 55 prodejen. Snažíme se je modernizovat. Dříve jsme měli spíše samostatné pobočky v centrech měst a teď se přesouváme do nákupních center.

E15: Ovlivnilo zavření dvou výroben před několika lety vaši pozici na trhu?

Ty kroky byly postupné. Nezavřeli jsme továrny hned, ale zhruba s odstupem tří let. Na tuzemském trhu jsme z velkých výroben zůstali sami, tím pádem naše pozice nemohla být ohrožena. Všechny zakázky projdou centrálou, kde se pak rozdělují dál. Fotoplátna vyrábíme v rámci skupiny pro všechny u nás. Totéž se děje s digitalizací starých formátů. Staré 8mm filmy nebo VHS kazety převádíme na DVD pro celou Evropu.

E15: Ze začátku lidé necítili potřebu digitalizovat staré formáty jako třeba 8mm filmy nebo VHS. Stala se digitalizace záležitostí posledních let?

To je způsobené tím, že lidé staré formáty už často nemají na čem přehrát a ty filmy už neviděli třeba desítky let. Pro každého je to hezká vzpomínka, na kterou se můžete po letech podívat.

E15: Pomáhá vám zpracování fotografií pro drogerie pod jejich značkou?

Mimo firmu Rossmann všechny drogerie nechávají zpracovat fotografie u nás. To nám významně přispívá k podílu 40 procent na trhu, který držíme.

E15: Jak často obměňují Češi své digitální fotoaparáty?

Lepší fotoaparáty se mění zhruba jednou za čtyři roky i díky faktu, že cena šla dost dolů. Existují ovšem zákazníci, kteří potřebují mít každou novinku. U těch levnějších kompaktů se ceny pohybují kolem 1500 korun, takové fotoaparáty pořizují rodiče dětem. Lepší kompakty se pohybují kolem deseti tisíc korun a ty se tak často neobměňují. Díky stále se zvyšujícím nárokům klientů na kvalitu snímků se kupují stále více digitální zrcadlovky, které se navíc staly dostupnými i cenově.

E15: Dá se říct, že se z levnějších kompaktů stalo spotřební zboží, které se mění v průměru každé dva roky?

Řekl bych, že v podstatě ano. Už jsou pryč doby, kdy jenom otec mohl vzít fotoaparát do rukou a focení bylo vzácným okamžikem. Navíc kompakty nabízejí čím dál více možností, některé jsou odolnější a s jinými se dá fotit pod vodou a tím umožňují zábavné a kreativní fotografování s téměř profesionálním výsledkem. Starší fotoaparáty se posouvají dál v rámci rodiny.

E15: Váš majitel zakoupil platformu smarter commerce od IBM, co si od této služby slibujete?

Jde o platformu elektronického obchodu, která bude fungovat ve všech zemích, kde má CeWe maloobchodní síť. On-line svět je trochu odlišný od klasického maloobchodního byznysu a člověk se musí snažit zákazníky opravdu zaujmout. Web musí být přehledný a nabízet mnoho detailních možností. V téhle fázi už nestačí lokální řešení, které jsme všichni používali, a proto se majitel rozhodl zakoupit smarter commerce. Tento systém bude nabízet fotopotřeby a slibujeme si, že nám řešení přivede více zákazníků. Samozřejmě se nás tato akvizice určitým podílem dotkne i na nákladech. Cena se pohybovala v desítkách milionů korun.

E15: Tato platforma by měla dokonale zmapovat zákazníka a podle jeho chování nabízet různá řešení, jak konkrétně chcete systém aplikovat na svůj byznys?

Na našich stránkách zatím pořád zůstanou dvě ikony fotoslužby a fotopotřeby. Tyto dvě služby se úplně propojit nedají a systém budeme směřovat na prodej zboží. Například si vyberete fotoaparát a systém vám nabídne všechny ostatní doplňky přes fotobrašnu až po náhradní baterii či paměťovou kartu. Komplexnost je právě v tom, aby zákazník na nic nezapomněl.

E15: Dlouhodobě se spekuluje, že Amazon, který je lídrem v prodeji zboží, se přesune na trh střední Evropy, co by to pro vás znamenalo?

Každá konkurence je dobrá a každý z nás se poohlíží, co se tam děje. Zrovna u Amazonu si myslím, že má trochu jinou specializaci a jinou klientelu. My jsme vyloženě specializovaný obchod a na tom budujeme své jméno.


Pavel Schreiber (54)

Vystudoval ekonomickou fakultu na Vysoké škole dopravní v Drážďanech. Nastoupil do Čedoku, kde působil jako vedoucí oddělení mezinárodní přepravy a v roce 1990 byl vyslán na zahraniční zastoupení Čedoku v Curychu. Zde působil do roku 1995 jako ředitel zastoupení. Od roku 1996 je generálním ředitelem firmy CeWe Color, která vlastní značku Fotolab v České republice. Největším koníčkem je sport, fotografování a film.


Čtěte také:

Firma FotoStar se začlenila do CeWe Color

MM25_AI

Fotolab plánuje letos vyrobit 66 milionů fotografií

Pfizer a Nutricia zvítězily v soutěži Best Employers ČR 2009/2010


  • Našli jste v článku chybu?