Webová služba se vydává za hranice mateřské společnosti eBay
Uvážliví lidé v Detroit Coffee se nepokoušejí vytvořit další společnost provozující kavárny, jako je řetězec Starbucks. Prodávají jen základní druh kávy z dodávkových aut. Na jejich webové stránce nenajdete kávová zrna s roztodivnými příchutěmi a nepřijímají karty American Express, Visa ani MasterCard. Nakupovat se dá pouze online přes webovou platební službu PayPal, kterou vlastní online tržiště eBay. Generální ředitel firmy Detroit Coffee George B. Kaufman si myslí, že služba PayPal, která kupujícím umožňuje posílat peníze přímo přes internet bez vyplňování čísel kreditních karet, je snazší a bezpečnější než plastové karty. Kromě toho, jak dodává, „PayPal teď uznává skoro každý“.
Necelé tři roky poté, co se eBay získala PayPal za 1,5 miliardy dolarů, se malá firma snaží vydat za hranice mateřské společnosti. Koneckonců i gigantická eBay se podílí na veškerém elektronickém obchodování méně než deseti procenty, takže daleko lákavější příležitosti skýtá okolní svět. PayPal zatím podepsala smlouvy s různými nezávislými obchodníky, aby nabízeli její službu. Spektrum zahrnuje podniky od malých rybek, jako je Saylor's Pizza z tennesseeského Hendersonvillu, až po obry, například maloobchodní firmu Overstock.com či iTunes Music Store společnosti Apple Computer. A rychle se stěhuje do zámoří. Jenom loni otevřela lokální webové stránky v osmi zemích. „Chceme se stát standardem online plateb,“ charakterizuje cíl společnosti PayPal její prezident Jeff Jordan.
Je to velkolepá ambice. Vždyť PayPal si udělala jméno tím, že pomáhala obchodníkům eBay. Ti často byli příliš malí na to, aby mohli splnit podmínky pro otevření obvyklého úvěrového obchodního účtu. S PayPal šetří čas a riziko čekání při kontrole dokumentů. Kupující kliknou na odkaz firmy a ihned se ocitnou na svém účtu v PayPalu. Služba vybere peníze z jakéhokoli z několika účtů, které si kupující zvolili, z kreditní nebo debetní karty, běžného bankovního účtu či účtu v systému PayPal, kde mohou mít finance z aukčních prodejů. Ačkoli právně je PayPal jen zprostředkovatelem převodu peněz jako Western Union Financial Services, pro spotřebitele a obchodníky představuje jakousi virtuální kreditní kartu.
Častěji než dříve se nyní PayPal dere mezi společnosti Visa, MasterCard a banky vydávající vlastní karty. Dokonce právě předstihl společnost American Express, jež stojí v čele vydávání bankovních karet. PayPal má v současnosti na celém světě 72 milionů účtů v porovnání se 65 miliony účtů AmExu. To však bledne vedle bankovních asociací Visa International s jednou miliardou a MasterCard International s 680 miliony držitelů karet. Stejně tak celkový objem plateb 19 miliard dolarů v systému PayPal je daleko za třemi biliony dolarů ze všech členských bank společnosti Visa. Služba PayPal se ale daleko rychleji rozšiřuje – loni o 44 procent v porovnání s čtrnácti procenty Visy.
Karetní hráč?
Vývoj vede některé analytiky k nadnesení zajímavé možnosti: Mohl by se PayPal stát plnohodnotnou kreditní značkou srovnatelnou s Visou, a to dokonce mimo internet? Jeff Jordan se k této ambici nechce přiznat, ale firma PayPal se neustále přirovnává k bankám a karetním společnostem a tvrdí, že u ní jsou nižší poplatky a menší riziko podvodu. Loni podepsala se společností GE Consumer Finance dohodu, která se poprvé týká nabídky úvěrování kupujících. Analytikové spekulují, že odtud už je jen krůček k samostatné kartě značky PayPal financované společností GE, jež se přímo utká se sdruženími Visa, MasterCard a jejich členskými bankami. Jak tvrdí analytik Scott N. Devitt firmy Legg Mason Wood Walker, PayPal má prostor, aby časem vyzval infrastrukturu kreditních karet na souboj.
Po pravdě řečeno, ten čas může být vzdálený celé roky. Zvláště mimo web. Ovšem potenciální konkurenti už se mají na pozoru. Tim E. Attinger, vedoucí viceprezident společnosti Visa pro rozvoj a řízení produktů, se v pětadvacetiminutovém interview třikrát zmínil o službě PayPal jako o hráči mířícím do „mezery na trhu“. Tvrdí, že Visa si vybudovala poměrně silnou vazbu na velké obchodníky a malé rodinné podniky. A spotřebitelé nakonec chtějí provádět co možná nejvíc svých nákupů pomocí platebního nástroje, který znají a jemuž důvěřují.
Prozatím má pravdu. Aby společnost PayPal přitáhla velké obchodníky mimo eBay, neřku-li širokou veřejnost, má před sebou obrovské úkoly. Musí si udržovat náskok před podvodníky, kteří členům systému PayPal adresují e-maily, aby jim namluvili, že prozradí informace o jejich účtech. Zároveň bude asi muset pozměnit přísná opatření proti podvádění, která mohou obchodníky bolet. Například když má kupující s obchodníkem spor, PayPal může po dobu šetření zmrazit účet takového obchodníka.
Nižší poplatky.
Růst PayPalu má rozhodující význam pro eBay, jejíž akcie se od 1. ledna propadly o 43 procent na 32,75 dolaru. Příčinou je to, že příjmy na jejím stěžejním americkém trhu v prvním čtvrtletí vzrostly o pouhých devatenáct procent, což je nejpomalejší tempo v její desetileté historii. Příjem firmy PayPal, který se loni zvedl o 47 procent a letos by se měl přiblížit miliardě dolarů, pomáhá deficit vyrovnat. „EBay ve svém růstu stále víc spoléhá na PayPal,“ tvrdí bývalý marketingový ředitel PayPalu Eric M. Jackson, který v roce 2004 napsal knihu The PayPal Wars (Války firmy PayPal).
To není jediný způsob, jakým PayPal může pomoci eBay zvrátit její zpomalení, které může být i důsledkem rostoucí konkurence. Amazon.com, Overstock.com a Google nabízejí stále více nových prodejních míst obchodníkům společnosti eBay, z nichž někteří jsou rozzlobeni kvůli nedávnému zvýšení poplatků. Také eBay se pouští do nových aktivit. Kupuje nebo otvírá inzertní stránky po celém světě a rozšiřuje svá samostatná online obchodní místa pro obchodníky. Služba PayPal by mohla být pro větší obchodníky společnou cestou k prodeji napříč všemi těmito místy s využitím jednoho platebního systému ke sledování objednávek, plateb i obchodních trendů.
Co systém PayPal nabízí obchodníkům? Například nižší obchodní poplatky. Téměř polovina plateb jeho členů je financována přímo z jejich bankovních účtů, a proto není nutné hradit poplatky za výměnu, jež se účtují u kreditních karet. Přestože PayPal neprozrazuje konkrétní obchodní poplatky, za prodej stažení jedné písně za 99 centů zaplatí obchodní firma jako iTunes Music Store šestnáct centů nebo víc na poplatcích spojených se zpracováním dat kreditní karty, ale jen devět centů na poplatcích v systému PayPal. „Tento hybridní model financování jim umožňuje prodávat laciněji než konkurenti,“ konstatuje Allen Weinberg, ředitel finanční poradenské firmy Glenbrook Partners z kalifornského Menlo Parku.
Firma PayPal rovněž tvrdí, že obchodníci využívající její služby jsou terčem menšího množství podvodů, než je tomu u kreditních karet. Spolu s eBay dohromady disponují zhruba tisícovkou zaměstnanců, kteří bojují proti podvodům. PayPal tvrdí, že na odhalování podvodů vyvinula vlastní modely rizik a dále patentovanou metodu ověřování bankovních účtů kupujících. Proto odhaduje, že ztráty jejích obchodníků způsobené podvody s její službou tvoří jen 0,17 procenta příjmů. Podle společnosti CyberSource, zabývající se zpracováním plateb, to lze přirovnat k průměrným ztrátám 1,8 procenta u online obchodníků, kteří si pořizují kreditní karty. „Podvodů se vyskytuje v systému PayPal zřetelně méně,“ uvádí Stuart Wallock, marketingový ředitel webové elektronické obchodní společnosti Newegg.com, která přijímá platby v systému PayPal i kreditními kartami.
Když se obchodní firmy zapojí do systému PayPal, často dostanou i pěkný bonus v podobě nových zákazníků. Někteří z nich jsou lidé, kteří nemají kreditní karty nebo se zdráhají je používat online. Jiní mají peníze na účtech v systému PayPal – úhrnem 750 milionů dolarů, které je zpravidla pálí v kapse na rozdíl od kreditních účtů, kde lidé vědí, že přijde vyúčtování. Společnost TigerDirect, zabývající se elektronickým prodejem technických výrobků, zjistila, že téměř 90 procent kupujících využívajících systém PayPal se na její webové stránce objevili jako noví zákazníci.
S některými velmi viditelnými výhrami, jako je iTunes Music Store, PayPal začíná dokazovat, že je schopen vyletět z hnízda společnosti eBay. Jak vysoko poletí? „Nejsem si jist, zda má dost toho, co může nabídnout v řetězci obchodních domů Macy’s nebo v online obchodě Best Buy,“ pochybuje analytik Bruce Cundiff z poradenské firmy JupiterResearch. S pomocí drobných obchodníků tvořících eBay se firmě PayPal podařilo dosáhnout úspěchu tváří v tvář obrům v oboru kreditních karet. Až si PayPal troufne vydat se do jejich rajonu, bude muset mít mnohem významnější spojence.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl, j.kasl@volny.cz