ECO Business-Immobilien
PRAHA (mat) - Vídeňská společnost ECO Business-Immobilien, obchodující s nemovitostmi, dosud tvrdila, že má v Česku velké plány. Plánovanou expanzi na tuzemský trh však minulý týden zrušila. „I přesto, že jsme zde měli rozjednáno několik projektů nákupních středisek, museli jsme zatáhnout za záchrannou brzdu,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti Friedrich Scheck a dodal: „V Česku nyní probíhá pekelný konkurenční boj mezi rakouskými společnostmi. Například Meinl European Land nebo Immofinanz připravují výrazné navýšení kapitálu. Důsledkem toho je, že výnosnost transakcí v Česku stále klesá.“ Ještě nedávno byla společnost připravena investovat v Praze 20 milionů eur do společného projektu s dalším rakouským developerem, letos už koupila hotel nižší cenové kategorie nedaleko Václavského náměstí. „Hotel jsme získali velice výhodně za tři miliony eur a doufáme, že ho s výdělkem rychle prodáme,“ uvedl Scheck. Česka se naopak nebojí Conwert Immobilien, mateřská společnost ECO Business-Immobilien. Firma navýšila objem finančních prostředků o přibližně 290 milionů eur a v současnosti disponuje investičním kapitálem dosahujícím 725 milionů eur. Ani silná matka si však netroufá do Prahy. „Zaměříme se na Brno, Plzeň a Ostravu. Hlavní město se nám zdá přehnaně drahé,“ uvedl marketingový ředitel Roland Mayrl. Conwert Immobilien se soustředí zejména na rezidenční projekty. O tom, že výnosnost pražských nemovitostí rapidně klesá, svědčí i nejnovější studie rakouské makléřské společnosti CPB Immobilientreuhand. „Ceny v Praze, Budapešti a Varšavě výrazně vzrostly. Zatímco v minulých letech byla Vídeň považována za drahou, nyní je v mezinárodním srovnání výhodná,“ upozornil šéf CPB Michael Ehlmaier. „Zájem konzervativních investorů o Prahu značí, že se zařadila k nejoblíbenějším městům na trhu. Přetlakem kapitálu se však stal rozdíl dosažitelných výnosů v Praze a srovnatelných západoevropských městech minimální. Není nic, co by tento proces v roce 2006 mohlo zastavit,“ dodal Ehlmaier. Společnost se rozhodla nabízet své služby investorům, kteří se zaměřili na Česko, v Praze otevřela začátkem letošního roku kancelář. „V Praze nabídneme všechny naše služby, tedy development projektů, prodej pozemků, pronájem, ocenění a investiční poradenství,” řekla marketingová ředitelka společnosti CPB Immobilientreuhand Andrea Rosinger.
Graf: Výnosy z transakcí
Pramen: Jones Lang LaSalle