Menu Zavřít

Pendomýto

21. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Očekává se, že antimonopolní úřad výsledky tendru zruší

Je to dobrá zpráva, špatná zpráva, nebo jaká je to vůbec zpráva, cituje Petr Čtvrtníček v představení složeném z odposlechů fotbalových funkcionářů bývalého manažera Viktorie Žižkov Ivana Horníka. Stejnou otázku by si v současné době měl položit každý, komu záleží na stavu českých silnic a státní pokladny a korupci nevnímá jen jako problém hodný akademické disputace. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v průběhu tohoto týdne s největší pravděpodobností oznámí, že výběrové řízení na výstavbu a provoz systému elektronického mýtného se neuskutečnilo v souladu se zákonem. Z dostupných informací vyplývá, že brněnští úředníci v prvostupňovém rozhodnutí napadnou část obsahu zadávací dokumentace, a proto bude nutné vypsat novou soutěž. Za dobrou zprávu označí určitě rozhodnutí úřadu vyloučení uchazeči, kteří se halasně domáhají obnovení výběrového řízení. Jeho vítěz, konsorcium vedené rakouskou firmou Kapsch, jistě novinku s nadšením nepřivítá, označí ji naopak za velmi špatnou. Přece jenom 22 miliard korun, které by za výstavbu a desetiletý provoz systému inkasovalo, nejsou drobné. Podobně extrémní pohled si však může dovolit pouze úzká skupina zainteresovaných. Zbylé většině nezbývá než přemýšlet, jakou zprávu se vůbec dozvěděla. Elektronické mýtné není jakýmsi socialistickým výmyslem, jak zatížit kapitalisty provozující kamionovou dopravu novou daní. Je logickou reakcí na rostoucí spotřebu obyvatel Evropy, se kterou samozřejmě roste i hustota kamionové dopravy. Česká republika zatím nebyla s přípravou systému tolik pozadu oproti ostatním středoevropským státům, jak bývá obvyklé v jiných oblastech. To se však může rychle změnit a bude to znamenat nemalé finanční ztráty. Jak týdeníku EURO řekl šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr, výhled rozpočtu fondu pro rok 2007 předběžně počítá s čistým příjmem z mýtného a dálničních kuponů ve výši 5,2 miliardy korun. Část této sumy si však může škrtnout již nyní, neboť ani v případě, že by antimonopolní úřad tendr posvětil, se systém nestihne do začátku příštího roku postavit. Jestliže úřad - jak se předpokládá - tendr zruší, může si Švagr škrtnout větší díl těchto financí, neboť bude mít k dispozici pouze peníze za prodané dálniční kupony. Fond rovněž nemůže počítat s desítkami miliard korun, které na opravy a výstavbu silnic plynuly z privatizace. Několik let také klesá výnos ze silniční daně, takže stav silnic zmařený tendr rozhodně nezlepší. Nejen ministerští úředníci a vítězné konsorcium argumentují, že každý den, o který se zavedení mýtného zpozdí, stojí Českou republiku miliony korun. Pokud ÚOHS v prvním stupni rozhodne o zrušení, zcela jistě se bude tímto případem zabývat i v rozkladovém řízení. To znamená, že definitivní výrok oznámí nejdříve v březnu. Příprava zadávací dokumentace trvala ministerstvu dopravy téměř rok, není jisté, zda nová by byla hotova dříve. Dá se totiž předpokládat, že s přípravou řízení se opět rozhoří v současné době zaniklá diskuse o druhu systému, který má Česká republika využívat. Mnoho renomovaných světových společností se totiž českého tendru nezúčastnilo proto, že satelitní řešení, které na rozdíl od současných uchazečů nabízejí, nemělo kvůli špatně nastaveným podmínkám šanci. Premiér Jiří Paroubek se nyní nachází v zapeklité situaci. Již před časem se nechal slyšet, že bude-li tendr zrušen, lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský skončil. V případě, že ÚOHS zdůvodní zrušení výběrového řízení chybně nastavenými podmínkami v zadávací dokumentaci, má však docela problém. Zadání tendru totiž posvětila vláda, jejímž je předsedou. Přesto však může být vítězem. Argumenty o milionech vyhazovaných denně oknem slábnou pod pohledem na rozdíl v cenách nabízených jednotlivými uchazeči. Kapsch s 22 miliardami korun byl o 4,5 miliardy dražší než nabídka italské Autostrade a o sedm miliard než konsorcia Mytia. V případě, že bude vyhlášeno nové výběrové řízení, nabízené ceny zcela jistě nebudou vyšší než současné, naopak velmi pravděpodobně firmy s nabídkami půjdou níž. Kdyby totiž byli hodnoceni všichni uchazeči již v tomto výběrovém řízení, ve kterém měla cena váhu 60 procent, těžko by Kapsch mohl Mytii či Autostrade porazit. Nezbývá než doufat, že eventuální nové výběrové řízení bude nastavené takovým způsobem, že proti němu snad nebudou protestovat desítky firem. Bude v něm rozhodovat kompetentní a kvalifikovaná komise, jejíž členové si nabídky prostudují (což většina z nich v současném tendru neudělala) a budou rozhodovat na základě vlastního úsudku.

  • Našli jste v článku chybu?