Menu Zavřít

Peníze na turismus nepůjdou. Stát si rozmyslel vznik fondu

12. 9. 2016
Autor: Moyan Brenn via Wikimedia Commons; CC-BY-2.0

Vláda couvá z plánu zřídit nový fond na podporu cestovního ruchu. Měl pomoci s propagací regionů, do kterých netekly eurodotace. Cestovní ruch však údajně projde změnou.

„Ze společných jednání Ministerstva financí s Ministerstvem pro místní rozvoj vyplynulo, že pro zřízení Státního fondu cestovního ruchu nejsou v současné době vhodné podmínky. Od myšlenky zřízení fondu se tedy upustilo,“ potvrdil webu Euro.cz mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík.

Vláda tak ustupuje od loňského plánu zřídit do konce roku 2016 nový fond, který by pomohl rozvoji tuzemského cestovního ruchu. „Myšlenka Státního fondu regionálního rozvoje, který navrhla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, by v sobě nesl zejména podporu bytové politiky, cestovního ruchu a rozvoje venkova, je však stále v řešení. V současné době hledáme alternativní možnosti organizace cestovního ruchu s cílem nalezení finančních zdrojů pro jeho efektivní podporu a rozvoj,“ vysvětluje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

K detailům budoucí podoby podpory cestovního ruchu ani ke konkrétním důvodům zrušení hotového plánu z loňska se však rezorty nevyjadřují.

Potřeba nového fondu na podporu turismu vznikla kvůli tomu, že stávající organizace nezvládaly propagaci, nebo nesměly propagovat turismus například v Praze. Ta je kvůli dobré ekonomické situaci vyloučena z některých evropských programů a do její propagace proto nesmí proudit dotace z Bruselu.

Inspirace ve filmu

Fond měl být financován nejen ze státního rozpočtu, ale podílet se na něm měly i samotné firmy z cestovního ruchu. Logika návrhu byla založena na tom, že společná propagace přinese významnější úspěchy, než je tomu v případě oddělené propagace jednotlivých firem. Například v Praze je dosud pořád nekoordinovaná propagace a společnosti často nevyužívají možnosti zvýšit atraktivitu pobytů nabídkami kombinovaných se sousedícími firmami.

V případě zájmu o komplexní spolupráci subjektů z ciziny s místním turismem navíc neexistuje kompetentní orgán, se kterým by se dalo jednat. Příkladem je propagace Prahy na českém letišti. Ta vynakládá většinu marketingových výdajů právě na propagaci města, ne letiště samotného. Společnosti, které provozují linky na ruzyňském letišti, totiž zajímá zejména to, nakolik je destinace pro její klienty atraktivní. Magistrát ani stát jim Prahu nijak neprezentují a neexistuje subjekt, se kterým by na toto téma komunikovaly.

EBF24

Už v minulosti se ministerstvo pro místní rozvoj hlásilo jako k inspiraci ke Státnímu fondu kinematografie. Ten existuje od roku 2013 a mezi jeho hlavní úkoly patří rozdělování peněz na podporu vzniku českých filmů. Prostřednictvím pobídek však podporuje i zahraniční filmaře, kteří natáčejí v Česku. Peníze do fondu plynou z prodeje vstupenek do kin, spravováním autorských práv ke starším českým filmům a rovněž do něj televize odvádějí poplatky z vysílání reklamy.


Čtěte také:

KPMG: Cestovní ruch vynáší 100 miliard ročně

Příjmy ČR z cestovního ruchu loni vzrostly


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).