Menu Zavřít

PENÍZE ON LINE

26. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Trhu internetového připojení dominuje pět firem

Český sektor připojení k internetu pokračuje v konsolidaci. Investiční fond DBG Eastern Europe prodal společnost Czech On Line, která se od svého vzniku v roce 1995 stala jedničkou, když podle odhadu Credit Suisse First Boston nyní ovládá zhruba 37 procent trhu. Novým majitelem se stal Telekom Austria. Kupní cenu oba účastníci transakce tají. Jednoznačně však bude vyšší než sedm milionů dolarů, za něž DBG Eastern Europe firmu v červnu 1998 kupoval. Nákup poskytovatele internetového připojení má však pro Telekom Austria smysl jen v případě, pokud se tento podnik chystá vstoupit na český telekomunikační trh. „Cena akcií internetových providerů klesá v důsledku nabídek připojení zdarma. Nikdo si dost dobře nedovede představit, z čeho budou plynout jejich zisky, uvedl v rozhovoru pro týdeník EURO Michal Rostock ze společnosti Venture Investors. Příkladem takové společnosti je nizozemská firma World Online International, která v polovině března uvedla na burzu své akcie, jejich cena však během čtrnácti dnů spadla na polovinu oproti ceně startovní (více o World Online na straně 50). Telekom Austria však zatím neoznámil, že by se chystal vstoupit do českých telekomunikací. Známé je jen to, že tento rakouský podnik postoupil do užšího výběru uchazečů o privatizaci 51 procent Slovenských telekomunikací. Malí nechápou. Počet uživatelů internetu v České republice se bude v příštích letech i nadále zvyšovat. Nedávno zveřejněná studie společnosti Credit Suisse First Boston uvádí, že internet má nyní k dispozici 7,8 procenta z 10,3 milionu obyvatel Česka. V roce 2005 by však internet mělo mít už 36 procent obyvatelstva. V tuto chvíli používá naprostá většina uživatelů internetu k připojení takzvaný dial–up, tedy vlastní modem s nízkou přenosovou rychlostí. Většina poplatků za užívání internetu tak směřuje do pokladny Českého Telecomu. V Česku je nyní asi tři sta poskytovatelů internetového připojení. Ti však operují především na regionální úrovni a často se spojují do aliancí. „Malí poskytovatelé se domnívají, že mají šanci přežít v konkurenci providerů národních a nadnárodních. Nechápou, že fúze jsou v jejich zájmu, tvrdí analytička pražské pobočky Credit Suisse First Boston Petra Lapková. U celorepublikových poskytovatelů je po–dle jejích slov situace jiná. „Velmi dobře si uvědomují, že k přežití potřebují další peníze, a tedy i silného, nejlépe zahraničního partnera, říká Lapková. Credit Suisse First Boston uvádí, že významných poskytovatelů internetového připojení je nyní v České republice devatenáct. Nejvýznamnějším je Czech On Line, dále Český Telecom a jeho služba Internet Online, na třetím místě je Contactel, společný podnik Českých radiokomunikací a dánské telekomunikační společnosti TeleDanmark. Tři čtvrtiny trhu přitom ovládá pět firem. „Na českém trhu internetového připojení pro podniky je místo jen pro dva až tři poskytovatele. V segmentu low–end ovládnou trh telekomunikační firmy, které budou schopné nabídnout nejnižší cenu, tvrdí Rostock. Růst, růst & růst. Spolu s přibývajícím poč–tem internetových uživatelů poroste v Česku také objem e–byznysu, který je nyní odhadován zhruba na šest milionů dolarů. „V roce 2005 by měl objem transakcí uskutečněných po internetu dosáhnout částky tří miliard dolarů, píše ve své zprávě Credit Suisse First Boston. V letech 2001 a 2002 poroste trh v této oblasti přibližně desetinásobně. Zpomalit by měl až v roce 2005, i tak má ovšem zaznamenat meziroční růst o 87 procent. Tržby z prodejů koncovým zákazníkům (označovaných jako business–to-consumer) by měly letos dosáhnout výše zhruba dvou milionů dolarů. V roce 2005 by to však měla být už jedna miliarda dolarů. CS First Boston uvádí, že poroste také objem investic do internetové reklamy. V roce 2005 by za ni inzerenti měli utratit 49 milionů dolarů, což je padesátkrát více než v roce 1999.

  • Našli jste v článku chybu?