Tunel Blanka Metrostavu připadlo prvenství, které stavební firmu nijak zvlášť netěší. Prošlápla cestičku dalším společnostem, které se podílejí na výstavbě nechvalně proslulého tunelu Blanka, jak se dostat k penězům navíc. Minulý týden rada města schválila navýšení nákladů za stavbu části Strahovského tunelu navazující na Blanku, kterou provádí firma Eurovia, a na technologie Blanky, jež montuje společnost ČKD DIZ. Firmy se k penězům – v obou případech jde o částky kolem 600 milionů na vícenákladech – dostanou díky arbitrážnímu rozsudku v kauze Metrostav. Tomu Praha dva roky neplatila a dluh se ve finále vyšplhal na čtyři miliardy korun.
Stavební firma musela nakonec město zažalovat, protože se politici báli proplatit vícepráce, které pravděpodobně nebyly v souladu se zákonem. Soudci po několika měsících v podstatě rozhodli, že veřejný zájem na dostavbě díla za 37 miliard má přednost před zákonem o veřejných zakázkách, a nařídili Metrostavu stavbu dokončit a městu zaplatit většinu dluhu. Problémy s vícenáklady u Strahovského tunelu a u technologií jsou obdobného charakteru, proto město využilo analogii s již vydaným rozsudkem.
Problematický ovšem i nadále zůstává Trojský most, o němž by měl arbitrážní soud rozhodovat v září. Ten se prodražil téměř o dvě třetiny oproti vysoutěžené variantě a město si jej zřejmě v nové podobě ani závazně neobjednalo. Znalecký posudek zadaný městem odhadl jeho cenu o více než 300 milionů nižší, než Metrostav požaduje.
Soud si proto nechal zpracovat vlastní posudek. Město avizovalo, že most uvede do provozu už 6. října, zůstává ovšem tak trochu záhadou, jak chce most od stavební firmy převzít a uvést do předčasného provozu v případě, že stavaři nedostanou zaplaceno. Bez jejich aktivní součinnosti by to asi bylo obtížné.