Ministerstvo školství v letech 2011 až 2016 zaplatilo zhruba 1,2 miliardy korun za projekty hodnotící znalosti žáků základních a středních škol, přesto ke zlepšení kvality vzdělávání v Česku nepřispěly. Ministerstvo se závěry Nejvyššího kontrolního úřadu nesouhlasí. Podle něj podstatná část projektů, které NKÚ kontroloval, je z dob minulých vedení ministerstva a NKÚ navíc některé údaje neuvádí, i když je měl k dispozici a pro posouzení účelnosti projektů jsou důležité.
NKÚ konkrétně prověřoval účelnost vynaložených peněz na testování znalostí žáků pátých a devátých tříd, pilotní projekt jednotných přijímacích zkoušek na střední školy s maturitou nebo společnou část maturitní zkoušky. Tyto projekty měly poskytnout zpětnou vazbu o dosažené úrovni vzdělání žáků, případně kvalitě škol, nicméně ministerstvo, školy ani rodiče tyto údaje podle NKÚ nedostaly. Problém se podle něj týkal zejména základních škol. Zpětná vazba je přitom pro zlepšení výsledků žáků a zvýšení kvality vzdělávání podstatná, doplnil NKÚ.
Učitelům prý nízké platy nevadí. Přečtěte si o bizarních výsledcích jedné studie:
Českým učitelům vadí papírování, ne nízké platy
„MŠMT nesouhlasí s tvrzením NKÚ, že uvedené nástroje nepřispěly ke zvýšení kvality ve vzdělávání a že ministerstvo školství, školy ani rodiče nemají k dispozici zpětnou vazbu o úrovni vzdělávání žáků, kvalitě škol ani vzdělávacího systému,“ sdělilo ministerstvo ČTK v tiskové zprávě. Podle něj projekty na hodnocení kvality vzdělávání jsou důležité, ke zvýšení kvality vzdělávání ale mohou přispět jen údaji pro školy, aby věděly, co mají zlepšit. „Kvalita vzdělávání není určena objemem peněz na evaluační nástroje, ale podporou samotného vzdělávání, tedy přípravy učitelů,“ doplnilo ministerstvo.
NKÚ v rámci kontroly peněz vynaložených na zmíněné projekty se zaměřil vedle ministerstva školství na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání a Českou školní inspekci.
Z českého školství čtěte více: