Henkel Group
Vedení světového chemického gigantu vyhlásilo pro příští rok ofenzivní strategii, která počítá s minimálními investicemi a naopak s posílením důrazu na jejich návratnost.
V jedné z továrních budov mamutího chemického gigantu Henkel v německém Düsseldorfu stojí u plně automatizované balicí linky na prací prášky turecký dělník a kontroluje. Vystrčí-li linka vadný obal roztrhne ho, dá do pytle určeného k recyklaci a prášek nasype zpět do stroje. Na otázku, kolik si v průměru takovýto dělník vydělá, nám náš průvodce - Friedrich Stara, který má na starosti celou skupinu Henkel pro střední a východní Evropu, odpověděl, že „rozhodně víc n ež v Čechách . Poté dodal, že se totiž jedná o vysoce kvalifikovanou práci.
Připomeňme, že platové zařazení kvalifikovaného dělníka se ve Spolkové republice pohybuje přibližně okolo čtyř tisíc marek měsíčně. Společnost Henkel na to prostě má. Po celém světě přitom zaměstnává více než 56 tisíc lidí.
Velké žně
Henkel má za sebou další úspěšný rok, takové bylo poselství představenstva firmy na výroční tiskové konferenci pořádané 19. března v Düsseldorfu.
Akcionáři mohou být skutečně spokojeni. Společnost, jejíž cenné papíry jsou součástí německého burzovního indexu DAX, totiž vykázala za fiskální rok 1998 růst obratu skupiny o více než šest procent, což v absolutních číslech znamená růst na 21 ,3 miliardy marek. Provozní zisk stoupl o třináct procent na 1,5 miliardy marek. Čistý zisk skupiny se zvýšil o šestnáct procent na 727 milionů marek. Pro porovnání: za rok 1997 činil čistý zisk 626 milionů marek, k tomu však bylo nutno je ště přičíst zisk z prodeje podílu ve společnosti Degussa, který činil dalších 501 milionů marek.
Kmenoví akcionáři tak budou moci počítat s dividendami ve výši 2,21 marky za akcii a držitelé preferenčních akcií si přičtou k dobru 2,35 marky za kus. Celková suma dividend - 232,2 milionu marek - koresponduje s výší rozděleného zis ku na úrovni pětatřiceti procent. Držitelé obou typů akcií mohou být zároveň velmi spokojeni i s očekávaným vývojem v příštím roce, neboť oba vykazují v rámci DAX příznivý vývoj.
Evropský trh vyjma Německa znamenal pro Henkel osmiprocentní růst tržeb, Severní Amerika dvanáct procent. Obrat v Jižní Americe se zvýšil o šest procent a v Africe především díky egyptské filiálce o deset procent. Tato výše meziroční ho růstu stačila bohatě sanovat tříprocentní propad v asijském regionu. Společnost zde zatím své aktivity podle svého vedení v žádném případě nehodlá omezit, její lokální management však bude postupovat při zvažování možných rizik „nanejvýš opa trně .
Divize přerostla postýlku
Nejvýznamnější podíl na veškerých tržbách skupiny Henkel drží divize chemických produktů, která v roce 1998 zaznamenala růst tržeb o jedno procento na 4,9 miliardy marek. Poměrně nízký nárůst byl v tomto případě ovlivněn oslabováním měn v Asii a náhlým poklesem poptávky na severoamerickém kontinentu.
Přesto se však díky restrukturalizačním opatřením a výši přidané hodnoty u tohoto pro Henkel strategického odvětví podařilo zvýšit provozní zisk celé skupiny až na třináct procent.
Objem obchodů a činnosti v rámci divize chemických produktů přivedl vedení firmy k rozhodnutí učinit z ní samo- statný subjekt, který bude v rámci celé skupiny existovat pod jménem Cognis. Samostatná skupina bude představovat celkem 10 000 zaměstnanců a obrat ve výši pěti miliard marek. Toto zásadní rozhodnutí vedení společnosti odůvodnilo dramatickým vý vojem, kterým prošel trh chemických produktů v nedávném čase. Akvizice společnosti ICI Unileverem, ustavení a vývoj takových společností jako Ciba Spezialchemie, Clariant či Rhodia jsou dostatečnými výzvami pro prosazovaní co největší pružnosti a rychlosti v rámci maximalizace vlastní strategické pozice. Ustavení samostatného subjektu by mělo přispět především k lepšímu využití zákaznického potenciálu. Není vyloučena ani možnost, že zanedlouho by mohly být akcie samostatného sub jektu nabídnuty na trhu. Zatím není rozhodnuto o jeho sídle, vedení firmy však uvažuje v intencích Evropy. Při zvažování budoucího hlavního stanu chemického gigantu budou podle představitelů firmy hrát hlavní roli zejména daňové a ekologic ké podmínky, dopravní dostupnost a úroveň kvality místního managementu, stejně jako i ostatních potřebných pracovních sil. Ve hře je zatím asi osm míst. Jisté však již je, že samostatný subjekt bude řízen velmi ofenzivní strategií. Ztráty způso bené propadem ruského a asijského trhu, které se zatím odhadují přibližně na 400 milionů marek, musí být dostatečně nahra- zeny někde jinde.
Svět patří nám
Divize pro výrobu povrchových materiálů zaznamenala v roce 1998 čtyřprocentní růst tržeb. To bohatě stačilo, aby si byla schopna zajistit světové prvenství v sektoru a svou pozici u významných průmyslových klientů. Provozní zisk skupi ny vzrostl o jedenáct procent.
Skupina produkující lepidla zaznamenala v roce 1998 devítiprocentní nárůst tržeb na 4,6 miliardy marek, při- čemž provozní zisk vzrostl o jedno procento.
Divize kosmetiky a toaletních potřeb se může pochlubit pokračujícím dobrým vývojem. Její tržby vzrostly o dvanáct procent na 3,3 miliardy marek. Poděkovat může především zvýšenému zájmu o značkové výrobky ve Francii, Velké Británii a ;střední Evropě.
Skupina saponátů a čisticích prostředků pro domácnosti zaznamenala šestiprocentní růst na celkových 4,9 miliardy marek. Jeho hlavním tahounem se ukázaly být především inovace na poli pracích prášků, které jsou stále více produkovány ve formě tablet . Provozní zisk se podařilo zvýšit o patnáct procent.
Divize čisticích a hygienických prostředků pro průmysl a ostatní institucionální odběratele zvýšila svůj obrat o osm procent na 1,6 miliardy marek. Polovinu tohoto růstu si může přičíst samotné zvýšení prodeje, polovinu úspěšné akvizice především v Polsku, Německu, Španělsku a Portugalsku.
Očekávání - nic moc
Prezident společnosti a zároveň její výkonný ředitel Hans Dietrich Winkhaus si však během svého vystoupení na tiskové konferenci plné zisků a růstů neodpustil ani chmurnou vyhlídku. Pře- devším díky ekonomické krizi v Japonsku, Rusku a Latinské Americe očekává, že rok 1999 bude pro Henkel velkou výzvou. Existuje dokonce možnost, že plánované výsledky pro rok 2000, tedy 4,5procentní čistý zisk z tržeb a patnáctiprocentní návratnost investic, nebudou dosaženy. I přesto však bude celá skupina nadále usilovat, aby v roce 1999 dosáhla celkového objemu tržeb na úrovni 22 miliard marek. V rámci úsilí o dosažení vytčených cílů byla stanovena jasná orientace na co nejvyšší zhodnocování dosavadních investic.
Úspěšná akvizice francouzské společnosti CFPI pomohla Henkelu získat prvenství v rámci místního trhu povrchových hmot. Akvizice amerického specialisty na výrobu vlasové kosmetiky DEP Corporation zase znamenala zásadní krok k „světovému rozkročení se nad kosmetickým trhem.
Rostoucí trhy Blízkého a Středního východu byly podchyceny joint-venture Henkel Detergent Saudi Arabia, ve které německá společnost operuje spolu se svým arabským partnerem Arabian Company for Detergents, sídlícím v Rijádu.
Hlavní motto této firmy pro rok 1999 je „návrat investic . Společnost Henkel také ústy svých nejvyšších představitelů nenechala nikoho na pochybách, že strategické pozice byly z jejich pohledu již dosaženy a nyní přišel čas sladké odměny. S žádnými významnějšími investicemi ani akvizicemi se pro letošní rok nepočítá, i když v příslušných firemních rozpočtech dřímá dostatečný kapitál k jejich uskutečnění. Na investice je připraveno devět set milionů a na akvizice přibl ižně čtyři sta milionů marek.
Rekordmani ze střední Evropy
V rámci výroční tiskové konference prezentoval své úspěchy také Friedrich Stara, který je prezidentem společnosti pro střední a východní Evropu a zároveň generálním ředitelem Henkel Austria. Jeho kolegové z düsseldorfské centrály mohli jen tiše blednout.
Skupině Henkel CEE (střední a východní Evropa) se pod jeho vedením totiž podařilo dosáhnout v roce 1998 rekordních výsledků. Hospodaření ve čtrnácti zemích regionu skončilo meziročním růstem o dvacet procent na celkových 8,4 miliardy šili nků (1,2 miliardy marek - díky vídeňské centrále se počítá v rakouské měně). Před zdaněním tak zisk činil 560 milionů šilinků.
Vysoké procento růstu je podle Friedricha Stary možno přičíst především pracím a čisticím prostředkům, kosmetice a lepidlům. Při pohledu na výsledky skupiny je patrné, že zatímco její obrat je ze sedmdesáti procent tvořen středo a východo evropskými zeměmi a zbylých třicet procent Rakouskem, tak u výše zisku je to nepoměrně ve prospěch Vídně. V zemi pod Alpami se obrat podařilo zvýšit o jediné procento na 2,5 miliardy šilinků (359 milionů marek), avšak podle vyjádření představitelů Henkel CEE je zde trh již natolik ustálený, že na něm nelze do budoucna počítat s nějakými významnějšími změnami.
O trhy ostatních zemí však bude Henkel CEE muset bojovat s takovou konkurencí, jakou je například Procter & Gamble či Unilever. Strategii pro to má jasnou. Nejprve prostřednictvím joint -venture (první byla uskutečněna již v roce 1987 v Maďarsku) s místními výrobci získat jednotlivé národní značky a pozice na trhu a později si nad společnostmi zajistit stoprocentní kontrolu. Vedení takových národních centrál je svěřeno místnímu managementu, avšak pod kontrolou „experta z Vídně, který má rozhodující pravomoci. Podle představitelů Henkel CEE je tím zajištěno využití jak znalosti místního terénu a národních odlišností, tak úrovně řízení firmy.