Co se asi stane, když necháte své psy doma o samotě s lahví vína? Zlejou se jak dogy. Alespoň to tak vypadá při pohledu na snímky fotografa a výtvarníka Antonína Malého z cyklu Psí víno, které jsou součástí právě probíhající výstavy fotografií v pražské Komorní galerii Josefa Sudka.
Název výstavy je parodií na oficiální novinářskou soutěž a výstavu Czech Press Photo, kterou galerie organizuje (za psí portrét V atelieru získal v loňském ročníku Antonín Malý zvláštní ocenění). A jejím jediným výtvarným tématem je - pes. „Svět je plný psů,“ píše Malý na svých internetových stránkách k loňskému, druhému ročníku výstavy, „někteří jsou malí, někteří velcí. Někteří jsou tak velcí a těžcí, že ani nejdou uzvednout. Mnoho psů pracuje - jsou služební, hlídací, záchranáři, pomáhají hendikepovaným lidem nebo hledají drogy. Asi ale největší skupina psů je úplně k ničemu, plní pouze společenskou poptávku lidí.“
Antonín Malý kromě digitální fotografie používá i další výtvarné techniky: americkou retuš, ruční kolorování a takzvanou digitální manipulaci. „Má to své klady a zápory,“ podotýká Malý, „někdo se při pohledu na mé snímky směje a je nadšený, že je to vtipné. Ale pak je tu přísná skupina těch, kteří si myslí, že fotografie je čistá věc a že se nemá znehodnocovat. Ti mi občas spílají.“
Výstavu je opravdu třeba brát s nadhledem a ironií, o čemž svědčí i to, jak se k psím manipulacím Malý dostal: „Byl to nápad jedné mé kamarádky, grafičky Xénie Hoffmeisterové. Z legrace jsem udělal nejprve vinětu Psí víno a pak i dalších pár obrázků, které jsou na výstavě. Psy jsem začal fotografovat pro potěšení a až během let se z nich stal základní motiv.“
Kromě Antonína Malého jsou pod téměř šedesátkou vystavených fotografií podepsáni i další autoři, Dana Kyndrová, Blanka Lamrová, Roman Kelbich, Jiří Tiller, Jiří Heller, Hanek Čižek a Antonín Malý jr. Vzpomínkou na šedesátá léta dvacátého století je psí portrét Fifinky tehdy známého fotografa Jaroslava Šálka.
Výstava bude v Komorní galerii Josefa Sudka v Maiselově ulici otevřená do 2. září.