Menu Zavřít

PESIMISMUS VELKÉ TROJKY

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Prodeje automobilek rostou, ale zisky padají

Špičky především amerického automobilového průmyslu se minulý týden sešly na tradičním detroitském autosalonu. Přestože šéfové General Motors, Ford Motor a Chrysleru z koncernu DaimlerChrysler se mohou těšit z rekordních prodejních čísel na americkém kontinentu, jejich zákulisní rozhovory neprobíhají prakticky v žádném případě v příliš optimistickém duchu. Na pořad dne kapitánů „velké trojky patří rozhodování, která severoamerická továrna bude uzavřena, o kolik se sníží plánované odhady tržeb a zisků a další možné cesty k úsporám na nákladech. Automobily, které jsou ve Spojených státech čistokrevným spotřebním zbožím, nečekají příznivé časy. Hospodářství se zpomaluje, Greenspanovy pokusy navést ekonomiku na „měkké přistání dostávají trhliny. Manažeři tak s vědomím klesající spotřebitelské důvěry začínají své firmy připravovat spíše na tvrdý dopad. Právě na nich však hodně záleží, jak tamní ekonomika jako celek zareaguje na změny měnové poílitky. „V počtu prodaných aut byl loňský rok nejlepší v historii průmyslu v USA, ale zároveň jedním z nejhorších, co se týče ziskovosti, soudí respektovaný analytik Brian Ambrose z konzultační společnosti KPMG. Problémy Chrysleru jsou známé, nově příchozí německý management prohlašuje, že ozdravení koncernu nepotrvá jen pár měsíců. Zbavit společnost příčin ztráty přes 500 milionů dolarů, kterou vykázala ve třetím čtvrtletí, není jen tak. Ale i GM a Ford se obávají poklesu svých tržeb v dohledné době a hodlají ukončit provoz několika továren v Severní Americe. Ford má před sebou těžký úkol opětovně vylepšit pošramocenou image u zákazníků, která utrpěla vzhledem k problémům vadných pneumatik na vozech Explorer. Zprávy hovoří o velkém množství dopravních nehod s minimálně 148 mrtvými. Gumárenská společnost Firestone zarputile trvá na tom, že není chyba jenom na její straně, ale svou roli prý sehrála konstrukce automobilu. General Motors chystá také restrukturalizaci, jež zasáhne i starý kontinent. V Evropě a USA přijde o místo u GM asi čtrnáct tisíc zaměstnanců.

  • Našli jste v článku chybu?