Na vlně zvýšeného zájmu o investiční zlato se rozhodla svézt také Česká spořitelna. Jako první z velkých bank nabídla investiční zlato drobné klientele. Začíná na desetigramovém slitku přímo od rakouské mincovny, se kterou už dlouho spolupracuje mateřská společnost Erste. „Prodáváme zhruba měsíc a klienti si za tu dobu nakoupili zhruba pět kilo zlata,“ říká Petr Valenta, šéf odboru řízení produktů finančních trhů v České spořitelně. Za slitek o hmotnosti deseti gramů, který se prý kupuje nejvíce, chce banka zhruba 11,5 tisíce korun.
Spořitelna tedy za své zlato dosud utržila téměř šest milionů korun. „Není to nic, na čem by stál náš byznys, ale za první měsíc jde o slušný výsledek,“ konstatuje Valenta
* Proč jste se rozhodli zahrnout investiční zlato do své nabídky?
Hlavním impulzem byl výzkum, který jsme si nechali udělat. To byl jeden zdroj informací. Tím druhým byl ověřený servis, který poskytuje naše mateřská společnost v Rakousku. Erste má s prodejem investičního zlata dlouholeté zkušenosti.
* Na co jste se v průzkumu ptali a co jste zjistili?
Zda mají klienti zájem kupovat zlato a zda obecně vidí v investici do něj potenciál. Zhruba dvacet procent klientů zvláště z toho bohatšího segmentu uvedlo, že má zájem nakupovat zlato. Hledají zhodnocení úspor a zachování hodnoty peněz, které do zlata investují. Také jsme se ptali, zda preferují úschovu zlata, nebo zda by si ho raději odnesli domů. V tom jsme ale žádnou významnou preferenci nenašli. Rozhodující pro nás bylo také to, že z klientů, kteří zlato chtěli, tři čtvrtiny uvedly, že by si ho chtěli koupit u České spořitelny.
* Můžete na prvních číslech ukázat, jaký je o zlato v České spořitelně zájem?
Prodej běží měsíc a za tu dobu jsme prodali něco kolem pěti kilo zlata. Začínáme na objemu desetigramového slitku. Objem obchodů je něco kolem stovky. V nabídce máme ještě padesát a sto gramů, o nižší gramáži zatím neuvažujeme. Deset gramů odpovídá dle našeho názoru většinové poptávce.
* Proč jste s prodejem zlata nepřišli dřív?
Nelze to vidět tak, že bychom se rozhodovali na základě tržního vývoje ceny zlata. Byli jsme vedeni poptávkou klientů a schopností České spořitelny tuto komoditu nabídnout. Příprava distribuce trvá zhruba půl až tři čtvrtě roku, závisí to hlavně na změnách v IT systémech.
* Co bude do budoucna hlavním hybatelem ceny zlata?
Pokud bychom hledali důvody, proč si zlato koupit, tak například kvůli tomu, že při dobývání zlata se postupem času zvyšují náklady. Lehké povrchové doly už jsou vyčerpány, to znamená, že získat zlato je stále dražší. A zlevňovat se nebude. Dnes jsou zásoby zlata zhruba na dvacet let, po které by mělo při současné spotřebě stačit. Je otázkou, jak rychle mohou růst trhy, jako je Čína nebo Indie. U nich je poptávka mnohonásobně vyšší než před dvaceti lety. To jsou argumenty, proč by cena zlata měla vyrůst. Stejně tak lze ale najít argumenty, proč by cena zlata mohla klesnout. Předvídat cenu je velmi komplikované a klientovi se snažíme tuto investici nabízet primárně jako uchovatele hodnoty.
* Jak hodnotíte konkurenci, pokud jde o prodej investičního zlata?
Konkurence houstne. Klient si může vybrat u více obchodníků, vznikají internetové obchody, které si následně otvírají kamenné pobočky. V tomto ohledu ale máme výhodu, vzhledem k počtu poboček, kterými disponujeme.
* Kolik zlata chcete letos prodat?
Vždy je snaha odhadnout, kolik se u každého produktu prodá. Rozhodli jsme se spustit prodej zlata jako půlroční pilot, protože nemáme představu, kolik se ho prodá. Po půl roce se teprve budeme rozhodovat, jak budeme postupovat dál, jestli je třeba přidat nějakou gramáž.
* Můžete první měsíc prodeje hodnotit jako úspěšný?
Kdyby to bylo každý měsíc, splnili bychom svá očekávání. Těch pět kilo prodaného zlata za první měsíc sice není žádný závratný start, ale zase to není tak málo. Je vidět, že se nám klienty podařilo oslovit.
* Marže se u jednotlivých prodejců investičního zlata mnohdy velmi výrazně liší. Jak je to u vás, může na tom banka slušně vydělat?
Je to výdělečné jako standardní byznys. Není to ale nic, na čem by náš byznys stál. Například u distribuce jsme zlato přidali k rozvozu bankovek, takže se snažíme podobným způsobem sdílet náklady.
* Jaké jsou v průměru vaše marže u investičního zlata?
Výši marží nekomentujeme.