Menu Zavřít

Pět největších podnikatelských omylů Donalda Trumpa

11. 5. 2016
Autor: ČTK

Časopis pro bohaté, stolní hra či krachující aerolinky, i tak podnikal úspěšný realitní magnát a současný kandidát na budoucího prezidenta Spojených států Donald Trump. Projděte si pětici jeho podnikatelských přešlapů, kterými se voličům nejspíš nechlubí.

1. Trumpovy aerolinky

Historie Trump Shuttle se začala psát na konci osmdesátých let, kdy si úspěšný magnát usmyslel, že své portfolio rozšíří o oblast letecké dopravy. V roce 1989 nalil vypůjčených 245 milionů dolarů do zakoupení prvních letadel a odkoupení vnitrostátních tras od tehdejších Eastern Air Lines. Natištění slavného jména na interiéry a těla letadel však k získání zákazníků pro společnost provozující lety mezi Washingtonem a Bostonem nestačilo. Dva roky od spuštění nevydělávala společnost ani tolik, aby pokryla milionové úroky z peněz Trumpových věřitelů. Celý podnik dopadl neslavně v roce 1992, kdy právě jim ztrátové aerolinky Trump podstoupil.

 Jedno z letadel zkrachovalých aerolinek Donalda Trumpa

2. Trumpova stolní hra

Desková hra pracující s tématem zbohatnutí ve smyslu Monopoly měla podle Trumpa příliš „komplikovaná“ pravidla a to bylo hlavní příčinou jejího neúspěchu. Pravda je to, že si magnát, který se při její tvorbě spojil s ostříleným veteránem průmyslu stolních her Miltonem Bradleym, od jejího vydání v roce 1989 sliboval minimálně 2 miliony prodaných kopií. Navzdory očekávání však hra s prozaickým názvem Trump the Game jeho očekávání nesplnila ani náhodou. Prodalo se jí pouze 800 tisíc. Neslavný osud potkal i vylepšenou reedici Trump’s Apprentice (Trumpův učedník), kterou v roce 2004 vydalo Hasbro.

 Stolní hra ve stylu Monopoly nesoucí jméno Donalda Trumpa

3. Trumpův časopis

Záměrem přejmenovat publikaci, která jako Trump Style a Trump World, nesla jeho jméno i dříve, bylo vytvořit novou tvář časopisu, který se měl soustředit na propagaci luxusních jachet a dalších produktů v oblasti zájmu movité klientely. První vydání v roce 2007 nemohlo přijít s načasováním hůře. Vaz časopisu, který mnozí označují za tzv. „wealth porn“ (časopis neskrytě propagující bohatství a luxus), zlomila americká hypotéční krize, která odstartovala právě v tom samém roce. Výrazně tak omezila poptávku po luxusním zboží a způsobila odliv movité klientely.

4. Trumpova univerzita

Původním záměrem Trumpovy univerzity bylo vzdělávat budoucí podnikatele tak, aby se alespoň částečně přiblížili „dokonalosti“ Trumpova investičního a podnikatelského génia. Klienti, kteří se nechali vidinou úspěchu dostatečně zlákat, za semináře platili až 35 tisíc dolarů. Namísto školených instruktorů, které Trump během propagace sliboval, však jednotlivé lekce často vedli motivační lektoři bez akademického vzdělání a v některých případech i se záznamem v trestním rejstříku. Díky tomu čelí Trumpova společnost na území Spojených států několika žalobám.

 Logo Trump University, soukromé vzdělávací instituce známého miliardáře Donalda Trumpa

5. Trumpova hypoteční společnost

„Myslím, že je ten nejlepší čas na to, založit hypotéční společnost“, svěřil se Donald Trump jasnozřivě v roce 2006 v rozhovoru pro televizi CNBC a zároveň predikoval hypotéčnímu trhu světlou budoucnost a vysokou stabilitu. O rok později pak došlo k velké hypotéční krizi a trh v USA se zhroutil úplně. Nebylo divu, že Trumpova společnost začala brzy krachovat, aby se v roce 2007 zhroutila úplně. Podle zjištění listu Washington Post společnost Trump Mortgages nikdy nezaplatila 298 tisíc dolarů, které dluží svému bývalému zaměstnanci, ani 3 a půl tisíce na daních americkým úřadům.

__

Čtěte dále o Donaldu Trumpovi a jeho kandidatuře na amerického prezidenta

bitcoin školení listopad 24

Trump je jako nacista, kritizuje sponzor republikánů

Kolik má Donald vlastně peněz?

  • Našli jste v článku chybu?