Pro většinu společností znamenal letošní rok šok. Ale jistá část z nich dokázala i tak zazářit. Vedle online obchodů nejvíce na své tržní hodnotě získaly například farmaceutické skupiny využívající všeobecné honby za vakcínou proti koronaviru nebo technologičtí titáni adaptující se na nový styl práce z domova. (Údaje jsou za první pololetí 2020.)
1. Amazon
Nárůst tržní kapitalizace: 401,1 miliardy dolarů Klíčový údaj: Amazon očekává až čtyřmiliardové náklady vynaložené na udržení provozu během koronavirové krize.
Ve chvíli, kdy začaly státy nařizovat svým občanům, aby nevycházeli zbytečně z domů, se z Amazonu stal nouzový přístav pro všechny, kdo zoufale potřebovali sehnat zásoby nutných domácích potřeb a zboží. Společnost byla dokonce nucena dočasně uzavřít brány svých skladů pro „nepodstatné“ produkty. Následovaly rekordní zisky, ale i vzrůstající náklady. Výkonný ředitel Jeff Bezos upozornil, že opatření spojená s koronavirem jako například testovací laboratoře a termokamery můžou firmu stát až čtyři miliardy dolarů. To by pro Amazon znamenalo první ztrátový kvartál od roku 2015. Přesto se akcie tohoto korporátního gigantu vyšplhaly do nebývalých výšin vzhledem k urychlenému přesunu spotřebitelů na online platformy a stále významnější roli cloudových služeb v éře práce z domova.
2. Microsoft
Nárůst tržní kapitalizace: 269,9 miliardy dolarů Klíčový údaj: Komunikační aplikaci Teams od Microsoftu použilo v dubnu během jediného dne 75 milionů lidí, oproti 20 milionům na konci roku 2019.
Přechod Microsoftu na cloud pod vedením výkonného ředitele Satyi Nadelly firmu skvěle připravil na svět, ve kterém ohromné množství lidí pracuje z pohodlí domova. Aplikace Teams byla pro zaměstnance způsobem, jak zůstat i v těchto podmínkách v kontaktu. Cloudová platforma Azure se pak stala ještě významnější součástí digitálních základů mnoha společností. Microsoft si dokonce i našel cestu, jak se prosadit v domovech lidí a jejich volném čase: k herní službě Xbox Live se připojilo rekordních 90 milionů hráčů.
3. Appl e
Nárůst tržní kapitalizace: 219,1 miliardy dolarů Klíčový údaj: Výrobce iPhonů dokázal shromáždit 58,3 miliardy dolarů jen během březnového kvartálu, a to navzdory uzavření všech provozoven.
Ačkoli bylo všech 500 obchodů Applu po celém světě nuceno uzavřít své vchody, díky stabilním online prodejům v prvním pololetí zůstala společnost v zisku. Společnosti se podařilo vypustit nový iPhone, iMac a MacBook Air, čímž do svého stále se rozšiřujícího systému služeb a příslušenství vtáhla další a další uživatele. Vedení firmy předpovídá, že prodeje některých jejich výrobků dokonce ještě porostou v důsledku toho, jak se miliony spotřebitelů rozhodnou vylepšit své domácí elektronické vybavení. Investoři pak oprávněně z tohoto technologického gigantu udělali vůbec první společnost s celkovou hodnotou převyšující 1,5 bilionu dolarů.
4. Tesla
Nárůst tržní kapitalizace: 108,4 miliardy dolarů Klíčový údaj: 402 mil (cca 600 km) – dojezd nejnovějšího Modelu S podtrhuje technologický náskok firmy v oboru elektromobilů.
Tesla je jednoznačným technologickým vůdcem v oblasti automobilů na bateriový pohon. Oproti konkurentům má značný náskok, jelikož ti mají potíže se zajištěním moderního vybavení a zdokonalováním softwaru ve svých továrnách. Výkonný ředitel Elon Musk chce obrátit celý model vlastnění automobilu vzhůru nohama a slibuje nástup flotil samořídicích robotaxíků, které si budou účtovat za ujetý kilometr. Přesto na Twitteru 1. května napsal, že „akcie Tesly jsou až příliš vysoko“. Od té doby ale vystoupaly ještě výše.
5. Tencent
Nárůst tržní kapitalizace: 93 miliard dolarů Klíčový údaj: Zisky z online her stouply v prvním čtvrtletí o 31 procent.
Číňané uzavření doma se vrhli do virtuálních světů Tencentu. V jejich úspěšných hrách, jako například Honor of Kings, vzrostl zájem hráčů o nákup nových zbraní a vybavení. Počet videoodběratelů vystoupal na 112 milionů, hudebních uživatelů pak bylo 43 milionů a jejich sociální aplikace WeChat, nepostradatelná pro nákupy nudlí a ověřování zdraví během koronavirového období, přilákala měsíčně 1,2 miliardy lidí. Tencent se na této vlně světové expanze rozhodl využít bezútěšné situace některých společností. Nedávno koupil norskou vývojářskou společnost Funcom, investoval do vývojářské firmy Yager z Německa a vložil kapitál do řady fintech startupů.
6. Facebook
Nárůst tržní kapitalizace: 85,7 miliardy dolarů Klíčový údaj: 39 procent – nárůst zobrazení reklamních bannerů na Facebooku během prvního letošního čtvrtletí.
Škody způsobené reklamnímu byznysu sociální sítě vyrovnal jejich 2,6miliardový sektor zábavy – uživatelé na této platformě trávili během pandemie daleko více času. Menší inzerenti sice snižovali své rozpočty na reklamu, ale počet zobrazení reklamních bannerů na Facebooku přesto rostl. Facebook odstartoval nový videochat a objevily se vychytávky pro živé přenosy a také konkurence Amazonu v oblasti online nákupů s názvem Facebook Shops. Ale schopnost Facebooku prověřovat obsah sdílených příspěvků nestačila na zveřejňované nepravdivé informace o koronaviru a související konspirační teorie. Výkonný ředitel Mark Zuckerberg se dostal pod ostrou palbu kritiky od svých zaměstnanců, jelikož nedokázal filtrovat provokativní či nepravdivé výroky pocházející od amerického prezidenta Donalda Trumpa.
7. Nvidia
Nárůst tržní kapitalizace: 83,3 miliardy dolarů Klíčový údaj: Počet odehraných hodin PC her na platformách této společnosti během pandemie vyskočil o 50 procent.
Nvidia a její grafické karty jsou stálicí herních počítačů a konzolí, což firmu ochránilo před těmi nejhoršími ztrátami. Prodeje herních čipů zasáhlo uzavření internetových kaváren v Číně a také kolaps automobilového průmyslu, který tyto produkty nakupuje ve velkém. Nvidii a její byznys zachránila vzrůstající role elektronických prodejů grafických karet a také nárůst zájmu o online hry. Pomohl i boom v poptávce po datových čipech ze strany velkých internetových společností. Pro ty se umělá inteligence stává stále důležitější součástí jejich podnikání a svůj díl má i všeobecný rozvoj digitálního světa.
8. Alphabet
Nárůst tržní kapitalizace: 68,1 miliardy dolarů Klíčový údaj: Ačkoli inzerce na konci března zažila kolaps, zisky portálu YouTube stále rostly o skoro deset procent.
Jak se krize zhoršovala, hroutila se i online inzerce. Ale prvotní odhady naznačují, že Alphabet prokázal překvapivou odolnost proti tomuto krachu. Odvětví jako cestování nebo lokální služby sice ztratily svůj potenciál, ale Google, který stojí za víceméně všemi zisky Alphabetu, oznámil, že poptávka v jiných oblastech se drží lépe, než se čekalo. Inzerce na vyhledávacích portálech se podle všeho stabilizovala již na začátku krize poté, co na konci března klesla na dno. Google a jejich cloudová platforma, aplikace Meet video a aplikace Play pak vydělaly na přesunu práce do domácností a rozšíření online zábavy.
9. PayPal
Nárůst tržní kapitalizace: 65,4 miliardy dolarů Klíčový údaj: 7,4 milionů – počet nových uživatelů v dubnu.
Průkopník online plateb nalezl své místo ve světě pandemie velice rychle a nabídl pro obchodníky nové možnosti, jak zvládnout bezkontaktní platby v kamenných obchodech. PayPal zajistil převod více než jedné miliardy dolarů ve federálních půjčkách v rámci vládního programu na podporu malých podniků. Jejich platební aplikace Venmo byla populární již před pandemií, hlavně mezi přáteli, kteří se s ní vzájemně vyrovnávali za večeře a obědy. Nyní ale tato aplikace zažívá větší, mezigenerační převody financí – například rodiče posílají peníze svým dětem, kteří je kvůli karanténě nemohou navštěvovat. Stejně to funguje i v případě plateb za zboží a služby, které by jinak byly placeny hotově.
10. T-Mobile
Nárůst tržní kapitalizace: 59,7 miliardy dolarů Klíčový údaj: K T-Mobile se během prvního čtvrtletí přidalo 452 tisíc nových klientů.
Tento americký telefonní operátor během pandemie vydělal hned dvakrát. Zaprvé velmi těžil z toho, jak byli lidé více závislí na svých telefonech, a za druhé došlo k uzavření dlouho očekáváné fúze s konkurentem Sprint. Toto sloučení udělalo z T-Mobile třetí největší společnost na americkém telekomunikačním trhu za operátory AT&T a Verizon a čeká se, že získá větší slovo při určování cen na trhu.
11. Pinduoduo
Nárůst tržní kapitalizace: 55,2 miliardy dolarů Klíčový údaj: Zákazníků na jejich platformě je už 628 milionů. Online prodejce vydělal zejména na tom, že se stovky milionů Číňanů rozhodly nakupovat raději přes své telefony, než aby chodili do obchodních domů. Jak poptávka po jejich levném zboží rostla, celková hodnota transakcí na této platformě stoupala spolu se zisky, které se v prvním čtvrtletí zvedly o 44 procent. Počet jejich zákazníků se rychle blíží číslu 726 milionů, což je zhruba stejné číslo jako počet klientů nakupujících u jejich největšího konkurenta, společnosti Alibaba.
12. Netflix
Nárůst tržní kapitalizace: 55,1 miliardy dolarů Klíčový údaj: 183 milionů uživatelů na konci prvního čtvrtletí znamená 23procentní skok v porovnání s loňským rokem.
Netflix v prvním čtvrtletí získal dvakrát více uživatelů, než předpokládal. Největší streamovací služba bavila lidi uzavřené v karanténě seriály jako Tiger King, La Casa de Papel nebo Love is Blind. Největší nárůst pak přišel z Evropy, Blízkého východu a Afriky, kde značka získala skoro sedm milionů uživatelů. Společnost si podle Michaela Nathansona, analytika z MoffetNathanson, užívá „dokonalou shodu okolností“. Čím déle bude současná situace trvat, tím výhodnější to pro Netflix bude.
13. Meituan Dianping
Nárůst tržní kapitalizace: 53,6 miliardy dolarů Klíčový údaj: Objednávky potravin se v polovině května vrátily na 90 procent objemu z období před pandemií.
Čínská „aplikace na všechno“ byla karanténními opatřeními tvrdě zasažena, jelikož došlo k uzavření jejích partnerských restaurací, ze kterých dováží jídlo, což tvoří hlavní část jejího podnikání. To znamenalo v prvním kvartálu ztráty. Ale již okolo května se začali manažeři společnosti radovat, jak se situace s dovážkami jídla a cestováním začala zlepšovat. Analytici tvrdí, že luxusní restaurace, které se obávaly „kanibalizace“ a „špatné uživatelské zkušenosti“ s touto aplikací, neměly náhle jinou možnost, než se na ni obrátit, aby rozvážela jejich jídla. Průměrná cena služeb této společnosti se díky tomu během prvního čtvrtletí zvýšila o 14 procent. Mnoho jejích kurýrů pak začalo dovážky jídla dopravovat na systematicky určená místa, což jim šetřilo čas a zlepšilo efektivitu celého procesu.
14. Shopify
Nárůst tržní kapitalizace: 51,4 miliardy dolarů Klíčový údaj: Přes Shopify bylo mezi 13. březnem a 24. dubnem vytvořeno o 62 procent nových obchodů více než v předchozích šesti týdnech. Obchodníci byli nuceni přesunout své podniky do online světa.
Shopify předběhla eBay a stala se v USA druhou největší společností v oblasti online nákupů hned za Amazonem. Přes Shopify se loni prodalo zboží za 61 miliard dolarů. Pandemie její byznys urychlila, jak se obchody začaly přesouvat na internet, z čehož Shopify vytěžila zdvojnásobení své hodnoty jen od začátku roku 2020. Její software používají stovky tisíc značek, od startupových, jako jsou Allbirds shoes, až po ty světové typu Heinz. Své zboží zákazníkům přes tento software prodávají přímo, čímž se zbavují prostředníka, kterým jinak bývá třeba Amazon.
15. Zoom Video
Nárůst tržní kapitalizace: 47,9 miliardy dolarů Klíčový údaj: Videohovorů přes Zoom využilo v dubnu 300 milionů volajících za den.
Společnost zaměřená na videokonference a hovory se stala symbolem letošního trendu práce z domova. Jejich digitální pozadí pro online telefonáty se stalo kulturním standardem koronavirové krize. Že tato jinak korporátně zaměřená společnost nabídla své služby i široké skupině neplatících zákazníků a vzdělávacích institucí, byl pro Zoom krok do neznáma, ale díky tomu toto jméno ve světě zdomácnělo. Hromadnější užívání sice zvýšilo pozornost zaměřenou na bezpečnostní problémy této aplikace, ale ačkoli i některé prominentní korporace varovaly své zaměstnance, aby ji nepoužívali, podnikání společnosti Zoom to příliš neublížilo. Na konci dubna byl počet středně velkých a velkých podniků využívajících služby Zoomu trojnásobný oproti loňskému dubnu a zisky vystoupaly o 169 procent.
16. JD.com
Nárůst tržní kapitalizace: 44,3 miliardy dolarů Klíčový údaj: Zisky v prvním čtvrtletí vzrostly o 21 procent.
Když Čína na konci ledna oznámila karanténní opatření, byl online obchodník JD.com jediným spolehlivým hráčem na trhu. Jeho červené tříkolky rozvážející zboží jako jediné brázdily ulice a distribuovaly nákupy ve chvíli, kdy konkurenti Alibaba a Pinduoduo těžko sháněli nové kurýry. Ve stejný den, kdy společnost pořádá své pravidelné každoroční nákupní šílenství plné slev, tedy 18. června, JD.com uvedla své akcie na burzu v Hongkongu. Při debutu okamžitě vzrostly o šest procent. Primární nabídka akcií společnosti vynesla skoro čtyři miliardy dolarů, a šlo tak celosvětově o druhé největší letošní IPO.
17. Adobe
Nárůst tržní kapitalizace: 40,1 miliardy dolarů Klíčový údaj: Počet PDF dokumentů sdílených pomocí jejich softwaru vzrostl oproti loňskému prvnímu čtvrtletí o 50 procent.
Adobe byla první velká softwarová společnost, která přesunula své podnikání na cloud, čímž vyměnila jednorázové prodeje produktů za stabilnější a spolehlivější zisky z předplatných a členských příspěvků. Díky tomu skoro nepřerušila svou činnost kvůli pandemii. Navíc byla i velmi dobře připravena na nový způsob práce z domova. Na konci dubna společnost zaznamenala rekordní nárůst v používání služeb pro vytváření obsahu, které vznikly z produktů, jako je například Photoshop, stejně tak jako pracovních nástrojů založených na digitálních dokumentech.
18. Aud i
Nárůst tržní kapitalizace: 37,8 miliardy dolarů Klíčový údaj: 4,6 miliardy eur – provozní zisk Audi v roce 2019, což je největší číslo v rámci skupiny Volkswagen. Pandemie nemoci covid-19 tuto automobilku tvrdě zasáhla a srazila její jindy zdravé zisky téměř k nule jen během prvních třech letošních měsíců. Ale pro investory, kteří drží 0,36 procenta veřejně obchodovatelných akcií této značky, bylo posledních pár měsíců jako sen. Na začátku roku se jeden kus prodával za 800 eur a od té doby cena raketově rostla, když mateřská společnost Volkswagen oznámila, že zbývající akcionáře vyplatí. Uprostřed června bylo toto rozhodnutí potvrzeno a společnost se po odsouhlasení na příští valné hromadě chystá tyto akcie koupit za 1551,53 eura za kus.
19. AbbVie
Nárůst tržní kapitalizace: 37,7 miliardy dolarů Klíčový údaj: AbbVie získala v květnu potřebná povolení pro lék Allergan, což znamená byznys v hodnotě 63 miliard dolarů.
Jedním z hlavních důvodů, proč AbbVie chtěla koupit Allergan, byl přípravek Botox. To by mělo společnosti zajistit stabilní cash flow z kosmetických zákroků. Panovaly totiž obavy, že ve světě plném karantén a dodržování bezpečných vzdáleností dojde k propadu zisků v této oblasti. Ale ukazuje se, že se po znovuotevření plastických chirurgií prodeje Botoxu ve třetím čtvrtletí vrátí k normálu. A to navzdory skutečnosti, že AbbVie přijde v USA v roce 2023 o patentovou ochranu protizánětlivého léku Humira, nejprodávanějšího medikamentu na světě. Navíc vyhlídky na prodej čtyř dalších léků, používaných například v onkologii nebo na psoriázu, přilákaly investory. Těm se líbí „stabilní růst“ akcií a také zajímavé dividendové odměny. 20. Kweichow Mout ai
Nárůst tržní kapitalizace: 35,5 miliardy dolarů Klíčový údaj: Své marže neustále drží nad 90 procenty.
Kweichow Moutai, výrobce nejznámější čínské pálenky, je více než připraven těžit ze znovuotevření čínské ekonomiky. Tato pálenka sice slouží jako doplněk k obchodním jednáním, ale tržby této korporace pohání zejména omezená nabídka. Společnost mezi lety 2014 a 2019 zvýšila roční produkci jen o 30 procent, ačkoli se počet bohatých Číňanů, hlavních odběratelů tohoto alkoholického nápoje, mezitím více než zdvojnásobil.
21. Chugai Pharmaceutical
Nárůst tržní kapitalizace: 33,9 miliardy dolarů Klíčový údaj: Světové prodeje léku Hemlibra během prvního kvartálu vyletěly o 146 procent.
Japonská pobočka švýcarské společnosti Roche je výrobcem léku Actemra, který se používá pro léčbu revmatoidní artritidy. Tento lék nyní prochází zkušebními procesy v USA a Japonsku jakožto možný lék pro pacienty s kritickým průběhem koronavirové nákazy. Není to ale jen pandemie, která stojí za ostrým růstem akcií firmy. Firma Chugai Pharmaceutical zaznamenala o 57 procent vyšší zisky během prvního čtvrtletí na zvýšeném objemu prodejů své vlajkové lodě, léku Hemlibra. Ten společnost katapultoval na vrchol žebříčku japonských farmaceutických korporací.
22. Alibaba
Nárůst tržní kapitalizace: 32,8 miliardy dolarů Klíčový údaj: Jejich cloudové odvětví narostlo v prvním čtvrtletí o 57 procent.
Gigant čínské e-commerce zakusil v prvním kvartálu stagnaci prodejů na svých klíčových platformách Tmall a Taobao v důsledku nedostatku kurýrů u distribučních partnerů. Ale jiné části podnikání obchodní skupiny Alibaba, jako například cloud či klasické nákupy v kamenných obchodech, pomohly dosáhnout 22procentního meziročního růstu prodejů. Nyní jsou ale poslíčci a kurýři připraveni rozvážet zboží milionům zákazníků.
23. Sea Group
Nárůst tržní kapitalizace: 31,8 mld. dolarů Klíčový údaj: Hra Free Fire zlomila rekord v počtu 80 milionů hráčů denně během prvního kvartálu 2020.
Největší technologická společnost z oblasti jihovýchodní Asie znásobila své zisky hned ve dvou oblastech, kterým se koronavirus vyhnul: počítačové hry a online nákupy. Poptávka po jejich populární hře Free Fire během prvního čtvrtletí výrazně vzrostla a přesun spotřebitelů do online obchodů podpořil byznys online prodejů, jinak v jihovýchodní Asii obyčejně ztrátových.
24. The Home Depot
Nárůst tržní kapitalizace: 31,5 miliardy dolarů Klíčový údaj: V porovnání se začátkem loňského roku vzrostly prodeje v 11 ze 14 divizí této společnosti během prvních tří letošních měsíců.
Ačkoli většina retailového sektoru zápasila s uzavřením obchodů a sníženým zájmem spotřebitelů utrácet, The Home Depot patří mezi vybranou menšinu, která si v krizi polepšila. Americké úřady nechaly největší provozovny tohoto řetězce otevřené i během pandemie. Důvodem je velká část jejich sortimentu jako například bojlery, lednice a koupelnové vybavení, které nezbytně patří k nutnému zařízení domácností. Američané se vrhli i na zvelebování obýváků, nakupovali více nábytku, dekorací a osvětlení a celkově více propadli domácímu kutilství. To samozřejmě zvedlo poptávku po nářadí a potřebných materiálech.
25. ASML
Nárůst tržní kapitalizace: 27,3 miliardy dolarů Klíčový údaj: Výdaje za výzkum a vývoj této technologické společnosti za první čtvrtletí činily 544 milionů eur, což znamená meziroční nárůst o 15 procent.
Dominantní postavení na trhu fotolitografie a výroby čipů pomohlo tomuto nizozemskému technologickému kolosu překonat koronavirovou krizi. Jejich inovace v používání extrémního ultrafialového světla mají za následek daleko větší počet okruhů, které mohou stroje této společnosti vypálit na jednotlivé čipy. To je klíčové pro pokrok v umělé inteligenci a komunikaci na sítích 5G.
© 2020 The Financial Times Limited