Apple spustil vlastní mapy, aby tak mohl kontrolovat celý řetězec informací o uživatelích a spojit je s jeho vyhledáváním a souhlasem k získávání informací pro reklamní účely. V této oblasti se točí spousta peněz, a proto probíhá mezi Applem a Googlem velký boj. Mapy se ale Applu nepovedly.
Za selháním Applu možná stojí i to, že se management firmy v čele s Timem Cookem příliš odchýlil od vizionáře Steva Jobse, který přemýšlel v dlouhodobé perspektivě.
Místo toho se Apple vydal vpřed v honbě za rychlým ziskem. Apple minimalizoval náklady na své 3D mapy a vytvořil je tím nejlevnějším a možná také nejrychlejším způsobem. Při vývoji map ale dvojnásob platí, že pokud chcete vytvořit úspěšnou aplikaci, pak je při jejím vývoji třeba spousta úsilí a času. Případné chyby by se měly opravovat před představením produktu a ne až po něm.
Pro českého uživatele je až úsměvné, že tam, kde hledá Zlín, svítí Gottwaldov. Firma se v tomto projektu dopustila mnoha chyb, což jen dokládá otevřený dopis Cooka, ve kterém se zákazníkům omlouvá.
Čtěte také:
Hororová show, tak hodnotí uživatelé 3D mapy v novém iPhonu
Schmidt: Souboj Googlu s Applem dává směr technologickému byznysu
Osobně bych požadoval vyšší rizikovou prémii, tedy nižší násobek P/E při zachování stejného zisku na akcii. A to kvůli tomu, že nové vedení Applu se nemůže s Jobsem vůbec srovnávat. Zdá se, že provoz Applu stále více ovlivňují manažeři a ne lidé, kteří byznysu rozumí. A proto u Applu vidím do budoucna narůstající riziko.
Autor je akciový analytik Saxo Bank