Menu Zavřít

Peter Schier: S erotikou na DVD končíme, nikdo už ji nekupuje

23. 8. 2012
Autor: E15 Anna Vacková

Podnikatel Peter Schier, majoritní vlastník skupiny Popron, by mohl dávat lekce na téma restart firmy. Zavádění nového byznys modelu v těchto měsících zažívá již počtvrté, když v zásilkové firmě Popron Média vytváří takzvaný multichannelový systém.

Ten mimo jiné zahrnuje vybudování několika desítek výdejních míst po celé České republice. „Nejvíce financí si vyžádala investice do zaměstnanců, kteří jsou zvyklí dělat věci určitým způsobem,“ tvrdí Schier.

* E15: Již počtvrté ve své podnikatelské historii měníte byznys model své firmy. Jaký je to pocit?

První firmu jsem založil v Německu již v roce 1982. Od té doby se toho velmi změnilo. Je třeba si uvědomit, že restartují i některé velké koncerny, zaměří se i na úplně jinou branži, například finská Nokia. Nebo kde bylo Yahoo! před třemi roky a kde je dnes? Restart k byznysu prostě patří.

* E15: Popron Média, v podstatě největší zásilkový obchod se zábavním obsahem, zavádí takzvaný multichannel prodej. V čem ta změna spočívá?

Tuto změnu si vynutily technologie. Základní činností zásilkových služeb byla tvorba katalogů. Ty se v obrovských nákladech rozesílaly zákazníkům. U velkých firem to byly nakonec dvakrát do roka více než tisícistránkové knihy. Zákazníci si je prohlédli a udělali objednávku. Měli přitom miniaturní nároky. Byli spokojení, i když zboží přišlo až za tři týdny. Tak to fungovalo mnoho desítek let. Internet tohle všechno změnil. Vzniklo množství e-shopů, které nastavily úplně nová pravidla. Zákazník najednou chtěl, aby zboží dostal co nejdříve. Multichannel je vlastně shrnutím všeho, co na zákazníka působí. Je to spojení e-shopu, tištěného katalogu, prodejny a mobilního telefonu. Zákazník si v katalogu nebo e-shopu objedná zboží, zaplatí a na nejbližším výdejním místě si ho vyzvedne. Na zásilku ho upozorní SMS v mobilu. Anebo si ji nechá poslat poštou.

* E15: Jak velký je nyní objem zásilek, které vyexpedujete?

V létě vyexpedujeme 1200 balíků za den, před Vánoci až šest tisíc. Každých šest vteřin odchází z pásu jeden balík.

Nechtěli jsme skončit jako Quelle

* E15: Jak velká je investice do nového systému?

Přerod zásilkovky na e-shop je velmi nákladný. Slyšel jsem od kolegů z velkých koncernů, že reorganizace trvá dva až tři roky. Nejvíce investujete do zaměstnanců, do procesů. Na zavedení multichannelu, vytvoření nových struktur jsme za poslední tři roky vynaložili 40 až 50 milionů korun. Ty změny jsme museli provést, jinak bychom skončili jako Quelle a Neckermann.

* E15: Kolik máte nyní prodejních míst? S kterými partnery máte dohodu?

Každý týden budujeme v průměru dvě výdejní místa, kterým interně říkáme vyzvedávárny. Začali jsme na počátku července a momentálně jich máme dvanáct. Do konce září bychom jich měli mít 22. V současné době máme dohodu s řetězcem obchodů Comfor a Euronics. Až se tento systém zaběhne, tak bychom chtěli začít spolupracovat s lokálními prodejci v jednotlivých městech. Ti by se mohli stát našimi partnery, mít naše zboží v prodejně a aktivně generovat objednávky.

* E15: Dokdy byste chtěli dosáhnout cílového stavu 200 prodejních míst?

Do konce příštího roku. Hlavní bude přesvědčit lidi, aby si v nich i sami aktivně objednávali.

* E15: Můžete rozjezd multichannelu nějak zasadit do širšího kontextu vývoje prodeje hudby a dalšího zábavního obsahu?

Prodejem hudby jsem se živil od svých studentských let až do roku 1999, kdy došlo k obrovskému propadu. Trh s hudbou byl až do roku 1998 tažený poptávkou, hlavní starostí obchodníka bylo zboží obstarat. Mohly vzniknout obří megastory, velké prodejní plochy s nabídkou obrovského množství titulů. S pádem prodeje tyto struktury není možné provozovat. Vše se přenáší na internet. Podle amerických studií ale bude internetový prodej pouze jednou z forem. Pořád je tady určitá skupina lidí, kteří si cédéčko nebo Blu-ray koupí.

Víc než konkurence nás tlačí neochota nakupovat

* E15: Zpět k tomu restartu. Vy jste začínal kdysi v Německu nejdříve jako zásilkový podnik s deskami, poté jste po roce 1990 v Česku rozjel vydavatelský byznys a před několika lety jste Popron přetvořil v zásilkový obchod. Když započítáme i tu poslední změnu, která z nich byla nejrozsáhlejší?

Ta současná. S rozmachem technologií je třeba investovat více a více. Aby multichannel vůbec fungoval, tak musíte vynaložit skutečně desítky milionů. Před dvaceti lety to šlo jaksi samospádem, člověk jen musel stát ve správný čas na správném místě. Kupříkladu když jsem v Československu začal v roce 1990 vydávat hudbu, tak to zainvestovali zahraniční partneři. Licence jsme hradili zpětně, takže jediná věc, za kterou jsme platili, byla výroba. Tehdy výroba jedné desky stála 14 korun, prodávala se za 190 korun. Úplně první LP, které jsme vydali, byl Motorband a stálo 80 korun.

* E15: Předpokládám, že tato změna se nejvíce týká zásilkové firmy Popron Média. Jaký má dopad na ostatní vaše společnosti?

Spíše jen okrajový, například na Popron Systém, který vyvíjí software nejenom pro nás.

* E15: Můžete uvést nějaká čísla, jak se nový systém uchytil mezi zákazníky?

Všechny firmy v oblasti prodeje hudby za první letošní půlrok hlásí propad čísel o 10 až 20 procent. Naopak vyzvedávárny rostou. Například v prodejně ve vestibulu metra Hradčanská připadá 80 procent tržeb na tuto formu prodeje.

* E15: Kdo je vlastně vaše největší konkurence? Je to síť Bontonland? Její majitel Lešek Wronka plánuje s Bontonlandem a Fajn světem něco podobného jako vy.

Na rozdíl od Bontonlandu, který se profiluje v oblasti hudby a filmu, má Popron mnohem širší záběr. Nabízíme produkty „Pro radost“. Mezi ně patří i knížky, hračky, dekorace či potřeby pro domácnost. Podle dostupných čísel ze světa firmy, které nastoupily do multichannelu, stoupají, zatímco zbytek klesá. Více než konkurence na nás ale tlačí neochota lidí nakupovat.

* E15: Takže podstatnější konkurenci kolem sebe nevidíte?

Na trhu zásilkových služeb jsou dvě základní pravidla: buď musíte mít něco, co nikdo jiný nemá, anebo být co nejlevnější. Pokud zákazník hledá čistě jen nejnižší cenu, tak vydělat dnes může jen ten, kdo sežene zboží co nejlevněji. To je obrovská nevýhoda malých prodejců a divím se, že při minimálních maržích dokážou fungovat. Popron Média jde naopak cestou nabídky produktů, které nikdo nemá. Proto ale musíme zaplatit například každoroční vydávání katalogů, což představuje náklad asi 35 milionů korun. To je obrovský výdaj.

Až 90 procent disků projde našimi sklady

* E15: Jak si Popron Média vedl v roce 2011?

Špatně. Konečná ztráta dosáhla 18 milionů korun, tržby poklesly na 332 milionů korun.

* E15: Tržby za rok 2010 dělaly 364 milionů, takže v tomto ukazateli jste meziročně moc neklesli. Ve ztrátě je Popron Média od roku 2010. Co se tam zlomilo?

Tehdy jsme začali provozovat centrální distribuci pro Supraphon, loni pak pro Universal Music. To byl hlavní důvod naší ztráty. Příliš jsme se soustředili na některé procesy, zabývali jsme se sami sebou, takže nám trochu uniklo vánoční období.

* E15: Kolik z obratu činí prodej hudby?

Přibližně 12 procent. Letos v červenci to bylo dokonce 15,8 procenta.

* E15: Jak daleko jste pokročil v hledání investora či partnera podniku? Je ta potřeba investora v období ztrát výraznější?

Potřeba není vyšší. Výrazně nás podrželi dodavatelé a rovněž jsme snížili náklady o zhruba 20 až 25 milionů korun. Také jsme omezili skladové zásoby o přibližně 30 milionů. Letošní výsledek byl měl být tím pádem mnohem lepší než ten loňský. Důležité ale je, že jsme vybudovali multichannel, který je pro investory zajímavý.

* E15: V Česku se i přes krizi ročně prodá stále okolo tří milionů CD a DVD. Kolik z toho proteče přes vaše firmy?

Našimi sklady projde asi tak 80 až 90 procent z tohoto počtu.

* E15: To se již bavíme o firmě PF Distribution, kterou jste loni založili společně s Fermatou. Děláte kompletní distribuční servis pro Universal Music, Supraphon. Rýsují se další zákazníci?

Pracujeme ještě částečně pro Sony Music plus, tam máme asi sto nezávislých labelů. Otázka je, jak dopadne EMI, které by se mělo sloučit s Universal Music.

* E15: Nevyčítá vám někdo, že vedle audiopamětí kardinála Vlka, které jste vydali, distribuujete třeba i porno?

Pornografii nyní stahujeme z našich obchodů. Produkční firmy, které vyrábějí tento sortiment, byly internetem negativně zasaženy ještě více než nahrávací firmy. Porna je plný internet, takže si erotická DVD již prakticky nikdo nekupuje.

* E15: V poslední době zaznívají hlasy, že by se zábavní průmysl měl dohodnout s portály typu Ulož.to. Jaký je váš pohled?

MM25_AI

Jakožto prodejce s tím nemůžu nic dělat. Stejně nemám šanci oslovit ty, kteří chtějí stahovat zadarmo. Umělecké dílo, ať už je to hudební nahrávka, film, kniha či obraz, musel někdo vytvořit. A ten někdo má právo na odměnu. Pokud mu toto právo někdo vezme tím, že ho dá k dispozici k volnému užívání zadarmo, je v mých očích zloděj. Vydavatelé ty umělce a autory zastupují a na základě smluv jejich díla prodávají. Jejich úkolem je prodat těch děl co nejvíce a co nejlépe. Jakou taktiku při tom zvolí, je jejich věc. Poslední roky jim to ale moc nevychází. Firmy nemají peníze, a tak se skoro nic nenahrává.


Peter Schier (60)

V roce 1976 promoval na stavební fakultě ČVUT Praha. O tři roky později emigroval s manželkou a synem do Německa. Tam byl nejprve zaměstnán jako prodavač hudby, poté jako stavební inženýr. V roce 1982 založil firmu LRS Schallplatten. V roce 1990 pak v Praze rozjel firmu Popron. V jejím rámci do roku 2000 vybudoval hudební vydavatelství, distribuci, prodejny, software. V roce 1999 se pustil do zásilkové služby, tři roky poté převzal konkurenční firmu Svět hudby a videa tehdejšího Bontonu. Od roku 2008 buduje e-shop popron.cz. Kromě vlastní firmy patří k jeho koníčkům makroekonomika.

  • Našli jste v článku chybu?