Bezpečnost rozhoduje při volbě vozu čím dál častěji
Bezpečnostní zkoušky EuroNCAP se staly v posledních pár letech doslova autoritou rozhodující o odbytu či zatracení toho kterého modelu vozu. Vždyť jen loňská zpráva, že Dacia Logan dostala za náraz proti bariéře tři hvězdičky, způsobila vlnu spekulací o nebezpečnosti tohoto vozu. Přitom ještě před pár lety byly tři hvězdičky z maximálních pěti slušným výsledkem, jímž se v roce 1998 chlubilo například Audi A6 nebo Opel Omega. Jiní, jako třeba Audi A4, BMW 3, Ford Mondeo či Citroen Xantia, tohoto počtu ani nedosáhly. Z bezpečnosti automobilů se stal dobrý byznys. Žádný div, že automobily již nerozbíjejí zdaleka jen ve zkušebnách EuroNCAP. Jiným méně známým příkladem je spolupráce německé zkušebny Dekra s pojišťovnou Winterthur. To, co původně začalo jako snaha dvou firem o zajištění zdroje dat pro rekonstrukci a analýzu dopravních nehod, se vyvinulo v platformu pro setkávání odborníků z oblasti bezpečnosti automobilové dopravy. Díky expertům a především médiím se rok od roku neustále zvyšoval zájem veřejnosti o výsledky testování. Během dvacetileté existence se testy Dekry a Winterthuru ve Wildhausu staly ve Švýcarsku všeobecně známým pojmem. Do roku 2005 se odehrálo již 20 kol testování, které celkově zahrnují více než 600 crash testů. Každý rok je věnován jednomu speciálnímu tématu podle toho, jaké jsou aktuální dopravní problémy. V posledních letech se proto crash testy věnovaly srážkám vozidel s jezdci na kolečkových bruslích (1998), motorovým skútrům (1999), srážkám offroadů s jinými vozidly (2000), bezpečnosti chodců na okrajích vozovky (2001), tzv. vanům (2002), malým autům (2003) a nehodám, v nichž figurují auta a motocykly (2004). Zatím poslední série crash testů, která proběhla v loňském roce, se zaměřila na používání bezpečnostních pásů.
Podceňované bezpečnostní pásy.
Přestože je používání bezpečnostních pásů ze zákona povinné, mnoho lidí je stále přehlíží. Ačkoli jsou Švýcaři vnímáni jako lidé, kteří velmi dbají zákonů, v průměru zde v městských oblastech pásy používají jen asi dvě třetiny pasažérů. Méně často se přitom poutají pasažéři cestující na zadních sedadlech, kde se čísla využívání pásů pohybují v průměru pod polovinou. Crash testy ukázaly, že největší míru ochrany dává tělu bezpečnostní pás při čelních střetech, zároveň omezuje riziko zranění nebo smrti v situaci, kdy se auto otočí na střechu. Právě při převrácení auta se u nepřipoutaných pasažérů velmi výrazně zvyšuje riziko, že je náraz vyhodí z auta ven a oni utrpí těžká či smrtelná zranění. Při bočních kolizích je již efekt bezpečnostních pásů menší, protože pás vedený přes ramena nedokáže zcela kontrolovat horní polovinu těla v případě pohybu vozidla do strany a nemůže tak plnit svou zadržovací funkci. Síla nárazu může hodit cestujícího na druhou stranu vozidla, přestože má zapnutý pás – to pak samozřejmě ohrožuje nejen jeho samotného, ale i každého, kdo sedí vedle něj. V budoucnu by měly být elektronické systémy ve vozidlech schopné automaticky zjistit boční náraz a odpovídajícím způsobem zvýšit napětí pásů. V současnosti je však takovými systémy vybaveno jen minimum aut.
O dvě třetiny menší riziko.
Maximální dostupnou bezpečnost cestujících může zajistit jen společné fungování bezpečnostních prvků v autě – systém pásů a airbagů je provázaný a pracují společně. Autoři studie Německé asociace pojišťoven zjistili, že společně působící vliv bezpečnostního pásu a airbagu snižuje riziko vážného zranění či smrti při nehodě o plných 65 procent. Jak ukázaly loňské crash testy, airbag je pro cestující prakticky zbytečný, pokud nejsou připoutáni. Při nešťastné shodě okolností, kdy se cestující nepoutá, může být nebezpečný i samotný airbag. Obrovské riziko hrozí při automobilových nehodách především dětem. Loňský průzkum přitom ukázal, že asi 60 procent dětí není v autech připoutáno správným způsobem a pět až deset procent dětí není připoutána vůbec. To je zvlášť nebezpečné především proto, že nepřipoutaným dětem hrozí při nehodě sedmkrát větší riziko vážného zranění nebo smrti než nepřipoutaným dospělým. Crash testy přímo ukázaly, že dítě je při nárazu vrženo napříč vozem, kde se zraní několikanásobnými údery o vnitřní části vozu, čelní sklo, palubní desku nebo i ostatní cestující. Nesprávné poutání nejčastěji souvisí s tím, že dětské sedačky nejsou v autě dostatečně upevněny nebo nemají odpovídající rozměry.
Pětihvězdičkové automobily
Minivozy
Toyota Yaris
Renault Modus
Renault Clio
Peugeot 1007
Fiat Punto
Nižší střední třída
BMW 1
Ford Focus
Mercedes A
Opel Astra
Renault Mégane
Volkswagen Golf
Vyšší střední třída
Alfa Romeo 159
BMW 3
Citroen C5
Fiat Croma
Mercedes C
Peugeot 407
Renault Laguna
Saab 9-3
Toyota Avensis
Toyota Prius
Volkswagen Passat
Volvo S40
Manažerské vozy
Audi A6
Citroen C6
Lexus GS 300
Mercedes E
Renault Vel Satis
Saab 9-5
Terénní vozy
BMW X5
Volkswagen Touareg
Volvo XC 90
Velkoprostorové vozy
Mazda 5
Opel Zafira
Peugeot 807
Renault Scénic
Renault Espace
Seat Altea
Toyota Corolla Verso
Volkswagen Touran
Pramen: www.euroncap.com Poznámka: Vozy se měří vždy uvnitř třídy. Pět hvězdiček u vozů různých tříd neznamená, že jsou stejně bezpečné.