Vyjednávání o středopravé vládě ODS, TOP 09 a Věcí veřejných probíhají nečekaně hladce. „Zatím v oblasti podpory podnikání a ekonomiky necítím žádný hluboký příkop, který bychom neuměli překonat,“ potvrzuje jeden z vyjednavačů – místopředseda ODS Petr Bendl.
Autor: Archiv Petra Bendla
Jak jednání o podpoře podnikání a ekonomiky probíhají?
Jednání o energetice, podpoře podnikání, veřejných zakázkách a dopravě jsou skutečně konstruktivní. Snažíme se však moc informací zatím nepouštět, abychom hned na začátku nezpůsobili, že důvěra mezi námi bude nalomena. Nechceme, aby někdo měl pocit vítězství a někdo prohry.
V čem máte k sobě blízko? Shodujeme se v oblasti energetiky, v jaderné energetice, otevřenosti veřejných zakázek a jejich zveřejňování na internetu. V oblasti dopravy jsme zajedno v tom, že je třeba zachovat stávající objem financí, které by měly jít do infrastruktury, že by výstavba dálnic měla být levnější, a budeme hledat způsob, jak odstranit vícenáklady, jako je množství sjezdů z dálnic, a zkusíme sáhnout i do oblasti projektů. Budete třeba rozdělovat zakázky na výstavbu dálnic na menší, aby na ně dosáhly i drobnější stavební firmy a byla větší konkurence? Parametry, které ovlivňují cenu stavby, jsou například technické normy, které předepisují poloměr zatáčky rychlostní komunikace nebo stoupavost či klesavost dálnice. V okamžiku, kdy musíte jít do nižších stupňů stoupavosti, odbagrováváte a odvážíte víc zeminy, což stavbu prodražuje. Rozdělování zakázek už je detail. Budování dálnic má svoje specifika, vždycky je lepší, když je jeden generální dodavatel a rozdělí zakázky mezi subdodavatele, jinak se pak jeden vymlouvá na druhého, pokud nestihl termín. Výstavbu dálnic také brzdí, a tedy i zdražuje problém kolem výkupu pozemků. Uvažujete o zjednodušení možnosti vyvlastnění pozemků ve veřejném zájmu? Budu mluvit za sebe, protože tohle není součástí vyjednávání. Pro nás je soukromé vlastnictví nedotknutelné. Když vyvlastňovat, tak opravdu zákonnou cestou. Ale vždy bych preferoval dohodu. Vyvlastnění je až poslední možnost. Ale jak se třeba už šestnáct let vleče kauza D 11, je strašně dlouhá doba, takhle bychom si to určitě nepředstavovali. K dohodě musí docházet rychleji. V minulosti vyvolávala podezření nejen předražená výstavba dálnic, ale i neprůhledné přidělování státních zakázek, například na mýtný systém, nebo miliardové zakázky bývalé firmě ministra dopravy Aleše Řebíčka. Změní se v budoucnu takové praktiky?
Smlouvu s firmou Kapsch na systém mikrovlnného mýtného jsem kritizoval od počátku, ale sociální demokraté a lidovci v tehdejší vládě jej prosadili. Snažil jsem se přesvědčovat ministra Šimonovského, aby podpořili satelitní systém. Touto cestou jde celá Evropa. Neudělali to, podepsali smlouvy a zavázali Českou republiku do budoucna, protože smlouvy jsou těžko vypověditelné. V tuto chvíli jde o to, že se musí budovat kombinovaný satelitní a mikrovlnný systém mýtného.
Přidělování zakázek musí být transparentní. Když jsem byl hejtmanem, všechny smlouvy byly veřejně k dispozici, zastupitelé i veřejnost věděli, za jakou cenu se nakupuje. To je pravidlo, které by mělo fungovat všude, není možné se odvolávat na obchodní tajemství. Je třeba dopředu – už při vypsání veřejného řízení – říci, že informace jsou veřejné, ať s tím každý účastník počítá.
Bude také platit, že všechny firmy, které se budou ucházet o veřejné zakázky, se budou muset „svléci donaha“?
To je princip, který jsme říkali před volbami a nic na něm měnit nebudeme. Pokud bude firma chtít získat zakázku, musí být jasné, komu patří.
Narazili jste v oblasti podpory podnikání na nějaký problém? Zatím necítím žádný hluboký příkop, který bychom neuměli překonat. V čem je trochu problém, je míra podpory a motivace malých a středních podniků, kterou má ODS ve svém volebním programu. Jde o úlevy pro podnikatele, kteří zaměstnají lidi složitě zaměstnatelné, handicapované nebo absolventy škol. To bude složitější prosadit, protože naši partneři namítají, že by to přineslo vysoké byrokratické náklady. Nicméně je ochota sáhnout do zákoníku práce a jít cestou zpružnění pracovního trhu tak, aby se podnikatelé nebáli zaměstnávat lidi, aby neměli strach, že když někoho zaměstnají, tak už ho nikdy nepropustí, nebo se dostanou do vážných ekonomických problémů. Jste možným kandidátem ODS na post ministra dopravy. Co by bylo vaší prioritou? Priorit je řada. Stavět levnější a rychlejší dálnice, protože je potřebujeme, navíc investice ze státního rozpočtu přinášejí pracovní příležitosti. Důležité je také otevřít trh na železnici, začít soutěžit na dodavatele těchto služeb, abychom si ověřili, jestli peníze, které jdou do drah, jsou efektivně vynakládány. Nutné je také zlepšit kvalitu služeb železnice. A třetí prioritou je vodní doprava. Je tu spousta projektů, které léta stojí, například splavnění Labe. ODS čeká za pár dní důležitý volební kongres. Budete se na něm opět ucházet o funkci místopředsedy strany? Pokusím se o to. Volební výsledek, kterého dosáhl Středočeský kraj i já osobně, jsou pro mne povzbuzením. Nabídnete na kongresu nějakou představu, jak by se ODS v budoucnu měla změnit, aby si udržela místo nejsilnější pravicové strany? To, že jsme riskli, a já byl jeden z těch, kteří to prosazovali, výměnu předsedy a volebního lídra ještě před volbami, je podle mě největší změna, která nastala. Jsem přesvědčen, že se to ODS vyplatilo. Změnil se styl komunikace, který nám lidé hodně vyčítali. Samozřejmě se musíme oprostit od nálepky ze styků s tím či oním podnikatelem. Musíme jít cestou transparentních veřejných zakázek, pak nikdo nemůže říci, že se někomu nahrává. Ať je nezpochybnitelné, kdo podal nejlepší nabídku. Pak nehraje žádnou roli, jestli jste s někým viděn. V některých regionech lidem vadí úloha takzvaných velrybářů nebo kmotrů, kteří mají silný vliv i na sestavování kandidátek stran.**
Z volebních výsledků je evidentní, že volič spoustu věcí vycítil a kroužkováním dal ODS najevo, kudy ano a kudy ne. Pro kultivaci politického prostředí je to určitě vynikající zpráva. Ale i pro ODS, protože si musí dát pozor, aby kandidátka byla postavena dobře. Jakmile se začne přeskakovat, je to znamení, že něco nebylo v pořádku. Možnost kroužkování se nesmí změnit, musí ve volebním zákoně zůstat, aby volič mohl podpořit, koho chce.