Menu Zavřít

Petr Bříza: Ve světě nikdo neví, co jsou Pardubice

18. 11. 2014
Autor: Archiv E15

Trápit se v domácích ligách nemá smysl. Cílem hokejové evropské ligy mistrů CHL je hlavně vybudování nového produktu, který posílí značky hokejových klubů. „Když se dnes zeptáte lidí, co je Benfica nebo Arsenal, všichni to vědí. Hokej má velkou nevýhodu, že se dlouho nepropagovaly žádné značky. Potřebujeme propagovat brandy,“ říká Petr Bříza, předseda představenstva pražské Sparty a člen představenstva společnosti EICC, která CHL řídí.

E15: Kdy vznikla myšlenka založit hokejový ekvivalent fotbalové Ligy mistrů? A proč jste se rozhodli založit evropskou Ligu mistrů CHL jako společný projekt klubů a lig?

Myšlenka vznikla v roce 2012. Všechny soutěže předtím fungovaly tak, že IIHF organizovala ligu a kluby z Evropy se do ní pouze kvalifikovaly. Několikrát to zkrachovalo. Proto se hlavní myšlenkou stalo zorganizovat dlouhodobý model. Na světovém hokejovém fóru v Barceloně se představily tři možnosti. Inspirovali jsme se nakonec modelem, který funguje v basketbalu. Vznikla společnost, kterou založilo 26 klubů. Ty drží 63 procent akcií společnosti EICC, která Champinos Hockey League řídí, 25 procent drží zakládající ligy a mezinárodní hokejová organizace IIHF má 12 procent.

E15: Byly i další možnosti?

Další modelem byla vize ruské KHL, tedy mít velkou soutěž se 64 kluby a integrovat ji do ruské ligy, nebo hrát turnaj osmi mistrů.

E15: Proč tedy model, kde mají kluby a ligy podíl, místo centrálně organizované soutěže?

Potřebujeme propagovat brandy. Když se dnes zeptáte lidí, co je Benfica nebo Arsenal, všichni to vědí. Hokej má velkou nevýhodu, že se dlouho nepropagovaly žádné značky. Není to problém Sparty, ale ve velkých zemích třeba chybí povědomí o tom, co jsou to Pardubice. Kluby budou investovat vlastní peníze. Když je to jejich firma a jejich peníze, dají si více záležet na tom, aby to fungovalo. Když jsme zavřeni ve svých domácích ligách, máme obrovský problém lákat diváky. Proto jsme se rozhodli vytvořit nový produkt.

E15: Jakým způsobem sháníte nové sponzory? Hledáte i jinde než v domovské zemi? Kolik peněz je na fungování soutěže potřeba?

V současnosti máme smlouvu s mediální agenturou In Front. Ta je zavázána sehnat pro další sezonu minimálně tři miliony švýcarských franků. Smlouva je podepsána na tři roky s roční opcí, přičemž máme tříletou garanci, že In Front naplní základní balík potřebný k fungování soutěže v současné formě.

E15: Tři miliony franků jsou tedy váš zisk, nebo peníze, které potřebujete pro existenci?

Na základní balík, který máme, nesaháme, pracujeme s tím, co máme.

E15: Když tedy In Front sežene více prostředků, než je smluvně zavázán, kluby navýší své podíly ve společnosti?

Basketbalu, který to začal v roce 1994, toto trvalo mnoho let. Proto tam bude ještě hodně práce. Není jednoduché přijít s novým projektem a čekat zázraky v prvním roce.

E15: Jaká jména firem se vám podařilo nalákat?

Získali jsme sponzory jako Škoda, Engelbert Strauss, Nordic Bet, Cramo, Warrior či Intersport.

E15: Projekt je i existenční otázkou pro evropské ligy. NHL a KHL polarizovaly svět...

Ligy ve Švédsku, Finsku i u nás se potýkají s tím, že hráči odcházejí do KHL. Otázkou je, dokdy bude KHL moci platit jejich platy. Je to soutěž fungující na úplně jiném principu než finská nebo německá liga. Ruské kluby jsou financovány regiony nebo velkými továrnami. Otázka je, jak dlouho se tam velké peníze udrží.

E15: Před sezonou jste se ale netajili zájmem přitáhnout do CHL také kluby z KHL.

Jak fanoušci, tak marketingoví partneři si přáli, aby v lize účinkovaly i kluby KHL. Bohužel KHL nás vnímá jako týmy, které by měly hrát kvalifikaci, aby vůbec mohly vyzvat klub z KHL. Jednání sice probíhají, ale o tom, zda se KHL připojí v sezoně 2015/2016.

E15: Základní část soutěže skončila. Jaké jsou ohlasy od účastníků?

Právě probíhá průzkum mezi zakladatelskými členy. Zkušenosti jsou různé. V některých městech se s tím potýkají lépe, někde hůř. Některé kluby označují zápasy soutěže jako přípravné, čímž jí škodí a škodí vlastně sami sobě. Když si koupím kavárnu v Berouně, neříkám, že je to periferie, ale prezentuji to jako prioritu.

E15: Můžete specifikovat, které kluby značku poškozují?

V Česku bylo hodně kritických hlasů. Velkou škodu nadělal Zlín, který svými vyjádřeními poškodil ligu. Neumím si představit, že by hráč Veselý řekl, že je rád, že nepojede na utkání Ligy mistrů. Pokud hráč, který bere plat několik set tisíc korun, poškodí firmu zaměstnavatele, ten by ho měl vypráskat bičem. Připravujeme proto něco jako katalog sankcí pro případné opakování podobných prohřešků.

E15: A co světlé případy?

Máme dva dobré příklady. Klíčový zápas z hlediska postupu jsme (Sparta – pozn. aut) hráli s Mainnheimem a jim již o nic nešlo. Když se novináři ptali trenéra Mainnheimu, jakou sestavu do Prahy přivezl, nerozuměl dotazu. Řekl, že na Ligu mistrů logicky přivezl to nejlepší, co má. Stejně se zachoval trenér Kolína nad Rýnem, když cestoval v podobné situaci do Košic.

E15: Kluby, které dostaly „divokou“ kartu, tedy nejsou lídry v zakladatelských soutěžích CHL nebo nejsou zakládajícím klubem, musejí platit za to, že si v soutěži zahrají. Zakládající členové naopak dostávají startovné 25 tisíc eur. Není to nespravedlivé?

Jako Sparta jsme zaplatili 80 tisíc eur za to, že tam účinkujeme, česká liga zaplatila kolem 138 tisíc eur za to, že její mistr a vítěz základní části bude v Lize mistrů účinkovat. Jde pouze o ochranu investic.

E15: Chtějí se k lize majetkově přidat další kluby? Mluví se třeba o Košicích.

Je to otázka na valné shromáždění společnosti. Zatím se pracuje pouze se stávajícím počtem akcionářů.

E15: Co soutěž nejvíc trápí. Co byste rádi změnili?

Problémy jsou třeba ve ztrátě atraktivnosti soutěže v případě ztráty šance klubu na postup. Dalším problémem je soulad termínů zápasů s domácími ligami a mistrovství světa. V této fázi můžeme udělat to, že zakomponujeme cenu zápasů do ceny celosezonních vstupenek.

E15: Předešlé pokusy o společnou evropskou hokejovou ligu selhaly. Teď opět slibujete, že liga přežije. Jste schopni to garantovat?

Potřebujeme spoustu práce a trpělivosti partnerů, aby byla soutěž stabilizována.

Petr Bříza (49)
Bývalý československý a český hokejový brankář. Po skončení sportovní kariéry se stal hokejovým manažerem. Kromě toho, že z pozice předsedy představenstva vede Spartu Praha, je členem představenstva v evropské hokejové lize mistrů. Aktivní je také v politice. Je členem pražského zastupitelstva. V roce 2010 kandidoval za ODS, v současnosti jako nestraník získal podporu Top 09.

Čtěte také:

MM25_AI

O2 arena zbrojí na hokejové MS

Majitelem hokejové Slavie bude podnikatel Pitter

  • Našli jste v článku chybu?