Prosincová čísla z maloobchodu nepřinesla velké překvapení, takže můžeme konstatovat, že pokračoval trend viditelný už od konce roku 2013. Český spotřebitel pustil z hlavy poslední dvě recese a vrhl se do nakupování.
Byl povzbuzen na jedné straně dobrou náladou a penězi uspořenými za energie, bydlení a telefonování a na druhé straně zlákán klesajícími cenami spotřební elektroniky a nabídkami internetových obchodů. Zapomenout nelze ani na fakt, že po čtyřech letech se začala zlepšovat finanční situace domácností s tím, jak klesala nezaměstnanost, a začaly růst i reálné výdělky. Rok 2014 byl po delší době útlumu rokem rostoucí spotřeby.
Maloobchodní tržby si loni připsaly více než pět procent, což samo o sobě znamenalo nejrychlejší růst za posledních sedm let. Zvláště se dařilo především motoristickému segmentu. Rekordní prodeje nových osobních vozů na českém trhu naznačily, že recese či krize – jak se s oblibou nadužívá tohoto slova – je za námi a že lidé nemají strach pouštět se ani do dražších nákupů. Auta se tak po devalvaci vlastně stala tahákem a hlavním motorem růstu maloobchodu. A to tak výrazným, až to může vzbuzovat pochybnosti. Více než 205 tisíc nových zaregistrovaných automobilů vyvolává otázku, zda tato auta skutečně končí u českého spotřebitele. Proto se raději podívejme na obchod bez aut. Ten sice mohou ovlivnit turisté, avšak jejich vliv není třeba přeceňovat.
Bez aut jen tři procenta
Zatímco celkově se tržby v obchodech loni zvýšily o 5,4 procenta, bez započtení aut dosáhl růst pouze tří procent. A to byl tento růst ještě velmi nerovnoměrně rozmístěn. Zájem spotřebitelů se soustředil především na elektroniku, jejíž prodeje mimo jiné díky soustavnému zlevňování, jež nezastavila ani devalvace, vzrostly zhruba o pětinu. Elektronika „frčí“ krize nekrize, a tak její prodeje v posledních 14 letech propadly pouze jedinkrát, a sice o jedno procento v roce 2009. Solidní růst prodejů zaznamenaly i obchody s vybavením domácností a oblečením. Naopak to, čeho se nám o moc více pořád kupovat nechce, jsou potraviny. Jednoznačným vítězem loňského (stejně jako kteréhokoli předcházejícího) roku jsou však internetové obchody, jejichž obrat se za posledních pět let téměř zdvojnásobil.
Nezbývá než si zaspekulovat, jestli stejný vývoj maloobchodu můžeme čekat i v roce letošním. Je velmi pravděpodobné, že letošní růst tržeb bude přece jen o něco slabší. Mimo jiné v důsledku vysokého srovnávacího základu, zvláště v případě loňských rekordních prodejů nových aut.
Finanční situaci spotřebitelů ještě dále vylepší nízká inflace, a zvláště pak levnější pohonné hmoty, na kterých mohou domácnosti za celý rok ušetřit okolo dvou tisíc korun. Celkově lze říci, že reálný růst tržeb obchodů okolo tří procent by rozhodně neměl být nedosažitelný.
Autor je analytikem ČSOB
Čtěte také:
Maloobchodní tržby dosáhly druhého nejlepšího výsledku od krize
Maloobchodní tržby stouply loni o pět procent, tahounem byl prodej aut
V eurozóně vzrostly maloobchodní tržby o 2,8 procenta za rok