Při výběru témat na asijskou dvojstránku editor každý týden s lítostí odkládá do šuplíku „na později“ tři čtyři témata, která jsou fascinující. Zpravidla na ně pak už nikdy nedojde.
Tak třeba tenhle týden. Indie se snaží privatizovat svou ztrátovou přenosovou soustavu. Jednou z firem, která od státu koupila elektrickou síť, je firma Torrent ve městě Agra. Jenže nyní toho lituje. Kvůli nesplaceným pohledávkám městu několikrát omezila dodávky energie, což vyvolalo protesty v Evropě nevídané. Agřané unesli a zmlátili několik zaměstnanců firmy, rozzuřený dav obklíčil a kamenoval sídlo Torrentu.
Indickým občanům vadí také to, že Torrent používá na západě běžné praktiky: třeba že dráty zakopává pod zem, čímž brání ilegálnímu odběru elektřiny. Tahle historka ilustruje těžkosti přechodu Indie z chudoby více než makro analýzy.
Neméně úžasný je příběh z Afghánistánu. Z válkou zničené země jsme zvyklí slýchat hlavně špatné zprávy, teď jedna dobrá. Je o Mustafovi Sadiqovi, obchodníkovi s ovocem. Jeho firma Omaid Bahar je podnikatelská „brand story“ o úspěchu, jaký nemá v zemi obdoby. Sadiq udělal z malé pěstírny granátových jablek firmu o tisíci zaměstnancích a obratem 30 milionů dolarů. Ovoce vozí i do západní Evropy, která se po jeho bio a organické značce může utlouct.
Třetí story je z Barmy. Země, která se otevírá světu a rychle mění. Reportér Reuters byl svědkem náboženského křtu nové motorky Honda. Lesklé motocykly a auta vytlačují z rozbitých cest koňské povozy, ale i stará letadla Fokker ze sedmdesátých let a auta s řízením napravo, ačkoli v Barmě se jezdí napravo.
Čtěte také:
Evropan má v Číně větší šanci uspět v arbitráži než u soudu
Filipínská ekonomika odolává krizi a roste
Z Indie mizí hotovost, v Bangladéši z ní vyrábějí žiletky
Proč jich je v Barmě tolik? Existují dva výklady. Jeden říká, že zrušení jízdy nalevo diktátorem Ne Winem v roce 1962 bylo antikoloniálním gestem vůči Británii. Jiní tvrdí, že Ne Win byl pověrčivý a věřil, že mu řízení napravo pomůže v boji proti levicovému odboji. Ať je to tak či onak, určitě máte chuť do Barmy hned vyrazit a ty vozítka ještě zažít, než je vytlačí tržní kapitalismus.